De Skoda 120L

CDK

Forumguru
idd grappig om te zien en leuk om te horen dat het oudje ook nog best wel lekker rijd :D
 

Cordoba

Forumguru
Leuk vergelijk, maar had het nog leuker gevonden als ze een oude Rapid gepakt hadden voor deze vergelijking.
 

Ron_2

Senior Member
Ziet er vertrouwd uit.
Medio jaren 70 werkte ik bij een Skoda/Trabant/Wartburg dealer, aanvankelijk na schooltijd en de zaterdag, later hele dagen.
In het begin mocht ik ze alleen poetsen :-) Bij de nieuwe Skoda's was de lak af fabriek zo dof dat ze echt flink gepoetst moesten worden om ze een beetje te laten glimmen. De sierlijsten waren van aluminium en die moesten gepolijst worden omdat ze al geoxideerd waren.
Als ik me goed herinner kostten ze destijds iets van 5000 gulden, en de laatste Trabant die we afleverden in 1973 (2 takt, mocht vanaf toen niet meer geleverd worden in Nederland) nog geen 3500 gulden.
 

Cordoba

Forumguru
@Ron_2: aluminium is al lang en breed geoxideerd als het de fabriek uit komt (welke fabriek dan ook). Dat duurt namelijk een paar tienden van een seconde voor dat aluminium geoxideerd is. Alleen vormt de transparante oxidelaag van 1 atoomlaag dik, direct een een ondoordringbare laag, waardoor de oxidatie ook direct stopt.

Mogelijk dat de lijsten ruw van oppervlak waren en er daarom niet mooi uitzagen, maar oxidatie is daar dus geen reden voor.
 
Bovenaan Onderaan