Bas_

DIY Dashboard demonteren - aanjaagventilator regelaar vervangen 2018-01-31

Geen toestemming om te downloaden

Bas_

Lid
Bas_ heeft het volgende item in de kennisbank geplaatst:

Dashboard demonteren - aanjaagventilator regelaar vervangen - Complete handleiding voor demontage van het dashboard om de regelaar van de ventiator te vervangen

Moet het stuur eraf of het dashboard eruit bij je Fabia II? Dan is dit de handleiding die je nodig hebt.

In deze handleiding gaat het uiteindelijk om het vervangen van de regelaar van de aanjaagventilator die achter het dashboard in een luchkanaal zit.

Lees verder over dit item in de kennisbank......
 
Begrijp ik het niet goed?

Ik heb het document gedownload en daar staat aangegeven dat het feitelijk gaat om het vervangen van de kachelweerstand. Het zou 6 uur werk zijn geweest o.a. door het demonteren van het complete dashboard.

Op dit forum staat een andere how-to voor het vervangen van de kachelweerstand. Dit gaat vanuit het demonteren van het dashbordkastje... veel minder werk en dit zou een uur werk zijn geweest...

Of zie ik iets over het hoofd?
 

EdK

Forumguru
Rome is ook op verschillendemanieren te bereiken met verschillende tijden
Wel dat gaat dus ook op voor de kachelweerstand !! Deze is ook op verschillende manieren te bereiken met verschillende tijden.

Dus kijk welke "how to " voor jou toepasbaar is en reserveer altijd wat meer tijd !
De ene monteur is sneller dan de andere en zodoende heb je ook al weer tijdsverschillen
 

HGD

Lid
Heel mooi dat alles zo beschreven staat, en niet in de laatste plaats het loskoppelen van de accu ivm. voorkomen van airbag en andere electronica storingen en gedoe nadien.
Kan altijd eens van pas komen voor een of andere "operatie".

Maar, bij andere modellen in de VW familie (Golf 5, GolfPlus) kun je het dashboard kastje openen, en dan uitnemen (uit de scharnieren trekken, met beleid). Daarna kun je bij de weerstand. Ik kan me goed voorstellen dat dit bij een Fabia ook zou kunnen?
 
Laatst bewerkt:

ZaPHoD

Lid
Deze How-to betreft een Fabia 2 met Climatronic. Die heeft geen weerstand bovenin, maar kennelijk een elektronische regelaar ("in het luchtkanaal tussen de ventilator en het luchtfilter").

Je hebt dus 'geluk' als je een 'standaard' airco hebt want:
  • dan doet je aanjager tenminste nog iets (in hoogste stand; dit i.t.t. de Climatronic want die doet geen zak meer, en dat is best lastig rijden), en
  • je kunt relatief makkelijk bij de kachelweerstand
 

TDIvo

Nieuw lid
Hoi allemaal, mooi document die het proces uitstekend beschrijft. Ik heb hier ook een Fabia II staan waarbij de kachel niet meer draait. De ventilator kan ik alleen met moeite ronddraaien. Maar zou het probleem dan ook nog in de elektronische regelaar kunnen zitten? Ik ga er nl vanuit dat je de ventilator heel makkelijk moet kunnen ronddraaien....
Jullie reactie zou heel erg fijn zijn, voordat ik de verkeerde onderdelen ga bestellen en vervangen. Alvast bedankt.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een handmatige airco sneuvelt de kachelweerstand vaak doordat het lager van de kachelmotor versleten is, en daardoor te zwaar draait (en teveel stroom trekt), logisch gezien zou bij een climatronic dus het lager van de kachelmotor de echte oorzaak zijn, en moet je dus kachelmotor én de weerstandsregeling vervangen.
 

TDIvo

Nieuw lid
Hoi Cordoba, duidelijk. Nu wordt ik op diverse sites in verwarring gebracht doordat verschillende interieur motors worden aangeboden, zonder dat duidelijk vermeld staat wat het verschil is. Heb jij nog tips waar rekening mee te houden?
 

Cordoba

Forumguru
Zover ik weet zijn de kachelmotors voor dezelfde generatie (en zelfde model) auto gelijk, met dat verschil dat er soms verschillende merken gebruikt zijn, maar die kun je door elkaar gebruiken. De aansturing van de kachelmotor voor een climatronic of een handmatige airco is wel verschillend (regelapparaat versus voorschakelweerstanden).

Zover ik weet zijn bijv. de kachelmotor voor een Fabia I of II helemaal of bijna identiek, maar dezelfde kachelmotor is bijvoorbeeld ook gebruikt in Ibiza/Cordoba en Polo. Anders haal je je dashboardkastje even los, en checkt het partnr van de kachelmotor, dan kun je ook op partnr. zoeken (en checken) bij sloperijen. Anders vervang je eerst de kachelmotor en doe je later alsnog de regelaar/voorschakelweerstand. Volgens mij heb ik destijds ook foto's en mogelijk een how-to geplaatst bij het vervangen van mijn kachelmotor, dat was wel een Fabia I, maar niet heel erg anders dan een Fabia II volgens mij.
 
Bovenaan Onderaan