DCC onder Kodiaq sportline

hendrik38

Forumguru
Dag Allen,

Ik ben bezig een Kodiaq sportline te bestellen. Nu twijfel ik over de DCC optie (Dynamic chassis control). Ik rijd met een caravan van 1800 kg en zal de auto daarom ook zwaar beladen voor een fijne gewichtsverhouding. Zou de DCC in sport stand er ook voor zorgen dat de auto minder gaat inveren op zijn kont en dus minder gaat doorzakken?

Hebben jullie daar ervaring mee?
 

Antera

Donateur
Hallo,

Succes met het uitzoeken en configureren. De DCC doet niet meer dan de dempers harder maken of zachter. Het veranderd niks met belading kwa hoogte maar alleen de veerweg word stijver maar blijft verder gelijk. Daarnaast is het DCC onderstel standaard wel 15mm lager dan een niet DCC onderstel.
 

hendrik38

Forumguru
Nu zegt mijn boerenverstand..demper harder maken, dus minder inveren bij belading...of klopt die redenatie niet.
 

Habelstaf

Nieuw lid
Ik heb bij ANWB kck gelezen dat de de extra kont in vergelijking net de Tiguan te merken was. In de specificaties laten ze zien dat met kogeldruk 75 kilo de tiguan 2 cm zakt en de kodiaq 3 cm.

Ik heb een Skoda Scout (met dcc) maar caravan nog niet er achter gehad. Wel merk ik dat er een zeer groot verschil zit in de standen ‘comfort ‘ en ‘sport’. De vering is bij sport echt een stuk meer stuiterig dus dat moet toch wel effect hebben op de doorverbing met belasting lijkt mij?
 

hendrik38

Forumguru
Mij lijkt het ook, maar zou er graag wat meer zekerheid over willen. gebruikservaringen zijn wel fijn dan.
Ik kom nu uit een diesel. denken jullie dat de 1800 kg wat te doen is met de 1.5 dsg? Zal een hele andere manier van rijden zijn qua toeren etc, maar wil wel de berg op kunnen komen richting italie :-)
 

portefam

Actief lid
Ik heb er uit voorzorg MAD-vering er onder laten zetten. Ik rijd met een caravan van 1600 kg. Nog niet erachter gehad.
 

CDK

Forumguru
@hendrik38, ik heb een Kodiaq met DCC en een setje Eibach veren via @Antera laten monteren. Met een zware aanhanger met 90kg op de kogel zakt de kont maar licht in. Naar mijn mening is DCC z’n meerprijs meer dan waard, zeker in combinatie met zwaardere MAD of progressieve Eibach veren.
 

hendrik38

Forumguru
Oke, het is mij nu duidelijk. Ik gok dat het dan DCC en een setje eibach wordt.
Ik hik alleen nog een beetje tegen de motorkeuze aan. Sowieso benzine, maar of de 1.5 of de 2.0. Financieel wil ik liefst voor de 1.5 gaan, ook qua verbruik. Ik heb proef gereden in de 1.5 en dat is voor mijn dagelijks rijden meer dan in orde.
Ik moet echter 1 keer per jaar 2 weken een caravan van 1800 kg meenemen. Hij mag het op papier. Het zal natuurlijk heel anders rijden dan de 2.0, maar denken jullie dat het do-able is de 1.5.
 

CDK

Forumguru
Ik moet echter 1 keer per jaar 2 weken een caravan van 1800 kg meenemen. Hij mag het op papier. Het zal natuurlijk heel anders rijden dan de 2.0, maar denken jullie dat het do-able is de 1.5.

Te doen zal het zeker zijn, maar persoonlijk zou ik als het financieel mogelijk is toch voor de 2.0 gaan, beter er mee verlegen als er om verlegen :)
 

Rijntje73

Nieuw lid
Ik had het ook besteld op de 1.5 Tsi sportline......maar heb mail vanuit pon gekregen dat het alleen leverbaar is op 4x4. Ik zou maar navragen bij jouw dealer....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mystikal

Senior Member
Ik had het ook besteld op de 1.5 Tsi sportline......maar heb mail vanuit pon gekregen dat het alleen leverbaar is op 4x4. Ik zou maar navragen bij jouw dealer....
Hmmm ben ik niet zo blij mee. Bedankt voor de heads-up.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 

hendrik38

Forumguru
Raar zeg. Ik had ook een1.5 samengesteld waar je die optie kon aanvinken. Wat is het prijsverschil tussen de 1.5 tsi en de 2.0 met standaard 4x4 in de sportline uitvoering? Wie wet wat?
 
Bovenaan Onderaan