De nieuwe is geleverd...

Smeeuwis

Donateur
Ter vervanging van mijn huidige Octavia 3 vanmorgen besteld: Enyaq Sportline 60, in de kleur Brilliant Silver, met transportpakket en trekhaak. Het gewenste schuifdak kon er helaas niet meer bij... Maar daar kan ik wel mee leven gezien de standaard uitrusting van de Sportline: geweldige sportstoelen, matrix LED, leer/alcantara, elektrisch verstelbare stoel met geheugen, elektrische achterklep enz. enz.

Afgelopen zaterdag nog even wezen kijken en zitten bij de dealer, deze had een zilverkleurige Sportline staan. De kleur staat hem geweldig met alle zwart glossy details aan de buitenzijde. De sportstoelen zitten echt goddelijk en het interieur is ook super met alcantara, leder en donkere hemel. Voor het eerst zelf elektrisch, na proefritten in Tesla MY, Polestar 2 en Enyaq's van collega's, en een Mini leenauto bij AuTotaalGlas.

t.z.t. nog wat accessoires toevoegen:

- Passende opbergbakjes in de middenconsole via Amazon
- Hondenrek en scheidingsrek via Travall
- Kofferbakliner tegen hondenharen en modder
- Allesdragers Thule

En nog even langs Antera voor de nodige OBD11 aanpassingen:

• Contact aanlaten bij in en uitstappen ( alleen model 2021)
  • Snelladers automatisch in routegeleiding zichtbaar. ( Originele navigatie)
  • Easy entry bestuurdersstoel
  • Activeren grootlicht assistent
  • Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact
  • Melding Lane assist gedeactiveerd uit zetten in het display
  • ACC per km omhoog en omlaag met de + en 1 knop
  • ACC rechts in laten halen
  • Cruise control als extra functie erbij
  • Aircare standaard altijd aan
  • Geheugenstand Grootlicht assistent activeren ( 10 Min)
  • Pieptoon achterklep uitzetten bij openen en sluiten
  • Binnenverlichting langzaam opkomen en afvallen bij licht aan en/of uit
  • Binnenverlichting uit laten bij openen achterklep
  • Dagrijverlichting achter aan
  • Dagrijverlichting instelbaar in het menu
  • Comfort knipperlicht aanpassen naar 4 keer knipperen
  • Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
  • Alarmpiep bij openen en sluiten ( alleen met OEM alarm)
  • Alarmpiep instelbaar in het menu ( alleen met OEM alarm)
  • Anti Carjacking in het menu aanpasbaar maken

Verder denk ik er over om de voorruit te laten tinten met zo'n warmtewerende folie, ik heb dat hier ergens voorbij zien komen een tijd geleden. Als iemand suggesties heeft voor een bedrijf die dat goed kan, dan graag!

Nu gaat het grote wachten beginnen want in principe moet ik mijn huidige auto doorrijden tot einde contract en dat is pas 22 maart... Levertijd staat op januari 2024, dat zou jammer zijn.

Okki

Forumguru
Klinkt als een mooie aanwinst.

Ik "moet" ook nog een keer bij @Antera langs, voor
  • Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
Vreemd dat zoiets ineens weer niet standaard kan.

Smeeuwis

Donateur
De wegen van VAG / Pon zijn ondoorgrondelijk… Gelukkig hebben we van die tovenaars in ons midden, die maken goed nog beter!

MacRembrandt

Forumguru
Mooie uitvoering en mooi lijstje aanpassingen.

Maar wat bedoel je met de toevoeging “10min” bij
  • Geheugenstand Grootlicht assistent activeren ( 10 Min)?

Smeeuwis

Donateur
Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Ik heb dezelfde optie ooit aan laten zetten op mijn O3 maar die 10 minuten hier snap ik ook niet. Mss. duurt het zo lang om te programmeren.

@Antera kan het vast wel uitleggen.

Smeeuwis

Donateur
Het betekent in ieder geval dat automatisch grootlicht altijd aan staat. Standaard moet je het elke keer opnieuw activeren na het starten van de auto.

MacRembrandt

Forumguru
Ja, ik heb zo’n beetje het hele rijtje op mijn Tiguan.
En met matrix led is die geheugen instelling op grootlicht een must-have. :cool:
Snap alleen die 10min toevoeging niet.

Antera

Donateur
Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Ik heb dezelfde optie ooit aan laten zetten op mijn O3 maar die 10 minuten hier snap ik ook niet. Mss. duurt het zo lang om te programmeren.

@Antera kan het vast wel uitleggen.

10 min kan (niet) ( let wel in de Enyaq kan het zo zijn die hem dan onthoud voor 10 min. Dus als je dan uitstapt en binnen 10 min weer instapt staat hij op de laatst ingestelde stand.

Het is geen geheugenstand of wel een geheugenstand In de programmering die 10 min hebben sommige dan wel maar waarom nog geen enkel idee.

Mooie wagen :giggle: Heel veel plezier er alvast mee. Ben benieuwd als je m hebt. Heb zelf de 60 business editie met inklapare trekhaak en de antraciete velgen i.p.v. de standaard (besteld in feb 2023 en geleverd in augustus 2023). Een aantal van mn collega's die in september besteld hebben, hebben de business+ editie en de 80 versie omdat dit actie geweest schijnt te zijn in september dit jaar voor dezelfde prijs van een 60.

PS @Antera Wat betreft de: OBD11 aanpassingen, blijft dit ook na een update of is dat na een update van software door Skoda weer weg, vroeg ik me zo af.

Groetjes,
Jelle

Smeeuwis

Donateur
@jelleh Normaal gesproken hebben updates geen invloed op gedane aanpassingen, maar ik heb wel gelezen dat bij bepaalde grotere updates (o.a. van ME2.x naar ME 3.0 en ME3.0 naar ME3.5) bepaalde zaken wel weg waren. Hoogstwaarschijnlijk hebben onze auto's ME3.5 want daar worden voor zover ik weet momenteel alle Enyaqs mee afgeleverd (behalve dan de nieuwe 85 want die krijgt ME4.0).

Het is dus even afwachten wat er dan gebeurt bij een OTA. Mogelijk moet je nog een keer naar Breda... Of één van de andere goeroe's...

Smeeuwis

Donateur
Na een weekje rijden inclusief een rit naar Brussel en terug een korte update. Ruim 1.000 km op de klok in zalige rust. De auto is stabiel, stil, ietwat stug op korte oneffenheden maar over de hele linie zalig comfortabel. Er bestaat enig risico op ongemerkt te hard rijden maar de cruise control vangt dat prima op.

App werkt tot nu toe probleemloos. Laden, programmeren, voorverwarmen interieur en ramen ontdooien: helemaal dikke prima. 's Morgens in een warme auto stappen is een ongekende luxe...

Tijdens de rit naar Brussel en terug twee keer bij Fastnet geladen. Eerste keer met 50 KWh, tweede keer met 70 KWh. Niet de beloofde 125 KWh, maar het was druk bij de laadstations en vrij fris. Ik doe dus voorlopig geen uitspraken verder hierover, omdat ik in verreweg de meeste gevallen thuis laad aan een 11 KWh AC laadpaal is het voor mij niet zo heel relevant. Thuis gaat dat met 5 KWh (beperkte laadstroom) overdag en 11 KWh 's nachts. Dus altijd 's morgens de auto vol en als ik thuis werk en in de weekeinden via zonnestroom. Via de instellingen in de auto kan je regelen dat hij sowieso tot een bepaald minimum laadt zodra je de kabel aansluit, de rest doet hij dan tijdens de voorkeurstijdstippen. Mooi is dat je dit per laadpunt kan instellen. Ik heb het zo geregeld dat hij altijd meteen tot 40% oplaadt en de rest tijdens de voorkeurstijdstippen tot 100% trekt. In het voorjaar, als het weer warmer wordt ga ik dan terug naar 90 of 80% want in de winter gebruik je gewoon wat meer energie die ten koste gaat van de range.

Verbruik is nu rond de 20 KWh per 100 km dus ik zou zo'n 280 km moeten halen. Ik wist dat van tevoren en het is voor 98% van mijn ritten meer dan genoeg. Ik vertrouw er op dat de range in warmere perioden nog wel zal toenemen. Het is wel de reden dat ik 's winters gewoon tot 100% laad aan de thuislaadpaal.

Mijn auto is geleverd met software versie ME3.7 en ik kan nog niet direct thuis brengen wat daarin de nieuwigheden zijn t.o.v. eerdere versies. Gek is dat de Travel Assist knop op mijn stuur niet werkt, terwijl de auto dit standaard zou moeten hebben conform de specificatie. Ook kan ik bijvoorbeeld niet de snelheidsbegrenzer aanzetten i.p.v. de adaptive cruise control. In de auto van een collega met versie ME3.5 werkt dat wel. Dus als iemand hier meer over kan vertellen?

Over de hulpsystemen kan ik ook het nodige kwijt maar dat doe ik vooral in het topic wat daar nu apart voor loopt. Ik kan wel aangeven dat ik aangenaam verrast ben, afgaande op ervaringen van anderen op het forum. Ik vind de Lane Assist vrij terughoudend en weinig opvallend werken, lekker op de achtergrond en ingrijpen als het nodig is. De predictive ACC werkt feilloos en heeft een zeer prettige file assistent en ook de voorspellende eigenschap van die ACC is, na even wennen, een fijne toevoeging. De auto remt uit zichzelf al af richting rotondes en bochten en dergelijke en regenereert er dan lekker op los. Het reageren op maximum snelheden heb ik uitgezet, die reageert te vaak op de verkeerde borden of kaart informatie.

Meer volgt!

Smeeuwis

Donateur
Ik zal hier zo af en toe eens een update plaatsen, vooral over mijn ervaringen met de Enyaq en alles er omheen. Maar ook van mods die ik de komende tijd zal uitvoeren, er zijn nog wel wat plannetjes namelijk :giggle:

Bovenaan Onderaan