De eerste 500 greenline kilometers staan op de teller

robbiebee

Actief lid
Afgelopen zaterdag heb ik mijn Fabia Greenline (combi) op mogen halen en heb dit weekend lekker wat kilometers gereden. Wat mij op valt is de volwassen uitstraling die de auto heeft als je er in zit. Ook een goede vriend van mij (een verstokte VW rijder gaf dat aan). Ook de stoelen zitten beter als het vorige model. Het rijden met een diesel was voor mij (prive) lang geleden maar absoluut fijner dan met een benzinemotor. Auto ligt stevig op de weg reageert goed op stuurbewegingen en de kids vinden dat achterin toch meer ruimte is dan in de vorige. Verder was mijn eerste gedachte dat na 200 km de brandstofmeter defect was omdat deze nog steeds op vol stond, uiteindelijk geen deze toch zakken :eek:oo:. Is het dan alleen maar hosanna, nee als enige minpuntje vindt ik de motor in lage toeren erg hard brommen ondanks dat je het schakel advies volgt. En ik kan deze week terug naar de dealer omdat er vocht in 1 van de mistlampen zit was niet te zien bij aflevering maar na gebruik van deze verlichting heel duidelijik zichtbaar (ziet er niet uit bij zo'n nieuwe auto). Verder zijn de specs iets veranderd ten opzichte van het moment van bestellen (aug 2010) en aflevering, ik heb een gewone airco ipv half automatische climate control.
Ondanks deze kleine minpuntjes is deze auto een feest om in te rijden. over 1000 km volgt een update.
 
Dat hangt af van wat je bedoeld met 'de gewone airco' zwarte ruiter.
De huidige auto's met airco's hebben een geïntegreerde airco en verwarming, dat is zoals de climatic bij Skoda.
Dat laatste is halfautomatisch omdat je temperatuur en stand van aanjager apart zelf moet regelen.
Bij de climatronic kan je het op AUTO zetten en hoef je alleen de gewenste temperatuur te stellen, de rest gaat automatisch.

Bij climatic kan je met een draaiknop de gewenste temperatuur instellen en met de andere de aanjager. Daarnaast heb je een knop die de AC inschakelt.
Bij mijn vorige SKODA werkt de AC alleen goed als ik het temperatuurknopje op blauw zet (dat is de laagste stand). In de stand 18 werkt het niet (te merken aan de beslagen vooruit).
Ik weet niet of dat de normale werking van climatic is, en volgens de skoda garage werkt alles prima, ik vind de climatronic in ieder geval beter werken.

Hoop dat het duidelijk is ... en anders ga eens bij de dealer langs en proef op de som nemen.
 

Polvo

Lid
Mijn eerste 400 km zitten er (na 2 dagen) op.
Heel opvallend verschil met de proefrit in september vind ik het motor geluid.
Dat is een stuk minder dan toen.
Metname bij het optrekken hoorde ik destijds een stevige diesel grom.
Daar is kennelijk toch wat mee gedaan, want dat hoor ik nu niet meer zo.
Verder is de kleur storm blue wat lichter dan ik oorspronkelijk bij de dealer gezien heb (maar dat was binnen) maar ik vind het een pachtige kleur.
Het verbruik neemt metname boven de 100 km/h snel toe.
Veel met alle knopjes aan het spelen geweest, ik heb nog nooit een auto met zoveel toeters en bellen gehad.
De vering vind ik wat te stug, dat was al niet denderend bij de Cerato, maar ik heb niet het idee dat het nu beter is.
 
Nu 500 Km gereden met de Fabia Combi Diesel.
Het motortje is zeer stil bij constante snelheid. Hij laat zich wel horen bij optrekken, maar dat zal een stuk minder worden als er enkele duizenden Km op staan.
Dit is immers nog de inrij-periode.
Het mooie is, dat het motortje vrijwel geen eigen resonantie-frequentie heeft, waarop je een sterkere motorbrom hoort.
Dit is echt bijzonder, omdat ik dit in de vele auto's die ik gehad heb vrijwel altijd kon waarnemen!
Een groot compliment voor de ontwerpers is hier op zijn plaats.
Of je nu 90, 105, 120 of 145 km/h rijdt, de motor is vrij van resonanties en erg stil.

De overbrengingsverhoudingen van de versnelling moet ik aan wennen.
Nu ben ik aan het inrijden en wissel veel van snelheid en motortoerental. Dan rijd je natuurlijk niet optimaal!
Rijd je rustig, dan heb je de neiging om vlot op te schakelen en kom je vaak in het kritische toerentalgebied (rond de 1400 tot 1500 toeren) waarbij de motor niet lekker oppakt bij de hoger gelegen versnelling.
In de stad rijden tot 50 Km/h is prima in de derde versnelling.
De vierde is nauwelijks bruikbaar. Je moet dan tegen de 58 Km/h rijden, dan is het motortje net uit z'n 1500 toeren en bromt niet meer.

Het is absoluut beter voor de motor om gewoon in z'n derde te blijven binnen de bebouwde kom.
Bovendien maakt het in dieselverbruik niet uit! in de derde maakt de motor op 50 Km/h zo'n 2000 toeren en ligt opj het maximum koppel.

Vering valt mij mee. Is wat kort in vergelijking met auto's met een langere wielbasis (waar ik de laatste 30 jr. mee gereden heb) maar dat is logisch.
Olieverbruik: 0
Ik lees, dat sommige GL rijders melding maken van olieverbruik. Vooral in het begin van 1/2 tot wel 1 liter op de 1000 Km!
Waarschijnlijk heeft dit toch te maken met de wijze van inrijden.
Ik rijd, zoals eerder gezegd vrij gevarieerd en dynamisch; maar uiteraard wel binnen de beperkingen die de handleiding aangeeft.
Toerental onder de 3500 en niet meer dan driekwart gas geven.
Op dieselverbruik let ik nu nog niet. Ik denk dat ik nu gemiddeld op de 1:18 tot 1:19 zit.

Persoonlijk denk ik, dat het teveel rijden op de schakelindicator, zeker in de inrij-periode, een verklaring kan zijn voor het olieverbruik.
De motor wordt door te snel opschakelen teveel belast omdat de motor dan vaak in het 1300 tot 1500 toerengebied moet werken.


Enkele minpuntjes:

-Ramen niet openen als het geregend heeft; dan valt er toch zeker een kopje regen het interieur in!
-Zitting voorstoelen voor mij te kort. (Ik ben 1.83 m.)

Tot zover mijn eerste indruk, die zeer positief is.
 

nomad

Senior Member
Misschien een vreemde vraag, maar met 400 of 500 km kun je toch niets beoordelen ? Ik denk dat je wat kan zeggen als je er 5000 of 10000 mee gereden hebt, dan beginnen je pas zaken op te vallen lijkt me.
 
Wel, ik heb mijn bevindingen opgetekend bij 500 Km.
Wat je daaruit kunt concluderen, mag je voor jezelf invullen.
De een zal het onzinnig vinden, de ander leuk en derde misschien leerzaam?

Mijn conclusie is duidelijk. Al bij 500 km ben ik positief, laat staan als ik 5000 km op de teller heb staan!
Dat wordt dus alleen nog maar beter :)

Maar natuurlijk heb je gelijk waar het zaken betreft die je nu niet echt kunt beoordelen.
Bijvoorbeeld rammeltjes en kraakjes, ervaring(en) met de dealer.
Die heb ik dus bewust achterwege gelaten.
 

sitechris

Donateur
Mbt motorgeluid. Diesels zijn in begin altijd vrij stil, maar naarmate je ze langer rijdt, gaan ze ook iets meer herrie maken. Dus geniet er nog ff van ;)
 
Bovenaan Onderaan