ertromp
Forumguru
Jawel hij is er: de ŠKODA Spreekbeurt
Dus mocht je op je werk in de pauze een keer een voordracht willen doen!
Maar in eerste instantie natuurlijk voor de kids
En met vouwplaat!!!!
Echt je kunt er nog wat van opsteken:
Mijn Spreekbeurt: ŠKODA
Hoi allemaal!
Deze spreekbeurt gaat over iets wat je elke dag ziet: auto’s. En dan niet zo maar een auto, maar een ŠKODA.
ŠKODA is een van de oudste automerken in de wereld. ŠKODA komt oorspronkelijk uit Tsjechië, maar de auto’s worden nu ook in China, Rusland, Slowakije, India, Oekraïne en Kazachstan gemaakt. Maar daar vertel ik jullie straks meer over. Eerst zal ik jullie wat vertellen over de geschiedenis van ŠKODA.
Het begin van ŠKODA
De auto werd al meer dan 130 jaar geleden uitgevonden. Nu is het heel normaal dat je heel veel auto’s op straat ziet rijden, maar dat was 130 jaar geleden helemaal niet zo. Auto’s waren toen heel duur en daarom konden veel mensen geen auto kopen.
Tien jaar na het uitvinden van de auto, begonnen Václav Laurin en Václav Klement in 1895 met het maken van fietsen. Zij zaten allebei bij een Tsjechische fietsclub en hadden samen bedacht om fietsen te gaan maken. De fietsen werden verkocht onder de naam Slavia. Het bedrijf heeft in de eerste twee jaar van het bestaan vijf fietsen ontworpen, waaronder een damesfiets en een toerfiets. Als je een Slavia-fiets kocht, kreeg je zelfs twee jaar garantie. Iets wat heel bijzonder was in die tijd.
In 1899 hadden Laurin en Klement bedacht dat zij naast gewone fietsen ook motorfietsen wilden maken. Dit was zo’n groot succes dat er vanaf 1900 ook motorfietsen aan mensen in Engeland werden verkocht. In Europa reden ook verschillende internationale motorracers met de Slavia-motorfiets, waarbij iemand zelfs de eerste race in Bohemia won met een Slavia-motorfiets! In tien jaar tijd maakten Laurin en Klement bijna 4000 modellen van verschillende types en ontwerpen. Maar toen werd het tijd om mee te gaan in een nieuw tijdperk: de automobiel.
Václav Klement wilde graag een kleine en eenvoudige auto op de markt brengen, die voor een grote groep mensen met verschillende wensen beschikbaar was. Deze auto wordt het type S, welke in april 1911 voor het eerst werd gemaakt. Deze auto was de eerste met een watergekoelde motor met veel nieuwe onderdelen die nog geen enkele andere auto tot dan toe had. Dit was niet alleen in Tsjechië een succes, maar ook in bijvoorbeeld Rusland.
De ideeën van Laurin en Klement waren zo goed, dat veel andere mensen ook met hen wilden samenwerken. Dus naast de fietsen, motorfietsen en auto’s die zij zelf bedachten en maakten, hebben zij ook veel landbouw werktuigen gemaakt die over de hele wereld verkocht werden. Ze hebben zelfs vliegtuigmotoren gebouwd omdat de overheid dat graag wilde.
Deze ideeën waren heel goed, maar Laurin en Klement waren maar met zijn tweeën. Om een betere kans te maken met het verkopen van hun auto’s gingen zij in 1926 samenwerken met Emil Ritter von Škoda. Daar komt de naam van het automerk dus vandaan! Vanaf dat moment werden alle auto’s onder de naam ŠKODA verkocht.
Een van de allereerste ŠKODA’s die Laurin, Klement en meneer Emil Škoda samen hebben gemaakt was de 150 Roadster. Verder maakte zij nog de Rapid en Superb en de Popular. De Popular was de eerste ŠKODA waar meer dan 5.000 stuks van werden verkocht. Deze auto had een topsnelheid van 80 kilometer per uur!
Wist je dat: Deze samenwerking van Laurin, Klement en Emil Škoda zo goed verliep dat de medewerkers van ŠKODA 85 auto’s per dag bouwden op de lopende band?
Na de Tweede Wereldoorlog kwam er pas weer een nieuw model van ŠKODA. Dit was de ŠKODA Spartak. De Spartak was het begin van de ŠKODA Octavia. En daar hebben jullie vast wel eens van gehoord.
Wist je dat: ŠKODA vroeger één van de beste raceauto’s was die er bestonden? ŠKODA heeft onder andere de races van Monte Carlo, Bohemia en de Europese touringcar kampioenschappen gewonnen!
Maar dan gebeurt er iets vervelends in Tsjecho-Slowakije. Na de Tweede Wereldoorlog was het heel onrustig in het land en waren mensen niet tevreden met de regels die in Tsjecho-Slowakije golden. In 1990 konden mensen daar voor het eerst vrij stemmen. In Nederland mag dat al sinds 1917! Deze stemming heeft er voor gezorgd dat Tsjecho-Slowakije is opgesplitst in twee landen. En die landen zijn Tsjechië en Slowakije. En ŠKODA hoorde bij Tsjechië.
Wist je dat: De hoofdvestiging van ŠKODA in Mladá Boleslav zit. Verder zijn er nóg twee fabrieken in Tsjechië.
ŠKODA was in 1990 veel groter dan alleen Laurin, Klement en Emil Škoda. En omdat Tsjechië niet meer zo groot was door de splitsing met Slowakije, moest ŠKODA op zoek naar een sterke partner om mee te werken. Net als toen Laurin en Klement nog iemand nodig hadden en Emil Škoda vonden. Daarom ging ŠKODA samenwerken met Volkswagen om zo nog groter te worden. Andere merken die ook in de Volkswagen groep zitten, zijn Seat, Scania, Lambourghini, Bugatti, Bentley en Audi.
ŠKODA nu
ŠKODA is nu zo groot dat de auto’s in 100 landen worden verkocht. Deze auto’s zijn er in zeven modellen. Dit zijn de Citigo, de Fabia, de Rapid, de Roomster, de Yeti, de Octavia en de Superb. Een paar van deze namen heb je al wel eerder gehoord! Veel namen worden namelijk vaker gebruikt. Afgelopen jaar heeft ŠKODA een nieuw record gevestigd. Er zijn namelijk in totaal nu al meer dan 11 miljoen auto’s gemaakt!
Elk model is bedacht en gemaakt voor verschillende soorten mensen. De Citigo is speciaal ontworpen voor mensen die in de stad wonen en veel in de stad moeten rijden. De Rapid is een auto die heel goed is voor gezinnen, maar ook heel goed past bij mensen die van sportieve auto’s houden. De Rapid Spaceback bestaat ook: deze is iets groter dan de gewone Rapid. De Roomster is een MPV. Dat is een afkorting van de Engelse woorden Multi Purpose vehicle. Dat betekent eigenlijk dat het een auto is die voor heel veel verschillende dingen gebruikt kan worden.
Dan is er ook nog de Yeti. De Yeti is een SUV. SUV is een afkorting van de Engelse woorden Suburban
Utiliy Vehicle. Dit betekent dat het een auto is die heel geschikt is om mee op avontuur te gaan in de
bergen en dat deze ŠKODA goed kan rijden op wegen die niet van asfalt zijn gemaakt. De Octavia is een auto die ook heel goed bij zakelijke mensen past die graag hun zakenauto in hun vrije tijd ook willen rijden. De Octavia is er ook in een groter model, namelijk de Octavia Combi. De Octavia is de meest populaire auto van ŠKODA. Deze auto is ook de beste leaseauto van 2014!
ŠKODA heeft in 2014 en in 2015 twee nieuwe uitvoeringen van modellen gemaakt. Dit zijn de Fabia en de Superb. De Fabia is net iets groter dan de Citigo en is ook nog groter beschikbaar in de Fabia Combi. De nieuwe Superb is een auto die speciaal is ontworpen voor de zakelijke rijder. Denk dan aan mensen die veel in hun auto zitten voor hun werk en hun auto daar voornamelijk voor gebruiken.
Vanaf 2013 is er heel veel veranderd voor ŠKODA. Alle modellen kregen vanaf toen een nieuw logo op de motorkap. Deze is namelijk door de jaren heen heel erg veranderd (zie de foto’s in de PowerPoint). De betekenis van het logo van ŠKODA is nog wel steeds hetzelfde als in het begin.
- De grote cirkel staat voor de wereld. Daarnaast is een cirkel een symbool voor perfectie en streeft ŠKODA naar perfectie van producten;
- De vleugel staat voor de technische vooruitgang op het gebied van productie en verkoop over de hele wereld;
- De pijl staat voor onze groeiende productiemethodes die steeds beter worden en de hoge productiviteit;
- De kleine cirkel staat voor de precisie en het oog voor detail in onze producten;
- De kleur zwart staat voor de traditie van ŠKODA die al 100 jaar bestaat;
- De kleur groen staat voor onze milieubewuste insteek, het recyclen van materialen en de zuinige auto’s die we maken.
ŠKODA in de toekomst
Het merk ŠKODA staat voor het Engelse Simply Clever, wat ‘Gewoon slim’ betekent. Dat betekent dat ŠKODA veel aandacht geeft aan de bestuurder van de auto. Daarnaast vindt ŠKODA het leuk om kleine dingetjes aan auto’s toe te voegen. Maar dan alleen dingetjes die je auto handiger en leuker maken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een handig opbergvakje voor je mobiele telefoon, zodat die niet onder de stoel valt in een scherpe bocht. Of een plastic clipje bij de voorruit voor je parkeerkaartje. Hartstikke handig!
Bron:
http://www.skoda.nl/over-skoda/mijn...dig_merk=&huidig_model=Octavia&soort_berijder=
Dus mocht je op je werk in de pauze een keer een voordracht willen doen!

Maar in eerste instantie natuurlijk voor de kids
En met vouwplaat!!!!
Echt je kunt er nog wat van opsteken:
Mijn Spreekbeurt: ŠKODA
Hoi allemaal!
Deze spreekbeurt gaat over iets wat je elke dag ziet: auto’s. En dan niet zo maar een auto, maar een ŠKODA.
ŠKODA is een van de oudste automerken in de wereld. ŠKODA komt oorspronkelijk uit Tsjechië, maar de auto’s worden nu ook in China, Rusland, Slowakije, India, Oekraïne en Kazachstan gemaakt. Maar daar vertel ik jullie straks meer over. Eerst zal ik jullie wat vertellen over de geschiedenis van ŠKODA.
Het begin van ŠKODA
De auto werd al meer dan 130 jaar geleden uitgevonden. Nu is het heel normaal dat je heel veel auto’s op straat ziet rijden, maar dat was 130 jaar geleden helemaal niet zo. Auto’s waren toen heel duur en daarom konden veel mensen geen auto kopen.
Tien jaar na het uitvinden van de auto, begonnen Václav Laurin en Václav Klement in 1895 met het maken van fietsen. Zij zaten allebei bij een Tsjechische fietsclub en hadden samen bedacht om fietsen te gaan maken. De fietsen werden verkocht onder de naam Slavia. Het bedrijf heeft in de eerste twee jaar van het bestaan vijf fietsen ontworpen, waaronder een damesfiets en een toerfiets. Als je een Slavia-fiets kocht, kreeg je zelfs twee jaar garantie. Iets wat heel bijzonder was in die tijd.
In 1899 hadden Laurin en Klement bedacht dat zij naast gewone fietsen ook motorfietsen wilden maken. Dit was zo’n groot succes dat er vanaf 1900 ook motorfietsen aan mensen in Engeland werden verkocht. In Europa reden ook verschillende internationale motorracers met de Slavia-motorfiets, waarbij iemand zelfs de eerste race in Bohemia won met een Slavia-motorfiets! In tien jaar tijd maakten Laurin en Klement bijna 4000 modellen van verschillende types en ontwerpen. Maar toen werd het tijd om mee te gaan in een nieuw tijdperk: de automobiel.
Václav Klement wilde graag een kleine en eenvoudige auto op de markt brengen, die voor een grote groep mensen met verschillende wensen beschikbaar was. Deze auto wordt het type S, welke in april 1911 voor het eerst werd gemaakt. Deze auto was de eerste met een watergekoelde motor met veel nieuwe onderdelen die nog geen enkele andere auto tot dan toe had. Dit was niet alleen in Tsjechië een succes, maar ook in bijvoorbeeld Rusland.
De ideeën van Laurin en Klement waren zo goed, dat veel andere mensen ook met hen wilden samenwerken. Dus naast de fietsen, motorfietsen en auto’s die zij zelf bedachten en maakten, hebben zij ook veel landbouw werktuigen gemaakt die over de hele wereld verkocht werden. Ze hebben zelfs vliegtuigmotoren gebouwd omdat de overheid dat graag wilde.
Deze ideeën waren heel goed, maar Laurin en Klement waren maar met zijn tweeën. Om een betere kans te maken met het verkopen van hun auto’s gingen zij in 1926 samenwerken met Emil Ritter von Škoda. Daar komt de naam van het automerk dus vandaan! Vanaf dat moment werden alle auto’s onder de naam ŠKODA verkocht.
Een van de allereerste ŠKODA’s die Laurin, Klement en meneer Emil Škoda samen hebben gemaakt was de 150 Roadster. Verder maakte zij nog de Rapid en Superb en de Popular. De Popular was de eerste ŠKODA waar meer dan 5.000 stuks van werden verkocht. Deze auto had een topsnelheid van 80 kilometer per uur!
Wist je dat: Deze samenwerking van Laurin, Klement en Emil Škoda zo goed verliep dat de medewerkers van ŠKODA 85 auto’s per dag bouwden op de lopende band?
Na de Tweede Wereldoorlog kwam er pas weer een nieuw model van ŠKODA. Dit was de ŠKODA Spartak. De Spartak was het begin van de ŠKODA Octavia. En daar hebben jullie vast wel eens van gehoord.
Wist je dat: ŠKODA vroeger één van de beste raceauto’s was die er bestonden? ŠKODA heeft onder andere de races van Monte Carlo, Bohemia en de Europese touringcar kampioenschappen gewonnen!
Maar dan gebeurt er iets vervelends in Tsjecho-Slowakije. Na de Tweede Wereldoorlog was het heel onrustig in het land en waren mensen niet tevreden met de regels die in Tsjecho-Slowakije golden. In 1990 konden mensen daar voor het eerst vrij stemmen. In Nederland mag dat al sinds 1917! Deze stemming heeft er voor gezorgd dat Tsjecho-Slowakije is opgesplitst in twee landen. En die landen zijn Tsjechië en Slowakije. En ŠKODA hoorde bij Tsjechië.
Wist je dat: De hoofdvestiging van ŠKODA in Mladá Boleslav zit. Verder zijn er nóg twee fabrieken in Tsjechië.
ŠKODA was in 1990 veel groter dan alleen Laurin, Klement en Emil Škoda. En omdat Tsjechië niet meer zo groot was door de splitsing met Slowakije, moest ŠKODA op zoek naar een sterke partner om mee te werken. Net als toen Laurin en Klement nog iemand nodig hadden en Emil Škoda vonden. Daarom ging ŠKODA samenwerken met Volkswagen om zo nog groter te worden. Andere merken die ook in de Volkswagen groep zitten, zijn Seat, Scania, Lambourghini, Bugatti, Bentley en Audi.
ŠKODA nu
ŠKODA is nu zo groot dat de auto’s in 100 landen worden verkocht. Deze auto’s zijn er in zeven modellen. Dit zijn de Citigo, de Fabia, de Rapid, de Roomster, de Yeti, de Octavia en de Superb. Een paar van deze namen heb je al wel eerder gehoord! Veel namen worden namelijk vaker gebruikt. Afgelopen jaar heeft ŠKODA een nieuw record gevestigd. Er zijn namelijk in totaal nu al meer dan 11 miljoen auto’s gemaakt!
Elk model is bedacht en gemaakt voor verschillende soorten mensen. De Citigo is speciaal ontworpen voor mensen die in de stad wonen en veel in de stad moeten rijden. De Rapid is een auto die heel goed is voor gezinnen, maar ook heel goed past bij mensen die van sportieve auto’s houden. De Rapid Spaceback bestaat ook: deze is iets groter dan de gewone Rapid. De Roomster is een MPV. Dat is een afkorting van de Engelse woorden Multi Purpose vehicle. Dat betekent eigenlijk dat het een auto is die voor heel veel verschillende dingen gebruikt kan worden.
Dan is er ook nog de Yeti. De Yeti is een SUV. SUV is een afkorting van de Engelse woorden Suburban
Utiliy Vehicle. Dit betekent dat het een auto is die heel geschikt is om mee op avontuur te gaan in de
bergen en dat deze ŠKODA goed kan rijden op wegen die niet van asfalt zijn gemaakt. De Octavia is een auto die ook heel goed bij zakelijke mensen past die graag hun zakenauto in hun vrije tijd ook willen rijden. De Octavia is er ook in een groter model, namelijk de Octavia Combi. De Octavia is de meest populaire auto van ŠKODA. Deze auto is ook de beste leaseauto van 2014!
ŠKODA heeft in 2014 en in 2015 twee nieuwe uitvoeringen van modellen gemaakt. Dit zijn de Fabia en de Superb. De Fabia is net iets groter dan de Citigo en is ook nog groter beschikbaar in de Fabia Combi. De nieuwe Superb is een auto die speciaal is ontworpen voor de zakelijke rijder. Denk dan aan mensen die veel in hun auto zitten voor hun werk en hun auto daar voornamelijk voor gebruiken.
Vanaf 2013 is er heel veel veranderd voor ŠKODA. Alle modellen kregen vanaf toen een nieuw logo op de motorkap. Deze is namelijk door de jaren heen heel erg veranderd (zie de foto’s in de PowerPoint). De betekenis van het logo van ŠKODA is nog wel steeds hetzelfde als in het begin.
- De grote cirkel staat voor de wereld. Daarnaast is een cirkel een symbool voor perfectie en streeft ŠKODA naar perfectie van producten;
- De vleugel staat voor de technische vooruitgang op het gebied van productie en verkoop over de hele wereld;
- De pijl staat voor onze groeiende productiemethodes die steeds beter worden en de hoge productiviteit;
- De kleine cirkel staat voor de precisie en het oog voor detail in onze producten;
- De kleur zwart staat voor de traditie van ŠKODA die al 100 jaar bestaat;
- De kleur groen staat voor onze milieubewuste insteek, het recyclen van materialen en de zuinige auto’s die we maken.
ŠKODA in de toekomst
Het merk ŠKODA staat voor het Engelse Simply Clever, wat ‘Gewoon slim’ betekent. Dat betekent dat ŠKODA veel aandacht geeft aan de bestuurder van de auto. Daarnaast vindt ŠKODA het leuk om kleine dingetjes aan auto’s toe te voegen. Maar dan alleen dingetjes die je auto handiger en leuker maken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een handig opbergvakje voor je mobiele telefoon, zodat die niet onder de stoel valt in een scherpe bocht. Of een plastic clipje bij de voorruit voor je parkeerkaartje. Hartstikke handig!
Bron:
http://www.skoda.nl/over-skoda/mijn...dig_merk=&huidig_model=Octavia&soort_berijder=
Die kan Renco mooi uit dit topic overnemen over een paar jaar 

)


