De Skoda's van Sander.

Hallo allemaal. Sinds ongeveer een maand staan er hier 2 Skoda's voor de deur. De ene is een Octavia 2 FL 1.2 TSi Elegance en de ander een Citigo 1.0 55kW Elegance. Beiden zijn licht aangepast met behulp van OBDeleven, jullie vast niet onbekend.

Voorgeschiedenis Citigo:
Na een aantal jaar in een Peugeot 108 rondgereden te hebben moest deze begin dit jaar retour leasemaatschappij. Toen een Kia Picanto gekocht maar na een half jaar deze ingeruild op de Citigo. Een Picanto is een prima wagentje alleen zochten wij meer rij- en zitcomfort. Ook het verbruik speelde een grote rol in de huidige dure tijden. Dus op zoek naar een Citigo/Mii. Uiteindelijk een groene 3-deurs gevonden in (zoals gezegd) Elegance uitvoering. Het is geen originele Hollander, in 2016 is deze guitigerd naar Nederland gekomen. De Picanto was een 5-deurs en dat was wel makkelijk. Maar wij zijn met z'n tweetjes en hebben die achterdeuren niet echt nodig. En anders rijden we met de Octavia. Afgelopen donderdag (13-07-2023) naar het bedrijf gegaan waar de Citigo werd aangeboden en we waren positief verrast. Dit rijdt echt beter en comfortabeler! Wel jammer dat de cruiscontrol niet werkte maar dat blijkt uiteindelijk een kleinigheidje te zijn. Nieuwe APK zit op de auto en hij heeft net een beurtje gehad dus voorlopig lekker rijden.

Voorgeschiedenis Octavia:
Voor de Octavia diverse (soort van) stationwagens gehad. Van Alfa 156 tot Peugeot 206. Sindsdien verslingerd geraakt aan de praktische bruikbaarheid van dit type auto. Ten tijde van Covid op zoek gegaan naar een betrouwbare auto en uitgekomen bij een Hyundai i30 CW. Prima auto met lekker veel opties. Deze heeft ons prima overal naar toe gebracht zonder grote problemen. Afgelopen zomer is ie in Kroatië geweest en op zo'n lange rit merk je dat ie toch wat zitcomfort tekort komt. En ook deze auto bleek niet heel zuinig. Dus na wat wikken en wegen besloten deze toch weg te doen. Na wat zoekwerk uitgekomen bij een lichtblauwe Octavia. Er waren wat twijfels over de motor want daar zijn toch wat negatieve verhalen over. Maar vooralsnog gelukkig niet bij deze! Omdat de Hyundai een hoop extra's had wilden we toch wel weer een vergelijkbare uitvoering en dus is het een Elegance geworden. Persoonlijk had ik er graag nog af-fabriek xenon op gehad. Hij is eigenlijk zo goed als compleet. Stoelverwarming had ook nog fijn geweest maar als ik dat wil rij ik wel met de Citigo, die heeft dat namelijk wel. Ook de Octavia mag ons over een maandje naar Kroatië gaan brengen en ik ben er van overtuigd dat dat prima zal gaan.

Bijgevoegd heb ik 2 foto's van ons wagenpark en ik houd jullie op de hoogte van het reilen en zeilen.

Groetjes,
Sander. 20230713_210158.jpg 20230603_125421.jpg
 

EdK

Forumguru
Mooi wagenpark en zoals gezegd leuke voorstelling.
En als je wil is er altijd nog via een interieur bekleder achteraf wel stoelverwarming in te bouwen.

En de prijs valt op zich ook nog wel mee
 
Dank voor de tip @EdK Alleen woon ik in Zeeland en om voor inbouw van stoelverwarming naar Noord-Holland te rijden is ook weer zo wat... Daarbij ben ik zelf best handig met auto's dus iets laten doen is niet direct noodzakelijk voor mij. Voorlopig laat ik beide auto's zoals ze nu zijn.
 

EdK

Forumguru
voor inbouw van stoelverwarming naar Noord-Holland te rijden is ook weer zo wat..
Ben laatste tijd voor werk meerdere keren in Zeeland geweest, en kreeg de indruk dat het geen ontwikkelings provincie is !?
Maw heb even als voorbeeld deze toko opgegeven, maar met beetje zoeken ga je zeker in Zeeland ook wel wat vinden hoor.
En misschien nog wel goedkoper dan in het westen.....
 

Rallye

Forumguru
Gefeliciteerd met deze nieuwe aankopen!
De bediening van de cruise control bij de Octavia II is een gevoelig punt, overigens met name bij het voor-facelift model.

Niet dat ik je de Citigo misgun, maar wat het verbruik van de Picanto zo dramatisch dat het uit kon om een andere wagen te kopen?
 
Dank voor het compliment @Rallye De cruisecontrol in de Octavia werkt perfect, doet precies wat ie moet doen en wat ik er van verwacht. De Octavia is een FL. De CC in de Citigo werkt niet en dat ligt aan de stuurkolomschakelaar zelf. Daar is al een nieuwe voor onderweg.
De Picanto haalde het gemiddelde verbruik van de Octavia niet eens en dat vind ik persoonlijk een beetje schandelijk voor zo'n kleine auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Update voor de Citigo. Vandaag heb ik eindelijk eens tijd gehad om de cruisecontrol te fiksen. Met behulp van OBDeleven al eens livedata bekeken en de cancel-knop van de cruisecontrol werkte niet meer. Dat betekende dat er een andere stuurkolomschakelaar in moest.
Na wat zoekwerk op internet had ik eerst een gebruikte schakelaar gevonden via onderdelenlijn voor €125. Na wat meer zoekwerk bood skoda-parts.com een nieuwe originele schakelaar aan voor €123. Bij skoda-parts.com een account aangemaakt en via het chassisnummer het juiste onderdeelnummer opgezocht en besteld. Er kwam wel nog een tientje verzending bij maar dat moest dan maar. Afgelopen week werd het onderdeel keurig geleverd via DPD. De rest van de week eigenlijk geen tijd gehad om uit te zoeken hoe een en ander in elkaar steekt bij een Citigo. Tot vandaag.
Het is geen hogere wiskunde. Bestuurdersairbag eruit, stuurwiel eraf en de bekleding rondom de stuurkolom eraf. Clockspring blokkeren dmv tape om te voorkomen dat deze per ongeluk verdraaid raakt. Vervolgens de stuurkolomschakelaar zelf demonteren. De clockspring zit gemonteerd op de stuurkolomschakelaar en komt er mee af. De clockspring losklikken van de stuurkolomschakelaar en overzetten op de nieuwe en alles vice versa weer monteren.
Omdat de Citigo toch binnen stond gelijk een aircoservice uitgevoerd omdat ik vond dat het maar een laf stroompje koude lucht uit de roosters kwam. Van de benodigde 380 gram was er 100 gram uit. Na de service wordt ie weer lekker koud. Ik heb geen idee wanneer de airco voor het laatst geserviced is maar nu is het weer pico bello.
 

Tees

Donateur
Goed werk, mooi beschreven ook! Een paar foto's erbij en tis een mooie how-to .
Maar hoe doe je zelf de aircoservice? Volgens mij heb je daar tamelijk specialistische apparatuur voor nodig om dat netjes te doen.

En nog even op je openingspost terugkomend: volgens mij is t enige serieus gekende probleem van de 1.2 TSI de ketting. En die is meestal allang vervangen, en anders moet ie snel vervangen worden en kan je weer een hele tijd vooruit.
 
Foto's heb ik helaas niet gemaakt, was wel beter geweest voor idd een how-to. Ik ben zelf monteur en heb de opleiding gehad om aan aircosystemen te mogen werken. En de apparatuur hebben we gewoon staan op t werk, dus zodoende.

Toen we voor een Octavia gingen kijken had ik me al ingelezen over de do's en don'ts van een 1.2 TSi. En dus wilde ik specifiek deze hebben omdat deze keurig stil is na een koude start. Voor de rest een prima kar, lekker ruim en comfortabel. Ik kan niet wachten tot ie de lange baan op mag naar de Balkan. Volgende week nog even onderhoud plegen.
 
Update voor de Octavia. Vandaag groot onderhoud gepleegd:
- olie+filter
- bougies+kabels
- luchtfilter
- interieurfilter
Vooral de bougiekabels waren nodig, waren flink gecorrodeerd bij de aansluitingen op de bobine. En het interieurfilter had ook behoorlijk wat vuiligheid opgevangen. Gelijk ook 2 nieuwe kentekenlampjes gemonteerd want die waren beiden op sterven na dood.
Na de beurt gelijk getankt. Gemiddeld verbruik is momenteel 1:16,3 en dan heb ik er niet mee gereden. Dus dat zal zuiniger zijn als ik er mee rij; ik rij voornamelijk lange afstanden. Desondanks niet ontevreden. Op naar Kroatië over een week of 2!
 
Begin september: update time!
De Citigo mocht de afgelopen 2 weken uit logeren bij mijn ouders, aangezien we met Octo (koosnaampje Octavia) naar Kroatië zijn gegaan. Geen echte updates dus voor Olijfje (koosnaampje Citigo), behalve dat mijn moeder de auto eigenlijk niet meer wil teruggeven. "Oh, wat rijdt dat autootje lekker." Waarvan akte.

Zoals geschreven: Octo mocht de lange baan op, 1100 km de eerste dag en een kleine 300 de tweede dag. Op vakantie boeken we op de heenweg altijd hetzelfde hotelletje in Oostenrijk. geen bijzonder hotel, wel leuk ter onderbreking. Zonder problemen ging het echter niet. Ik heb onderweg meerdere keren OBDeleven moeten gebruiken vanwege een storingslampje. Gelukkig is het EPC-lampje uit gebleven. De storing die af en toe ontstond bleek betrekking te hebben op de sensor van de turbodruk (P155A). Een nieuwe is inmiddels al onderweg.
Verder gedurende onze rit zijn we tot de conclusie gekomen dat Octo wel een krachtkuurtje kan gebruiken. 105 pk houdt nou niet echt over. Meerdere keren terug moeten schakelen naar IV en soms zelfs naar III... om vervolgens tussen de zware jongens naar boven te klauteren... Aan het einde van dag 1 wel een gemiddeld verbruik van 1:16... Leuk voor de statistieken, ik heb liever wat meer driveability!
Gedurende de eerste dag eens contact gezocht met vagtechniek om de Skoda te laten chippen; voor 500 euro kan deze in eerste instantie opgevoerd worden naar 130pk/220nm ipv 105pk/170nm origineel. Klinkt aanlokkelijk...
Na een dag of 10 in de Kroatische zon zijn we gisterochtend (04-09) vertrokken naar huis. De intentie was om in 1 ruk naar huis te komen, wat ook is gelukt. Om 01h00 afgelopen nacht stapten we thuis binnen. Na een enkel storinkje onderweg (uiteraard P155A) heeft Octo zich prima gedragen. Hij (of zij?) galoppeerde zelfs uiteindelijk naar 215 km/h op de teller! Uiteraard was daar wel wat valsspelen voor nodig (heuvel af) maar toch... De opgegeven topsnelheid van 191 km/h zal nog wel kloppen na 220K km. En dat met een beter gemiddeld verbruik dan op de heenweg: 1:16,5!
De komende week zijn we allebei nog lekker thuis, bijkomen van de reis en ons mentaal voorbereiden om te gaan werken. We gaan toch nog eens goed nadenken over die chiptuning van vagtechniek...
 
Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Altijd doen
Zonder er mee gereden te hebben zou ik een turbo auto altijd laten chippen
Rijdt zoveel beter en ook zuiniger als je niet continu aan het vloeren bent
 

Chrisjemol

Forumguru
De truc is dat hij met minder gas sneller vooruit komt
Dus ‘als’ je hetzelfde rijdt als ervoor is hij zuiniger
Vind je het geweldig en ga je hem vloeren dan zal verbruik niet wijzigen
Maar meer trekkracht is heel fijn
 

Sneeuwwitje

Senior Member
@Roubsan, +50nm ga je wel merken. 500euro is wel een behoorlijk bedrag om niet af en toe een keertje te moeten terugschakelen. Maar als je er een aantal jaren mee gaat rijden valt het per rit wel mee. Als het een besparing van 10% zou geven dan ben heb je de update met 30-40K weer terugverdiend. Maar denk dat je er ook meer brandstof mee kunt verstoken door het vermogen echt te gebruiken.
 
Hier in Nederland is prima te leven met 105pk en 170nm. Helemaal niks mis mee en bovendien is de auto dan vrijwel leeg qua belading. Dus dan is het 'gemis' wat minder belangrijk.
Maar aangezien we toch eens per jaar (en mogelijk vaker vanwege familie) de Alpen over gaan is wat extra vermogen erg fijn. Anders kan ik de Octavia net zo goed opruimen en een bestelwagentje op diesel kopen. Dat is qua koppel en laadvermogen over het algemeen een behoorlijke verbetering. Maar goed, zo'n ding vind ik niet voor het geld wat de tuning moet kosten...
Qua prijs ben ik het met je eens dat het goedkoper kan. Vagtechniek pretendeert echter dat hogere kilometerstanden geen probleem zijn en ze bieden 5 jaar garantie op de tuning. Dus in dat opzicht vind ik het wel weer oké.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sneeuwwitje

Senior Member
Ohh begrijp me niet verkeerd, zou ook zeker voor een specialist zoals VAG techniek gaan als je tuning doet en niet naar de goedkoopste zoeken. Beter kiezen tussen een goede tuning of geen tuning. Heb zelf onze Fabia bij VAG techniek van een fabrieksupdate laten voorzien, dat is bij die auto een goedkopere optie en voor die auto voldoende voor mij. Bij de Octavia lijkt me de 130pk/220nm wel een prettige upgrade.
 
Bovenaan Onderaan