DCC test nieuwe octavia combi 2.0 tdi

Silver

Nieuw lid
Hallo forummers.

Over een week wordt mijn octavia III geleverd met de volgende specs (qua rij gedrag.)

-2.0 tdi DSG
-Dynamic Chassis control
-18 inch pictoris 225
-Nog een hele waslijst die nu niet van toepassing is.

Ik kom uit een Octavia III combi van voor de facelift. Specs:

-1.6 tdi dsg
-17 inch 225

Ik wilde graag iets comfortabeler rijden als ook een betere wegliggen vanwege 70k km per jaar. Dus daarom mijn keuze voor de 18 inch in combinatie met de DCC.

Overigens kon ik ook voor veel duurdere autos kiezen waaronder Audi a4-a5 Passat/V60/tiguan/supurb etc. Echter zijn die zo 10k duurder en vind dat met huidige bijtellingen en 5% prive gebruik niet leuk meer. Dus waarom geen octavia full options? :) Ik was/ben immers erg tevreden over de tjech.

Ok de test:
Is het verschil in vooral lange bochten meetbaar met en zonder DCC?!
Ik heb een aantal langere bochten meerdere malen tot de max getest met de oude octavia. Dus grens opzoeken van nog net "normaal" met zo hoog mogelijke snelheid door de bocht zeilen. Veilig? Ja hoor. De octavia is vergevingsgezind, ik weet waar het mis zou kunnen gaan in de zin dat de auto weg "loopt". Daar blijf ik onder. Wel merk je duidelijk wanneer de wagen gaat waggelen, vooral achter. Die kont is zijn zwakke plek...

De eerste lange bocht gaat nog net normaal met 125 kmh, de tweede bocht met 90 kmh.
Ik hoop over een paar weken verslag te kunnen doen.

Uiteraard geeft 18 inch met r40 (en niet r45) en wat vlakkere band en dus theoretisch gezien meer grip. De 2.0 tdi is wel iets zwaarder wat ook effect heeft.
Het gaat om de beleving van de bocht. Die kan ik op gevoel goed meten denk ik. Het "waggelen" iig.

Andere mensen ervaring?
 

hemi24

Forumguru
Grip gaat geen verschil maken, gezien breedte en afrolomtrek (en ook het gewicht van de wagen) zo goed als gelijk blijven.
 

Bakkertje

Forumguru
Als je zoveel rijdt dan zou ik toch eerder voor een Superb / Passat / A4 gaan. Die hebben allemaal een langere wielbasis en hebben daarmee een fijner rijgedrag, zeker op de snelweg.
Wil je een echter rijders auto dan zou ik je een BMW aanraden (laatst een 320i als voorloper gehad voor 2 maanden, dat is toch echt wel een rijders feest in vergelijk met de VAG spullen)

18 inch zal het niet echt comfortabeler maken lijkt me (minder rubber), DCC heb ik geen ervaring mee, als ik de berichten mag geloven is dat erg fijn.
 
Bovenaan Onderaan