De eerste beurt voor de O2

Darkside

Forumguru
Ik heb er iets meer als een jaar (372 dagen) en iets meer als 30k km's opzitten in de O2. En hij heeft net zijn eerste beurt gekregen.
Hieronder een kleine update van het afgelopen jaar.

Als eerste wil ik zeggen dat de Auto nog steeds enorm bevalt. De ruimte, op de achterbank en bagage, blijft me positief verbazen. Tijdens vakanties, weekendjes- en dagjes weg nog niet gehad dat er iets niet mee genomen kon worden. Vooral de ruimte op de achterbank bevalt mij, ondanks dat ik daar nooit zit, erg goed. Omdat ik dan geen knietjes, of schoppende kinderbeentjes in mijn rug voel zonder dat ik daarvoor mijn stoel naar voren hoef te verzetten. Als er 1 nadeel is over de ruime bagage ruimte is dat je een til drempel hebt. Dat kan bij zware spullen lastig zijn omdat je het er dan niet makkelijk uit kunt laten glijden. Tevens is de breedte van links naar rechts wat minder dan mijn oude auto. De kinderwagen en reiswieg kunnen bv niet naast elkaar (wat wel in de oude auto kon).

Er is eigenlijk ook niets meer dan lof voor de kleine, maar toch best pittige, 1.2 TSI. Welke lekker rustig loopt en al vroeg in de toeren goed oppakt. Snelweg, binnenwegen, door stad of dorp het maakt niet uit hij rijdt rustig door. Mede geholpen door de heerlijke DSG bak waarvan ik nu al weet dat de volgende auto toch echt over een soort gelijk systeem moet beschikken.
En wil je wat vaart maken....geen probleem. 160km/u cruisen is ook geen probleem. En als je je enigzins aan de maximale snelheid houdt, dan is het verbruik ook nog mooi.

Comfort in de auto is ook ruim voldoende. De stoelen zitten goed en heb eigenlijk geen klachten. Al zou ik soms willen dat ze ook te kantelen waren. Maar lange ritten (met file) geven eigenlijk geen probleem. Maar het kon wel wat beter.
Het navigatie systeem ben ik ook zeer tevreden over. Lekker handsfree tegen 'lullen' om een nieuwe bestemming in te voeren of iemand op te bellen (zonder daarvoor een tag te hebben ingesteld) zijn gewoon erg handig. Jammer is wel dat het systeem bij POI's stopt met de voice control en je het met de hand af moet maken. Het feit dat het (sterk) verouderde kaarten zijn maak ik me niet zo druk om. Ik kom wel op mijn bestemmingen.
Ook jammer is dat de MDI geen zoek functie heeft. Nu moet je soms door vele MP3's (zo'n 35 GB op dit moment) scrollen. En tijdens het rijden is dat niet de meest ideale manier van zoeken.
Over het bandengeruis is al genoeg gezegd denk ik. Dat had beter geisoleerd moeten zijn.

Zijn er nog zaken die problemen gegeven hebben de afgelopen 30.000 km? Helaas wel. Al is het enkel het navigatie systeem wat soms spontaan een reboot doet. Dit gebeurd eigenlijk alleen als ik gebeld word. De dealer heeft eea bekeken bij de beurt en een update gegeven. Nu hopen dat het niet meer voor komt. Maar verder geen storingen of andere problemen.

Nu een jaartje verder kijk ik met volle tevredenheid terug naar de afgelegen kilometers. En kijk ik met een glimlach naar de nog te verslinden km's van de komende jaren.
Ondanks dat de O2FL al weer een oud beestje word en hij vervangen zal worden door de nieuwe generatie Skoda's op VAG's nieuwe platform. Is het nog steeds een auto die ik iedereen aanraad om even mee te nemen op je shortlist. Maak een proefrit en sla hem niet zomaar over.

Fabia

† In Memoriam
Zo zie je maar ga niet af op het is maar een 1.2tje. Mooie uitgebreid verslag.

Darkside:" Ondanks dat de O2FL al weer een oud beestje word en hij vervangen zal worden door de nieuwe generatie Skoda's op VAG's nieuwe platform. Is het nog steeds een auto die ik iedereen aanraad om even mee te nemen op je shortlist. Maak een proefrit en sla hem niet zomaar over."

Mooi verslag :worshippy:
Ik ging 3 jaar geleden met enige terughoudendheid een proefritje maken in een O2 , die ik nou weer ingeruild heb voor.........weer eentje !!
Met een TSi 1.2 in het vooronder !! Heb er echt zin in , morgen haal ik 'm op :489:

hemi24

Forumguru
Misschien is de kofferbak iets minder breed dan een Astra Combi, maar i.t.t. de Astra, trek ik m'n afdekrollo bij de O2 wel over de kinderwagen...

V.w.b. de reboot van je Columbus: als ik het zo lees is dit te wijten aan de (achteraf) ingebouwde carkit...

Darkside

Forumguru
In de astra kon het afdekzijl ook over de kinderwagen. Maar was wel minder ruim omdat er minder kleine spullen in kunnen zeg maar.
Soms zou ik willen dat de skoda wat breder was. Maar nogmaals hij is heerlijk ruim en er kan echt veel in. En de jongste hoeft eigenlijk niet meer in de kinderwagen. En er kunnen genoeg buggies in. :-)

Ik heb een MoBridge (ten tijde van bestellen kon PON, de dealer en interniet niet 100% garanderen dat HFP ondersteund werd).
De MoBridge is officieel besteld (staat ook op de accesoire lijst) en bij aflevering ingebouwd door de leverende dealer.

Bovenaan Onderaan