De Škoda Vision iV

Japanese Power

Donateur
De ŠKODA VISION iV is een Crossover-Coupé

Bron: Autoblog

Jawel, we zien een coupé-achtige, aflopende daklijn, de uitgesproken wielkasten en 22-inch lichtmetalen velgen. Is dit de Skoda van de toekomst?

Schermafbeelding 2019-03-04 om 20.33.06.png

Nee, maar het is wel een goed gelukte conceptcar. Ook Skoda zal vroeg of laat moeten denken aan schone auto’s en zal dat, net zoals bijna elk merk vandaag de dag, doen met een elektrische auto. Helaas kunnen ze nog niet zoals zustermerk SEAT een productieauto presenteren, maar reken maar dat de aandrijflijn in de uiteindelijke elektrische Skoda veel overeenkomsten zal hebben met de el-Born.

Qua specs dus niks enorm verrassends. De basis is het MEB-platform, onder meer bekend van de eerdergenoemde el-Born en ook de Volkswagen I.D.-serie. In de Skoda VISION iV betekent het twee elektromotoren die samen zo’n 225 kw (306 pk) leveren. Eentje op de vooras, eentje op de achteras.

De styling van de concept is gewaagd, maar de Scala en Kamiq weken in weze maar weinig af van de concepts waarmee de hatchback en de SUV werden aangekondigd. Er zal waarschijnlijk op basis van de Kamiq of Karoq ook een coupé-SUV komen, maar misschien dat Skoda net zoals Audi daar juist de productieversie van de VISION iV neerzet.

Schermafbeelding 2019-03-04 om 20.33.29.png

Concepts bieden altijd genoeg ruimte voor gimmicks en ook de VISION iV krijgt in de conceptfase een paar opvallende zaken mee. Zelfmoorddeuren achter bijvoorbeeld, zoals een Rolls-Royce. Bovendien kunnen de deuren net als bij het Britse merk elektrisch geopend en gesloten worden. Voor de koplampen wordt LED-Matrix techniek gebruikt en de dagrijverlichting is een onafgebroken lichtbalk aan de voorkant. Aan de achterzijde is er eenzelfde doorlopende lichtbalk, maar dan in de bumper. Of diffuser, zoals Skoda het noemt.

Schermafbeelding 2019-03-04 om 20.33.15.png

Het ‘nieuwe’ Skoda-interieur van de Kamiq en Scala komt niet terug in de VISION iV, Skoda presenteert namelijk een bijpassend interieur voor het futuristische concept. Het tweespaaks stuur lijkt op een S-Klasse-stuur, maar in de VISION iV is het ovaalvormig. Op het dashboard staat een enorm touchscreen, voor je zit een klein scherm waar digitaal de belangrijkste info geprojecteerd wordt. Het interieur is simpel en hopelijk functioneel. Naast het mooi zijn van het interieur wordt ook daar aan ecologie gedacht: het suède-achtige materiaal voor de bekleding is Dinamica, een stof gemaakt van gerecyclede PET-flessen en T-shirts.

Schermafbeelding 2019-03-04 om 20.33.39.png

Ook wordt er bij Skoda ingezet op autonoom rijden. Volledig autonoom durft Skoda je nog niet te garanderen (niveau 3), maar de basisfuncties van zelf rijden zijn aanwezig in de VISION iV, bijvoorbeeld op de snelweg. De auto kan tevens zelf inparkeren. Een leuke gimmick is real-time verkeersinfo: de auto kan melden wanneer gevaarlijke situaties zoals wegwerkzaamheden op je pad komen, en zichzelf voorbereiden op de aangepaste situatie. Voor het eerst in een auto komt deze verbinding tot stand met 5G.

De VISION iV is voor nu nog toekomstmuziek, maar laat zien dat Skoda ‘de nieuwe auto’ probeert vorm te geven. Nou zijn we als autoliefhebbers geen voorstander om dat middels coupé-SUVs te doen, maar goed. Ook de VISION iV is de aanschouwen op de beursvloer van Genève, waar ook voor het eerst de Kamiq in het vlees te aanschouwen is.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Vanmorgen gepresenteerd in Genève: De Skoda Kamiq, de Skoda Klement en de Skoda Vision iV.

Voor als je wilt kijken, vanaf minuut 12 komt er beweging in beeld en vanaf minuut 14 komen de presentaties...

Schermafbeelding 2019-03-05 om 23.02.46.png Schermafbeelding 2019-03-05 om 23.03.05.png Schermafbeelding 2019-03-05 om 23.03.50.png
 

Japanese Power

Donateur
Skoda geeft Vision iV twee elektromotoren

Bron: Autobahn.eu

De tijd van een enkele elektromotor is zooooo 2018, dat kan echt niet meer. Tesla doet stoer met de Model 3 Dual Motor, maar dat kan Skoda ook. Zoals de Tsjechische fabrikant demonstreert in de Vision iV.

Twee jaar geleden toonde Skoda enkele ruwe schetsen aan het publiek. Het ging toen nog om de elektrische Vision-E. Dit jaar zijn die schetsen uitgewerkt tot een conceptige Vision iV. Het model is hetzelfde, de aandrijving is wat vernieuwd. Dit studiemodel heeft namelijk vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren die samen goed zijn voor 306 pk.

De Vision iV is een opvallende verschijning, en dat bedoelen we positief. Hij heeft enkele aparte design features, want dat is verplicht bij een concept-auto. Zo is hij erg agressief vormgegeven en heeft hij 22 inch velgen die we op het productiemodel zeker niet terug gaan zien. De suicide-doors zien we daarentegen hopelijk wel terug.

Voor de rest is de iV natuurlijk volgehangen met allerlei technische snufjes die nu nog niet werken, maar in de toekomst wellicht standaard zullen zijn. Zo kan deze auto praten met medeweggebruikers en infrastructuur waardoor eigenlijk alles veiliger en beter gaat. Ook kan hij hierdoor volledig autonoom door het verkeer bewegen.

Zoals gezegd gaat het hier nog om een studiemodel en is er geen peil op te trekken hoeveel we van deze auto in de toekomst terugzien. We hopen dat Skoda het design niet weggooit, want dat ziet er fijn uit.
 

DJSmiley

Actief lid
Die Vision lijkt wel erg op de ID Crozz

't lijkt erop dat de VAG merken (Seat, Skoda enz) nu allemaal hun eigen variant krijgen van de ID serie. De el-Born lijkt het Seat broertje van de Neo te zijn, en deze Vision komt aardig overeen met de foto's die er nu zijn van de Crozz.

Ook het vermogen (225kW / 305pk, dual motor), accupack en bereik komt overeen met de ID Lounge.
 

WillemJan

Forumguru
De vraag is nu: wat komt er eerder beschikbaar: de I.D. van Volkswagen of de Vision 4 van Skoda. Voor zakelijke rijders is het van belang ivm de bijtelling. In 2021 wordt die 22%, ook voor elektrische auto's.
 

DJSmiley

Actief lid
De vraag is nu: wat komt er eerder beschikbaar: de I.D. van Volkswagen of de Vision 4 van Skoda. Voor zakelijke rijders is het van belang ivm de bijtelling. In 2021 wordt die 22%, ook voor elektrische auto's.

Er is (bij mijn weten) nog niets definitief. Als die 22% zou worden gaat niemand een dure EV meer rijden, maar gewoon terug naar een ICE (Waarom zou je 300-500km range willen voor 40k+ vs 700-1000km voor een 25k ICE)

In het klimaataccoord zijn de plannen voor 8% bijtelling voor EV in 2021. Dat lijkt me ook realistischer

Kwa data: Zowel Skoda (lijkt de Crozz) als Seat (de El-born lijkt de Seat variant van de ID 3 (/neo) te zijn) zijn iig al op beurzen tentoongesteld.

De ID3 wordt september. Het lijkt mij enigszins logisch dat de VW variant eerst leverbaar is, en de Seats/Skoda's volgen.
 

WillemJan

Forumguru
@DJSmiley : ik ben het met op alle punten met je eens. Maar voor wat betreft de bijtelling heb ik wel zoiets als 'eerst zien dan geloven'. Als ik nu mijn keuze zou moeten maken zou het toch de ID worden, juist omdat VW eerder zal komen dan Skoda en Seat.
 
Bovenaan Onderaan