quorumz
Actief lid
na bijna 2000km op de teller is het tijd voor een review. hiervoor reed ik en ford focus wagon 1.8 tdci met sportpakket (oa verlaagt) dus je probeert van alles te vergelijken.
De looks (de binnenkant)
Ruim, ruimer ruimst, kan natuurlijk niet anders dan dat de superb combi 1 vd grootste auto's in zijn soort is. Als rijder en passagier heb je alle ruimte om je heen hoewel je wel goed de middenconsole moet plaatsen om er niet hinderlijk tegen aan te stoten. Daarnaast hebben alle gasten die achterin gezeten het zo ruim dat ze de achtermiddenarm console naar beneden geplaatst hebben om meer "grip" te kunnen hebben. Zelf heb ik de achterbank nog niet hoeven neerklappen om gebruik te maken van de enorme laadruimte. Wat ideaal is, zijn de de speciale beugels in het laadruim die er voor kunnen zorgen dat je boodschappen niet je auto doorvliegen. Geloof me, dat maakte ik wekelijks mee in mijn Ford. Een briljante optie.
Naast het overzichtelijke display met alle tellers helpt het maxidot display je heel goed. Via de setup kan je kiezen welke schermpjes je wel en niet wilt zien, dit scheelt scrollen tijdens het rijden. Om te kunnen navigeren maak ik gebruik van de Amundsen. Voordeel is dat van deze al de 2010 kaarten beschikbaar zijn en (hopelijk) minder diefstal gevoelig. Doordat ik een 16gb shdc kaartje gebruik mis ik niet echt een 30gb. Mp3 kan ik dan ook via de cd speler, sd kaart of mijn optionele mdi aansluiting afspelen. Het geluid klinkt trouwens erg goed en kan je met de equalizer het naar eigen wensen in stellen. Een iphone G2 werkte netjes (en werd ook opgeladen). Zelf zit ik te wachten of het de iphone G4 gaat worden (ipv een ipod touch). Via het stuur kan ik de iphone netjes bedienen en zie ik de nummer info netjes op mijn maxidot of amundsen. Voor wat betreft het stuur, het enige wat mij niet meer lukt is met 1 hand op je stuur en lekker inparkeren. Het stuur is heel erg glad en je raakt de wieltjes waardoor je bv ineens aan het volume zit. Een parrot 3100 maakt het geheel af en werkt perfect met mijn huidige (htc touch pro) telefoon.
De looks (de buitenkant)
Velen zullen de fotos al gezien hebben (en als ik kans heb en hij weer schoon is maak ik weer eens nieuwe). Wit, donkere ramen, donkere 17" velgen, alu dakrails, bi-xenon verlichting en verlaagd maken de auto helemaal af. Helaas heb ik nog geen werkende led lampjes kunnen vinden waarmee ik mijn kenteken verlichting en stadslichten wilde vervangen. De brede voorkant en de bekende C achterlichten maken de auto weer herkenbaar als een skoda. De haaievin had desondanks in dezelfde kleur gemogen als de auto zelf. Mijn auto blijft bij elk stoplicht in ieder geval veel bekijks hebben.
Rijden:
Mijn auto heeft een 2.0 125kw 170 motor waardoor het gewicht dik tegen de 1500 kg aan zit. Daarnaast is hij achteraf 30mm verlaagd met eibach veren. Qua looks en performance mag het resultaat er zeker zijn. Hoe de auto dan rijdt: Het is geen race monster wat overal vol gas kan rijden zoals dat met mijn Ford kon. Wat dat betreft lag mijn Ford als een blok op de weg, rij je over drempels heen zonder dat je het heel veel merkt en blijf je zonder veel moeite goed in bochten zitten (denk aan a2->12 bocht) Ik rij zo'n 120km per dag varieerend over de A12, A4 en A2 en met deze auto lukt het zelfs om zelf af en toe misselijk te worden als rijder. Met name de a12 is 1 lange deinende weg waarin ik elk hobbeltje merk, dit is trouwens niet het nieuwe stuk daar rijdt het perfect. Daarnaast moet ik bij hoge drempels er langzaam (het is dan ook al gelukt om 1 van de beschermkappen aan de onderkant van de auto door midden te rijden terwijl ik uit een parkeervak reed). over heen en bij drempels die 1.5 meter lang zijn en het voelt werkelijk aan als een boot bij windkracht 10. Voor de mensen die het kennen, het gaat om het 1e gedeelte benthuizen binnen door naar de N11 (richting A4). Voor wat betreft de snelheid, je wilt niet meer anders, binnen no time rij je van iedereen weg, even iemand inhalen, het maakt allemaal niet meer uit, de auto reageert gelijk wanneer je het pedaal in drukt (zelfs met 3 man achterin) en voelt allemaal soepel aan. Wat ik wel merk is het veel zwaardere gewicht van de auto tijdens grote bochten zoals a2 -> a12 waar je de auto naar buiten voelt gaan als je niet goed stevig je stuur vast houdt. Daarnaast is de auto stil, echt heel stil. Er is praktisch geen banden en motor geluid hoorbaar. Als laatste het verbruik: zoals ik eerder in het forum aangaf ben ik verbaasd hoe on-zuinig de 1.2 tsi/1.4 tsi's rijden in de Yeti. Wanneer ik rond de 140+ cruise (dat gaat namelijk makkelijk op de tijden dat ik rij) haal ik een verbruik van 6.5l/100km. Dit is zelfs aanzienlijk lager dan mijn oude Ford. Natuurlijk als je even het gas pedaal intrapt bij stoplichten schiet het verbruik naar 10-14l/100km maar dat is bij elke auto
Conclusie na 2000km:
+ punt: ruim & comfortabel
+ punt: stil
+ punt: verbruik valt erg mee voor zo'n auto
+ punt: de looks
+ punt: de prijs (voor 40k heb je een aanzienlijk goedkopere auto dan de ford mondeo wagon (ok die heeft een 2.2 liter 170pk en 18"))
- punt: het (na)deinende van de auto ondanks het verlagen
- punt: langzaam moeten rijden over te hoge drempels (verlagen was eigen keuze)
De looks (de binnenkant)
Ruim, ruimer ruimst, kan natuurlijk niet anders dan dat de superb combi 1 vd grootste auto's in zijn soort is. Als rijder en passagier heb je alle ruimte om je heen hoewel je wel goed de middenconsole moet plaatsen om er niet hinderlijk tegen aan te stoten. Daarnaast hebben alle gasten die achterin gezeten het zo ruim dat ze de achtermiddenarm console naar beneden geplaatst hebben om meer "grip" te kunnen hebben. Zelf heb ik de achterbank nog niet hoeven neerklappen om gebruik te maken van de enorme laadruimte. Wat ideaal is, zijn de de speciale beugels in het laadruim die er voor kunnen zorgen dat je boodschappen niet je auto doorvliegen. Geloof me, dat maakte ik wekelijks mee in mijn Ford. Een briljante optie.
Naast het overzichtelijke display met alle tellers helpt het maxidot display je heel goed. Via de setup kan je kiezen welke schermpjes je wel en niet wilt zien, dit scheelt scrollen tijdens het rijden. Om te kunnen navigeren maak ik gebruik van de Amundsen. Voordeel is dat van deze al de 2010 kaarten beschikbaar zijn en (hopelijk) minder diefstal gevoelig. Doordat ik een 16gb shdc kaartje gebruik mis ik niet echt een 30gb. Mp3 kan ik dan ook via de cd speler, sd kaart of mijn optionele mdi aansluiting afspelen. Het geluid klinkt trouwens erg goed en kan je met de equalizer het naar eigen wensen in stellen. Een iphone G2 werkte netjes (en werd ook opgeladen). Zelf zit ik te wachten of het de iphone G4 gaat worden (ipv een ipod touch). Via het stuur kan ik de iphone netjes bedienen en zie ik de nummer info netjes op mijn maxidot of amundsen. Voor wat betreft het stuur, het enige wat mij niet meer lukt is met 1 hand op je stuur en lekker inparkeren. Het stuur is heel erg glad en je raakt de wieltjes waardoor je bv ineens aan het volume zit. Een parrot 3100 maakt het geheel af en werkt perfect met mijn huidige (htc touch pro) telefoon.
De looks (de buitenkant)
Velen zullen de fotos al gezien hebben (en als ik kans heb en hij weer schoon is maak ik weer eens nieuwe). Wit, donkere ramen, donkere 17" velgen, alu dakrails, bi-xenon verlichting en verlaagd maken de auto helemaal af. Helaas heb ik nog geen werkende led lampjes kunnen vinden waarmee ik mijn kenteken verlichting en stadslichten wilde vervangen. De brede voorkant en de bekende C achterlichten maken de auto weer herkenbaar als een skoda. De haaievin had desondanks in dezelfde kleur gemogen als de auto zelf. Mijn auto blijft bij elk stoplicht in ieder geval veel bekijks hebben.
Rijden:
Mijn auto heeft een 2.0 125kw 170 motor waardoor het gewicht dik tegen de 1500 kg aan zit. Daarnaast is hij achteraf 30mm verlaagd met eibach veren. Qua looks en performance mag het resultaat er zeker zijn. Hoe de auto dan rijdt: Het is geen race monster wat overal vol gas kan rijden zoals dat met mijn Ford kon. Wat dat betreft lag mijn Ford als een blok op de weg, rij je over drempels heen zonder dat je het heel veel merkt en blijf je zonder veel moeite goed in bochten zitten (denk aan a2->12 bocht) Ik rij zo'n 120km per dag varieerend over de A12, A4 en A2 en met deze auto lukt het zelfs om zelf af en toe misselijk te worden als rijder. Met name de a12 is 1 lange deinende weg waarin ik elk hobbeltje merk, dit is trouwens niet het nieuwe stuk daar rijdt het perfect. Daarnaast moet ik bij hoge drempels er langzaam (het is dan ook al gelukt om 1 van de beschermkappen aan de onderkant van de auto door midden te rijden terwijl ik uit een parkeervak reed). over heen en bij drempels die 1.5 meter lang zijn en het voelt werkelijk aan als een boot bij windkracht 10. Voor de mensen die het kennen, het gaat om het 1e gedeelte benthuizen binnen door naar de N11 (richting A4). Voor wat betreft de snelheid, je wilt niet meer anders, binnen no time rij je van iedereen weg, even iemand inhalen, het maakt allemaal niet meer uit, de auto reageert gelijk wanneer je het pedaal in drukt (zelfs met 3 man achterin) en voelt allemaal soepel aan. Wat ik wel merk is het veel zwaardere gewicht van de auto tijdens grote bochten zoals a2 -> a12 waar je de auto naar buiten voelt gaan als je niet goed stevig je stuur vast houdt. Daarnaast is de auto stil, echt heel stil. Er is praktisch geen banden en motor geluid hoorbaar. Als laatste het verbruik: zoals ik eerder in het forum aangaf ben ik verbaasd hoe on-zuinig de 1.2 tsi/1.4 tsi's rijden in de Yeti. Wanneer ik rond de 140+ cruise (dat gaat namelijk makkelijk op de tijden dat ik rij) haal ik een verbruik van 6.5l/100km. Dit is zelfs aanzienlijk lager dan mijn oude Ford. Natuurlijk als je even het gas pedaal intrapt bij stoplichten schiet het verbruik naar 10-14l/100km maar dat is bij elke auto

Conclusie na 2000km:
+ punt: ruim & comfortabel
+ punt: stil
+ punt: verbruik valt erg mee voor zo'n auto
+ punt: de looks
+ punt: de prijs (voor 40k heb je een aanzienlijk goedkopere auto dan de ford mondeo wagon (ok die heeft een 2.2 liter 170pk en 18"))
- punt: het (na)deinende van de auto ondanks het verlagen
- punt: langzaam moeten rijden over te hoge drempels (verlagen was eigen keuze)