Dashboard led verlichting deels defect

Hallo Allemaal,

Ik ben in bezit van een SuperB van 2010. Nu is sinds twee weken de verlichting van mijn dashboard deels defect, de onderste vier leds van de beide tellers doen niets meer. Het begon een paar maanden geleden al met de toerenteller en nu volgde de snelheidsmeter ook.

Ik heb de unit er uit gehad en gekeken of ik er bij kan. Dat kan prima. Ik wilde de leds dan ook vervangen. Kom ik bij Okaphone en die vertelde me dat ze geen idee hebben wat voor leds dit zijn. ja, 3528 SMD... maar welk type? Ook internet biedt tot nu toe geen soelaas.

Er zijn een aantal bedrijven die reparatie doen van de unit maar dat kost dik 300 euro. Ik ga geen honderden euros betalen voor een reparatie waarbij de onderdelen samen nog geen euro kost. Ik kom dit soort leds al tegen voor 10 cent in Duitsland namelijk.

Wie kan mij vertellen welk type leds het betreft? Dan kan ik aan de slag om ze te vervangen.

Bedankt alvast!
 
EDk die vragen 300 euro maar zelfs 175 vind ik wat veel als ledjes slechts een paar cent kosten.

via de zoekfunctie vind ik wel een topic maar geen info over het type led en waar ze te koop zijn.... zal aan mij liggen.
 

Eemspoort

Forumguru
Ben ook wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het LEDje van de snelheidsmeter-naald heeft het een poos terug opgegeven. Niet wereldschokkend, maar wel irritant. Bij de dealer hadden ze het ook al over een paar honderd euro en hun vonden het ook wat veel en eigenlijk niet waard. Dus als er een fatsoenlijke methode met nette kosten voorbij komt, dan kon ik ook nog wel genegen zijn een reparatie uit te laten voeren.
 
Heb inmiddels de juiste LED's gevonden. Het zijn SMD led's van type PLCC2. Ik heb de handleiding van het zelfde klusje bij een octacia er bij en denk dat ik me wel red. Gezien het formaat ga ik nog wel even een loep met lamp gebruiken. Het solderen wordt en klusje maar he... ze doen het nu ook al niet. Als het niet lukt kan ik altijd nog driehonderd euro uitgeven aan reparatie. Nu ben ik in totaal wel 7 euro kwijt hahaha.
 

Eltjo

Forumguru

avpy

Senior Member
Bij mij zijn er ook een aantal led's die niet meer branden. Zowel bij snelheidsmeter als toerenteller. On wijzer van snelheidsmeter knippert soms een tijd en blijft dan weer branden en soms brand deze een hele tijd niet. Ben eerst een goede beschrijving aan het zoeken hoe ik de cockpit uit de superbII kan halen om te repareren. En dan de led's bestellen zag dat ali ze ook levert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Eltjo

Forumguru
Tinzuiger en zuiglitze is standaard uitrusting bij solderen.
Echter haal ik oude SMD's er vaak af door tin toe te voegen, het component aan beide kanten goed te verwarmen en een kant op te lichten. Daarna is de andere kant ook zo te verwijderen door die weer te verwarmen.
Natuurlijk niet alles pisheet opstoken, het moet wel heel blijven.

Kijk hier eens; https://www.skodaforum.nl/forum/i/hoe-wijzers-snelheidsmeter-e-d-losmaken.29619/#post-608341
in dit topic staat eigenlijk alles in om de LED's te vervangen.
@avpy een handleiding moet je nu wel gevonden hebben....

Wel en niet werken was bij mij ook het geval en ik heb zelfs eerst de originele LED met nasolderen ivm mogelijk koude las weer werkend gekregen. Duurde echter niet lang totdat die weer aan/uit ging. En dat is juist het meest storende!
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Dank je voor de info. Handleiding gevonden. Zodra ik wat meer tijd heb ga ik er aan beginnen. Eerst led's bestellen. Solderen moet wel lukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Eltjo

Forumguru
Dit kan ik nog meegeven;

De LED's van tankinhoud en temp staan in ieder geval in serie (waarschijnlijk andere combinaties ook wat Ohms is door te meten). Eentje daarvan was bij mij slecht en heb ik vervangen.
De LED's heb ik getest met de diode stand van de multimeter die daarmee de LED doet oplichten (of niet als die stuk is) als je de meetpennen op de contactvlakken van de LED plaatst.
De originele (werkende) LED lichtte rood op als de polariteit werd omgedraaid. De vervangende LED's doen dat niet.
Een vaste hand en soldeerervaring (solderen dus, niet bakken) is gewenst.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Dank je voor tips. Solderen gaat wel lukken. Heb een elektro opleiding gehad en soldeer op fabriek ook vaak. Deze week led's bestellen. Dan afwachten wanneer ik wat meer tijd heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

avpy

Senior Member
Heb dit weekend led's vervangen. Rondom heb ik witte gemonteerd en wijzers zijn nu blauw. Ik moet alleen weerstand van wijzers aanpassen die zijn iets te fel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan