Dashcam installatie

rampie

Senior Member
Sinds kort een nieuwe dashcam aangeschaft met bijhorende rear-camera.
Beide krijgen stroom via de meegeleverde hardwarekit. Deze dient aangesloten te worden aan de zekeringskast. Zie video

Graag had ik geweten of jullie me kunnen zeggen waar ik deze kan op aansluiten op mijn Superb .
Ik vermoed ook dat de voorgestelde aansluitmethode (kabeltje rond zekering draaien) niet aangewezen is?

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt.

rampie

Senior Member
Had ook al iets dergelijks gevonden. Dien enkel de 2 zekeringen te vinden voor constante stroom en gestuurde stroom. Op basis hiervan kan ik dan zien welke piggy tails ik exact nodig heb

vanturenhout

Senior Member
Ik sta op het punt om dit ook te gaan doen. Voor de zekerheid: (ik heb de USB kabel van de dashcam nog niet doorgeknipt, dus weet nog niet welke draden ik ga tegenkomen) De zwarte zal er wel in zitten, die gaat op de schroef rechtsboven. De + (en evt Data) gaan via de Ali-kabel naar een zekering. In dit forum: (https://www.briskoda.net/forums/topic/448233-dashcam-switched-power/) lees ik dat er zekering 47 gebruikt wordt bij een Karoq, welke voor de achterruitenwisser is.

Nu heeft mijn Ali kabel plek voor twee zekeringen. (het is zo'n kabeltje: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1GPaTIVXXXXcXXpXXq6xXFXXXl/224699384/HTB1GPaTIVXXXXcXXpXXq6xXFXXXl.jpg)

Ik begrijp dat ik zekering 47 in deze kabel moet stoppen maar maakt het dan nog uit in welke van de twee sockets ik deze stop, en wat moet (of kan) er in de andere socket gestoken worden? Is dat dan een zekering speciaal voor de dash dashcam.png cam?

Ligt een beetje aan de kabel maar meestal is de bovenste voor de originele zekering en de onderste voor de extra kabel. Maar dat kun je ook gewoon meten of testen als je geen multimeter hebt.
Als je deze piggyback in je zekeringhouder drukt en de zekering bovenin kun je testen of het werkt. Zo niet de zekering verplaatsen naar de anderr positie.
De extra plek is gebruik je voor een zekering voor de webcam.

vanturenhout

Senior Member
Nou, ik heb het geprobeerd maar de cam kreeg geen stroom. Ik heb in beide slotjes dezelfde zekering gedaan (blauwe 15) maar de cam gaf aan dat hij niet geladen werd.
Ik weet niet of de schroef die ik aanwees (rechts bovenin) wel als aarde kan dienen trouwens.

De USB kabel heeft een witte kern en daaroverheen een ijzeren mantel. Ik ga er van uit dat de grijze mantel aan de schroef moet en de witte kern aan de zekering-kabel..

Nu maar weer dat ding er tussenuit gehaald.

Tees

Donateur
Een USB kabel heeft normaliter 4 polen, aarde, +5V, Data+, Data- (rood is +5V, zwart aarde, of massa voor een auto). De mantel eromheen (lang niet altijd aanwezig) is volgens mij voor elektromagnetische shielding. Dus ik vraag me af of je m correct aangesloten hebt?

EdK

Forumguru
Verwar je geen USB met een coax kabel.?
En.dan ook niets aan massa direct leggen.

vanturenhout

Senior Member
Een USB kabel heeft normaliter 4 polen, aarde, +5V, Data+, Data- (rood is +5V, zwart aarde, of massa voor een auto). De mantel eromheen (lang niet altijd aanwezig) is volgens mij voor elektromagnetische shielding. Dus ik vraag me af of je m correct aangesloten hebt?
Ja, weet ik, normaal is dat ook wel zo. Maar deze kabel is dus alleen voor laden, en heeft zoals gezegd alleen een draad, met om die draad een grijze mantel. Ongeveer zoals @EdK zegt, maar ik weet wel wat Coax is en wat USB.... Dit lijkt op een 2 pins USB kabel.
Verwar je geen USB met een coax kabel.?
En.dan ook niets aan massa direct leggen.
Wat bedoel je met niets aan massa direct leggen?

JPs_OC2

Forumguru
Even ter verduidelijking > Dashcams vereisen in de regel een voeding van +5V.
Die voeding komt hetzij van een usb voedingskabel in een +12V contact of van een hardwire set dat in de zekeringkast is aangesloten.
In beide gevallen is de voeding dus de standaard in de auto aanwezige +12V.

Maar aangezien dit te veel is voor de dashcam zet een step down converter (sorry, weet even het Nederlandse woord ervoor niet) in de hardwire set dit om naar +5V.
In de usb voedingskabel gebeurd hetzelfde. De converter zit dan verwerkt in de usb plug. Zie onderstaande afbeelding
1646049730843.png

Knip je de usb voedingskabel door en verwijder je daarmee de plug, dan ben je ook de conversie van +12V naar +5V kwijt.
Denk niet dat de dashcam daar genoegen mee neemt/weet wat het daarmee aan moet. ;)

Edit: Nog een andere combinatie vergeten te melden. Veranderd niets aan het hierboven genoemde maar voor de volledigheid wel het vermelden waard.
De usb voedingskabel in combinatie met een usb oplader die in een +12v plug gaat. Hier zorgt de oplader voor de conversie van +12V naar 5V en niet de kabel.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan