De keerzijde van downsizing

Hier wordt je toch niet heel vrolijk van als je dat leest. De gemiddelde consument die z'n auto instapt en van A naar B gaat en voor de rest niks met auto's heeft. Die ontgaat de aanloop naar deze mogelijke problemen en wat ze er zelf preventief aan kunnen doen.

Bedoel het voorbeeld van die bougies bijvoorbeeld, ook al ben je dus op tijd met je servicebeurt. Als je niet zelf weet dat de bougies beter vervangen kunnen worden bij 60.000 i.p.v. 90.000 en dat daardoor je bobines kapot gaan en 20.000 km weer. Sta je als consument voor rare verrassingen.

Ik zie ook niet snel hier verandering in komen met de route die is ingezet. De motoren die kuren vertonen zijn natuurlijk lang en breed uit de garantie. Dus de kosten komen niet bij de autofabrikant te liggen maar bij de consument dus totaal geen incentive er iets aan te gaan doen. Steker nog, in plaats van mensen die 15+ jaar met hun auto doen zijn ze weer eerder op de markt voor een ander exemplaar.

Belangrijk dus om een dealer te gaan zoeken die dit soort dingen in de smiezen heeft en je hier op kan attenderen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, de start-stop zet ik standaard uit, bij zijn aankomende eerste beurt (30k) gaat-ie van de longlist olie af naar 15k interval en het preventief vervangen van de bougies bij 60k of desnoods 45k zal me ook de kop niet kosten.
Verder wordt hij niet overmatig zwaar belast. Ik gebruik de sportstand nogal eenszodat hij net wat hoger in de toeren trekt.
En bovendien zijn de wilde haren er wel zo'n beetje af, dat scheelt ook... ;)
 

hemi24

Forumguru
En bovendien zijn de wilde haren er wel zo'n beetje af, dat scheelt ook... ;)


Wilde haren hoeft niet te betekenen dat de techniek eerder zou kunnen falen.

Het is veelal eerder een combinatie van wilde haren én gebrek aan gezond verstand (of het onvermogen om dit op het juiste moment te gebruiken)...

:pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Die wilde haren hebben nou juist de neiging om af en toe het gezonde verstand te willen overrulen.
Naarmate er minder overblijven, wordt de kans daarop kleiner. Of die kans de nul haalt, staat nog te bezien... ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik ook, ben er net aan begonnen :nailbiting: wie heeft hier de hoogste kilometerstand met de 1.0 tsi ? met welke ervaring?

Kijk eens in de topics met 'hoogste km-standen' voor de verschillende modellen. Ik zag dat er bij de Citigo al exemplaren zijn die de 200.000 km benaderen, maar dit is natuurlijk een kleinere auto dan een Octavia of een Superb, en volgens mij ook een andere 1.0 driecilinder onder de kap. Als je bij de Fabia en de Octavia kijkt, moet je een redelijk beeld krijgen van de 1.0 blokken met hogere km-standen.
 

Michel

Forumguru
Een heel verhaal met allerlei onheil die autofabrikanten over zichzelf hebben afgeroepen door aan downsizing te doen. Om dan vervolgens met de laatste zin te eindigen: “Maar als wij kijken naar de hoeveelheid motoren die autofabrikanten produceren en dan ook nog – in tegenstelling tot vroeger – wereldwijd verkopen, valt de hoeveelheid ellende eigenlijk best mee.”

Wordt de ellende dan toch niet een beetje overdreven?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het gaat simpelweg om de kans op een probleem. Waarbij het probleem dan ook nog gespecificeerd moet worden. En dan dienen die kansen vergeleken te worden tussen down- en "non downsize". Die cijfers zijn er simpelweg niet.
Ik maak me sterk dat zorgen hieromtrent, behalve dat ze dus nergens op gebaseerd zijn, volkomen onnodig zijn.
 
D

Deleted member 26486

Een stukje waarvan je toch bijna acuut naar de Toyota-dealer zou spurten!

Al is mijn EA211 4-cilinder 1.2 TSI met ‘slechts’ 90pk al bijna geen (opgefokte) downsizer meer te noemen naar hedendaagse maatstaven.

Behalve de onvermijdelijke koolafzetting in het inlaattraject heb ik het gevoel dat ik weinig te vrezen heb, of het moet door besparing op materiaalverbruik komen. Ik rij eigenlijk enkel snelweg 20km heen en terug, weinig stadsverkeer, ik rij warm op olietemperatuur, hou me niet aan de schakelindicator maar haal ook zelden verder door dan tot 4000tpm en heb het idee dan alles het blok makkelijk af gaat.

Wel ga ik na de volgende beurt (60.000km) bij voorkeur over op een korter onderhoudsinterval/ oliewissel om de 15.000km, dat lijkt me nog wel verstandig.

Mijn wens is om zeker een jaar of 10 zo niet langer in mijn eenvoudige doch degelijk aanvoelende Faab te rijden.

Weet iemand van ‘foutjes’ inde EA211 1.2 tsi, of zaken waar ik verder aan zou kunnen denken? Zijn er al leden met >100.000km op deze EA211 1.2 tsi?
 
Bovenaan Onderaan