De Octavia van VaagRS

VaagRS

Lid
Enige tijd geleden heb ik mezelf al kort voorgesteld (https://www.skodaforum.nl/forum/i/vaagrs-stelt-zich-even-kort-voor.45346/), maar tijd om mijn auto voor te stellen is er eigenlijk nog niet geweest. Tijd voor een paar knappe foto’s eigenlijk ook nog niet, maar vandaag na een snelle wasbeurt had ik wat tijd over en had een mooie locatie in gedachten. Helaas bleek daar een evenement gaande dus ergens op een rustig pleintje maar even een paar snelle foto’s getrokken om in ieder geval iets te kunnen laten zien hier.

Ik heb de auto zelf in duitsland gekocht en geimporteerd, na een flinke zoektocht kwam ik een mooie RS230 tegen in de omgeving van Paderborn, krap 2 uurtjes rijden vanaf mijn woonplaats. Hij stond te koop bij een particulier, en dan is het altijd even afwachten. Aangezien het geen wereldreis betreft was een afspraak snel gemaakt en gewapend met een lakdiktemeter en een vader op pad gegaan.
Eenmaal aangekomen werden we verwelkomt door de eigenaar en er volgde een prettig gesprek waarin geheel open kaart werd gespeeld over de auto. Alle rekeningen vanaf nieuw aanwezig, alle beurten keurig op tijd uitgevoerd en uit een familie van liefhebbers. In de garage stond bijvoorbeeld een schitterende VW kever in topcoditie. Ook de lakdiktemeter bracht geen nare verrassingen aan het licht en na enige onderhandeling zijn we dan ook een prijs overeengekomen. Nu was het nog even puzzelen omtrent transport, ik wou graag de auto rijdend meenemen maar dat is helaas niet gelukt door wat ambtelijk gezeur mbt het kurzzeitkennzeichen. Niet getreurd, bestelbus en trailer geregeld en op pad en vervolgens zonder problemen de auto opgehaald. Nog een 'duur' bewijsje ter herinnering nagestuurd gekregen, een mooie foto van de bundespolizei. Nu was het wachten op de RDW-afspraak en dan duren 14 dagen erg lang. Gelukkig kon ik de auto achter mijn woning volledig onttrokken van het zicht parkeren.

IMG-20220604-WA0000.jpg

De RDW was vervolgens vlot geregeld, 1=dags kenteken en verzekering was snel geregeld en ook bij het keuringsstation had de keurmeester het in 10 minuten el gezien. Gauw de BPM in orde maken en daarna nog een paar dagen geduld. Ook dit waren weer 5 erg lange dagen, en met de papieren eenmaal binnen gauw een paar luxe platen regelen en rondblaffen.

Dan nu, wat heb ik dan gekocht:
Ik ben tegen deze witte RS230 met DSG uit 2016 aangelopen. Ik had een aantal wensen wat betreft de auto die 'moesten' en ik had wat 'nice to haves'. Enkele eisen waren onder meer DSG, panoramadak, columbus, canton, een acceptabele km-stand en hoe dan ook geen zwarte. Zaken als DAB, lederen bekleding, achteruitrijcamera en elektrische achterklep stonden meer op de nice to have, sowieso was een RS230 al iets dat ik budget-technisch al voor niet mogelijk gehouden dus dit was dan ook een kleine bonus. Ook het bouwjaar is een stuk nieuwer dan de minimale eis. Ook de software van motor en DSG zijn bij een gerenommeerde duitse tuner aangepakt en de auto heeft nu 305pk en 430 NM
Daarnaast was heel recent de volledige grote beurt incl groot DSG onderhoud, dus ik had daar voorlopig geen zorgen om.

Ik heb de auto nu een dikke 2 maand op kenteken staan en ben al een beetje bezig geweest met kleine aanpassingen. Zo heb ik de logo's vervangen voor zwarte, en de lettertjes op de achterklep zijn verwijderd. Wensen zijn er nog genoeg, al zijn het over het algemeen kleine details om de auto naar mijn idee fraaier te maken.
een klein lijstje van de wensen die ik nog heb:
-VRS logo's vervangen voor zwart met rode accentkleur
-verwijderen van de folie op de onderste helft van de voorbumper
-gasveren onder de motorkap
-instaplijsten achter
-subtiele verduisteringen van achterlichten en reflector achter
-LED's in hemelverlichting
-verschillende VAG-COM dingetjes
-en vast nog wel een paar ideetjes die ik hier op ga doen.

Tot slot laat ik de foto's nog even zien

20220903_151302.jpg 20220903_151319.jpg 20220903_151332.jpg 20220903_151406.jpg 20220903_151418.jpg 20220903_151435.jpg 20220903_151451.jpg 20220903_151504.jpg
 

EdK

Forumguru
Knappe bolide mag ik wel zeggen.
Alleen die velgen, ik zal nooit aan dit model kunnen wennen.... maar goed dat is persoonlijke smaak
Genietse met het rijden en het beperkt pimpen
 

Fmoon

Forumguru
Zou dan wel weer die zwarte dingen van je bumper afhalen, dat vind ik persoonlijk het enige leuke om te zien aan de auto als je hem aan ziet komen rijden.

Fijne kilometers verder! Altijd een leuk
Project. Zit de orginele uitlaat er nog onder?
 

Kanerr

Forumguru
Welkom, mooie bak!

Misschien een x aantal mm spacers toevoegen aan je wensenlijstje? Wielen staan echt heel ver naar binnen, doet afbreuk :(

En met 305pk is het wel genieten ;)
 

Rallye

Forumguru
Remschijven van de facelift Octavia monteren is de OEM-oplossing voor spoorverbreding achter.
 

VaagRS

Lid
Zou dan wel weer die zwarte dingen van je bumper afhalen, dat vind ik persoonlijk het enige leuke om te zien aan de auto als je hem aan ziet komen rijden.

Fijne kilometers verder! Altijd een leuk
Project. Zit de orginele uitlaat er nog onder?
Die zwarte folie onderin de bumper gaat er nog vanaf, even geduldig de tijd voor nemen want wil natuurlijk de boel wel netjes heel houden. Het lijkt mij nu ook te veel op een 14% bijteller van voren.
De uitlaat is gedeeltelijk vervangen, moet het even nakijken maar ik meen dat er een tussendemper van Fox exhausts onder gekomen is.

Welkom, mooie bak!

Misschien een x aantal mm spacers toevoegen aan je wensenlijstje? Wielen staan echt heel ver naar binnen, doet afbreuk :(

En met 305pk is het wel genieten ;)
de wensenlijst is langer dan ik eerder opgeschreven heb, mevrouw VaagRS kwam thuis dus mijn aandacht even op iets anders gericht dan alles van het wensenlijstje noteren. Ik las al ergens dat de achteras van de facelift 38mm breder is, deze zal dan ook best nog uitgevoerd worden. Of het spacers worden of een set schijven van de facelift zoals Rallye schrijft moeten we maar eens nader bekijken.

Vandaag en gisteren wel een paar kleine dingetjes gedaan. Even gasveren voor de motorkap erin geschroefd en een paar deurlijsten achter gemonteerd. Toch een beetje gek dat dit soort dingen er niet af fabriek op zitten op zo'n auto maar dat zal wel met een stel bonentellers op een kantoor te maken hebben.
Nu even wachten op nog een pakketje, voetsteun bijpassend bij de pedalen is ook ondereg.

Knappe bolide mag ik wel zeggen.
Alleen die velgen, ik zal nooit aan dit model kunnen wennen.... maar goed dat is persoonlijke smaak
Genietse met het rijden en het beperkt pimpen
Ik merk inderdaad dat de meningen over de velgen uiteenlopen, meestal in categorie love it or hate it. Ik vind het de auto wel onderscheidend maken, al moet ik zeggen dat ik ook al een paar aftermarket velgen gezien heb die me wel aanstaan. Gezien de huidige staat van het rubber hou ik het sowieso nog een tijd bij deze en dan zie ik wel weer verder

allen bedankt voor de reacties
 

VaagRS

Lid
Zo, de eerste 10k km zitten erop, en ze waren probleemloos op 1 kleinigheidje met het stoelgeheugen na. Dit heb ik op kunnen lossen met een zoekopdracht op dit forum, het was een kwestie van de 0-stelling opnieuw uitvoeren. Het is na de 10k ook tijd geworden voor een onderhoudsbeurt en deze is gisteren uitgevoerd.

Omdat het de eerste beurt is onder mijn eigenaarschap even gevraagd de auto helemaal na te lopen en ik kreeg een dikke pluim terug dat het een hele nette auto is. Veel meer als verse vloeistoffen en filters was het niet en daarmee viel ook de rekening goed mee. Wel 2 aandachtspuntjes die bij de volgende beurt noodzakelijk zullen zijn op het gebeid van de remmen Voor zullen er nieuwe blokken in moeten en achter mogen de schijven aangepakt worden. Prettig om dit van te voren te weten, zeker met de tip van Rallye over sp0orverbredeing dmv de faceliftschijven in het achterhoofd. Als er iemand is die hier de onderdeelnummers van weet dan hoor ik het graag. Vraag me tevens af of dan ook langere wielbouten noodzakelijk zijn.

tot slot nog even een nieuw plaatje van de voorzijde, ik heb een deel van de door de vorige eigenaar aangebrachte folie verwijderd waardoor het neusje een stuk minder anoniem is. Ik moet nog aan de slag met het VRS-logo, deze wil ik nog vervangen voor een rood/zwarte versie. De huidige verwijderen moet ik me nog even in verdiepen (tips welkom), maar gezien het feit dat ik met een sportblessure in de lappenmand zit zal dat nog eventjes moeten wachten (geldt ook voor het VRS logo op de achterzijde)

gr. Kees
 

Bijlagen

  • IMG-20220907-WA0004.jpg
    IMG-20220907-WA0004.jpg
    849,1 KB · Weergaven: 27
Bovenaan Onderaan