DAP 500 of DAP 900

ReDeMaTy

Senior Member
Beste SF-leden,

Heb hier al veel over detailing gelezen en opgestoken. Echter overweeg ik, om na op mijn vorige auto's regelmatig met de hand te hebben gepoets, om nu een DAP aante schaffen bij Carclean.nl. Nu vraag ik mij af welke jullie zouden adviseren de 500 of de 900?

Lees dat de VAG lakken nogal hard zijn dus neig zelf naar de 900. Maar naast de O3 hebben wij ook nog een Mitsubishi Colt weet niet hoe hard die lak is.

De Mitsubishi kan wel een policy geurtje gebruiken die zit onder de swirls.

Nog een vraag die ik heb is of je op een nieuwe auto, week of 4 oud, ook alle stappen doorloopt. Dus wassen, kleien, polishen, waxen? Of laat je bijvoorbeeld het polishen achterwege totdat er kleine krasjes ontstaan.

Ik wou sowieso het power starterspakket bestellen met de monello producten erbij. Is dat compleet of moet ik daarbij als laatste nog een wax aanbrengen. Heb nog een fles Meguairs NXT 2.0 staan welke ik momenteel voor de velgen gebruik.
 

CDK

Forumguru
zelf heb ik een 900, maar met een 500 kan je ook prima uit de voeten hoor, als het daar niet mee lukt kan je beter aan een rotary gaan ;) maar met een 900 zou je een iets beter resultaat moeten kunnen halen.
 

smutzkanone

Forumguru
Ik weet niet hoe lang je auto in de showroom heeft gestaan.maar voor een lak echt uitgehard is ben je wel een tijdje verder.wil niet zeggen dat je die handelingen niet kan verrichten. Mijn ervaring met Mitsubishi lak is dat het medium is kwa hardheid,richting zacht.
Polijsten zonder dat er krassen in zitten is niet echt noodzakelijk,want dat is de bedoeling van polijsten.tenzij je echt orange Peel hebt.maar dan moet je met zwaar geschut aan de slag.
Een nieuwe auto zou ik gewoon kleien,glaze,sealend en wax aan brengen
 

peterrapid

Forumguru
DAP900 snelheid kan je instellen, en ook een nieuwe wagen is al vervuild dus eigenlijk ja, wassen, kleien, glaze en een sealant heb ik wel gedaan. Daarna afgetopt met een laagje wet-wax. Daardoor is de wagen nu heel makkelijk te onderhouden met wat detailerspray. Maar eigenlijk voor dit heb je geen DAP nodig. Ik vind de net geteste V-lines van Chemical Guys wel verbluffend werken bij gekraste lakken. Maar heb nog niet met Monello gewerkt dus kan daar geen mening over geven.
 

ReDeMaTy

Senior Member
De Mitsubishi kan wel een policy geurtje gebruiken die zit onder de swirls.

Zie net pas dat de autocorrect functie lekker bezig is geweest. Bedoelde natuurlijk dat deze wel een polijst beurt gebruiken kan.:banghead:

De O3 is in week 51-2104 geproduceerd en in week 2-2015 geleverd, dus die lak zal nog wel niet helemaal door en door hard zijn. Maar laat het polijsten wel achterwege.

Wil de DAP in de eerste instantie ook gebruiken op de Mitsubishi. De O3 wil ik gewoon vanaf het begin goed bijhouden en niet pas als er al kleine krassen op zitten.

Vandaar dat ik nu de wintervelgen eronder zitten ik de LM-velgen heb gewassen, gekleid en heb gewaxt met NXT
 

peterrapid

Forumguru
NXT op race blue is zeker niet slecht maar het race blue is een kleur dat bv met Blue Velvet van Dodo Juice of Butter wet wax van Chem Guys enorm uitkomt, geeft meer diepte aan de lak, blijkbaar ook Pete's 53 schijnt zelfde resultaat te geven, maar is van horen zeggen.
 

Cordoba

Forumguru
De DAP900 (tenminste de nieuwe V3) heeft een betere ergonomische vormgeving, en tijdens polijsten enz. kun je ook beter de toerenregeling en de aan/uit knop bereiken. Op het Carclean-forum kom je ook regelmatig 2e hands machines tegen, dus dat is ook nog een optie.

Ander probleem: veel middelen hebben een minimale temperatuur van 10-15 graden nodig, dus je moet wel binnen kunnen werken om dat te bereiken. Of je sealant/glaze/wax met de hand aanbrengt of met de machine is een persoonlijke keuze, maar ook afhankelijk van de auto en het middel. Als wax gebruik ik bijvoorbeeld Collinite 845 vloeibare wax, en met de DAP kan ik die heel mooi dun aanbrengen.
 

ReDeMaTy

Senior Member
Hmmm dat van de temperatuur wist ik nog niet. Velgen kan ik in de schuur doen maar heb geen garage voor de auto. Dan moeten het poetsen van de auto dus wachten tot het buiten warmer wordt. Heb gelukkig wel een schaduwrijke voortuin want in de volle zon is geloof ik ook niet zo'n goed idee.

Zal ook idd eens naar de andere merken kijken. De NXT had ik nog over.
 

Cordoba

Forumguru
Yep, ik gebruik alle producten in dat pakket, of de voorloper ervan. Ik heb bijvoorbeeld de DAP900V2, die dus een minder fijne vormgeving heeft (werkt iets lastiger), en ik gebruik nog Monello Raffini Forza dat is de voorloper van de Veloce, en ik heb de gele hexpad van Chemical Guys doordat die van Monello steeds niet leverbaar was, als ik 'm wilde kopen. Ik vind de Monello pads beter dan die van Chemical Guys: door de hex structuur op de pad van Chemical Guys is die gevoeliger voor scherper randjes, zo is bij mijn gele CG pad een deel van het oppervlak weggesneden doordat er iets van de pad tussen Skoda-logo en lak op de achterklep kwam.:mad: Dat was al de 1e keer dat ik de pad gebruikte, terwijl ik daar met de pads van Monello nog nooit last van heb gehad.

Overigens voor de duidelijkheid: Monello is het huismerk van Carclean, dat betekent dat veel producten ook onder andere merknamen bestaan, maar dan vaak voor een minder aangename prijs.

De groene Colad tape gebruikte ik al voordat Carclean ze in het assortiment had, en ik vind 'm fijner dan de blauwe 3M tape: hij is dunner waardoor je 'm makkelijker op ronde vormen aanbrengt, en minder snel met de DAP weer los werkt. Verder plakt ie net zo goed, en is ook sterk genoeg (gewone schilders crepe-tape vind ik niet fijn werken, hoewel @Kippie-style daar anders over denkt).
 

ReDeMaTy

Senior Member
Balen van je pad. Zojuist op het forum van carclean ook goeie recensies gelezen over de monello producten. Nu mijn vrouw nog overhalen. :pieker: Is toch best een uitgave, maar als alles dan goed gaat rijdt zij straks ook weer in een mooie gepoetste auto al is het dan nog geen Skoda.
 

smutzkanone

Forumguru
Ik denk dat je vrouw eerder pissed zal zijn dat jij in de toekomst vele uren bezig zal zijn met detailen.het is namelijk zeer verslavend.En die eerste uitgave zal nog wel enkele keren verdubbeld worden.de middelen zelf kun je jaren mee doen,maar je wil elke keer meer en meer.middeltje voor dit,middeltje voor dat etc.
Ik heb afplak tape van carclean ( die groene) en van de action,en ze werken allebij net zo goed.plakken goed en laten geen lijmresten na.
 
Bovenaan Onderaan