Dan ook maar even de Fabia voorstellen.......

machlo

Forumguru
Hoi

Een week geleden mijzelf voorgesteld, dan is nu ook eindelijk mijn Fabia aan de beurt. Afgelopen zaterdag wezen halen.......tjonge, wat rijdt dat lekker. Vooral als je 862 kg gewend bent. Solide, geen kraakjes of piepjes, schakelt als door de bewuste boter, koppelt als nieuw en van lekker veel luxe voorzien. Vooral die cc......een verademing. Wat me nog het prettigst in de oren klinkt is de rust van binnen.....we kunnen elkaar zowaar verstaan!! En dan een deur of de achterklep dichtgooien........!!
achteraf toch ook wel wat risico's met de aankoop genomen. Onderhoudsboekje is er niet, daar ga ik maandag nog eens over bellen. Maar wat me het meest stoort is dat, nadat de bumper achter is bijgewerkt en gespoten, de parkeersensoren "spontaan" zijn verdwenen......... die zaten er wel op en deden hun werk prima tijdens de proefrit. Eerst maar eens kijken wat de garage daarvan zegt.
Hoog op mijn lijstje nu nog staat afstandsbediening van de CV. Ben albsoluut geen held met auto elektronica dus dat wordt vermoedelijk laten inbouwen.

Al met al erg blij met de fabia.......... absoluut wellicht de meest verkeerde manier om een auto te kopen. Nog wel het verstand gehad om bovag erbij te kopen.

(Foto's volgen.....moet ze ff verkleinen)
 

Bijlagen

  • 2014-04-06 18.43.06.jpg
    2014-04-06 18.43.06.jpg
    325,5 KB · Weergaven: 28
  • 2014-04-06 18.42.46.jpg
    2014-04-06 18.42.46.jpg
    334,7 KB · Weergaven: 27
  • 2014-04-06 18.43.18.jpg
    2014-04-06 18.43.18.jpg
    194,5 KB · Weergaven: 28

Desperado

Forumguru
Gebruikt is altijd een gok, ook met boekjes en de hele meuk erbij.
Je gaat er zeker en vast een hoop plezier van hebben! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Boekje: heb je in het dashboardkastje ónder de klep gekeken? (de bodem van het kastje kun je opklappen, pas nadat ik een engelstalige handleiding had gedownload, en doorgelezen, kwam ik daarachter, en vond ook de papieren die bij de auto horen.

Het feit dat de parkeersensoren zijn verdwenen, is echt wel een aanfluiting voor degene die aan de bumper heeft gewerkt. Bovag-garantie is een dubieus ding: voor een auto waar je genoeg voor betaald is dat standaard bij een Bovag-garage, aan de andere kant stelt de Bovaggarantie geen fluit voor, als je erop terug wil vallen, en laat de Bovag de kopers meestal in de kou staan. De Bovag is er immers voor de garagehouders, niet voor de klanten van de garages.
 

machlo

Forumguru
Klepje had ik ontdekt..... empty!!

wat beterft de sensoren.....lijkt me sterk dat je die kunt "vergeten".........ga vanmiddag even bellen!!
 

turboturbo

Forumguru
Mooi donker interieur! Welke uitvoering heb je? Creation? Elegance?
Moet een van de laatste 1.4mpi's zijn geweest (bouwjaar '04)

Inderdaad raar verhaal van die parkeer sensoren. Had je het niet gezien toen je de auto afhaalde?
 

machlo

Forumguru
Het is eenElegance uitvoering en idd een der laatste bj met 1.4 8v!!! Hoop dat ze toen ook alle modificaties hebben doorgevoerd waaronder betere koppakkingen!
Wat betreft die sensoren..... Was me niet opgevallen, maar daar ga je toch ook niet van uit dat die "spontaan" worden vergeten?! Is gewoon zot!
 

turboturbo

Forumguru
Nee, maar dan snap ik dat je de auto wel geaccepteerd hebt bij aflevering (omdat het je toen verder niet opgevallen was) :)
 

machlo

Forumguru
Gebeld, kreeg te horen dat het een goedkoop setje achteraf ingebouwde sensoren waren. Men had een nieuwe zwarte stootstrip erin gezet. De sensoren zouden erg groot zijn en nauwelijks passen in die nieuwe strip. Toch wel een origineel antwoord waar ik echt wel bepaalde gedachten over heb. Ben toch wel van plan om, bij bv aanschaf van AB voor de centrale vergrendeling een korting te regelen.
Gaat mij een beetje om het principe........op zijn minst bel je toch even om te overleggen als je bv van plan bent om ze niet terug te zetten??
Over die AB gesproken......... is 200,- een redelijke prijs voor een originele skoda klapsleutel met AB inclusief inleren??
 

Cordoba

Forumguru
Moet volgens mij goedkoper kunnen dan 200 euro. Volgens mij hoorde ik pas van iemand die voor 150 euro een klapsleutel incl. inleren had aangeschaft bij Vagtechniek (ging in dat geval om een Seat, maar volgens mij zijn die prijzen gelijk). Ik denk dat een stel PDC-sensoren duurder zijn dan een klapsleutel incl. inleren.

Wat de PDC's betreft: andere afmeting van de sensoren lijkt me vreemd: zijn gewoon standaard maten. Ik vermoed dat ze bij demontage de sensoren gemold hebben, en nu een excuus zoeken om ze niet terug te hoeven plaatsen. Het lijkt me dat je alsnog recht heb op de PDC sensoren, als die er bij de proefrit wel opzaten, en men ze - zonder dit aan te geven bij de verkoop - heeft verwijderd, en niet teruggeplaatst. Het lijkt me verstandig om de garage formeel (op papier/ via email) in gebreke te stellen, hoe dat opgelost wordt is weer een andere zaak, maar anders krijg je straks te horen dat je te lang gewacht hebt, met reclameren (telefoontjes, of mondeling ligt het niet vast).

Wat die MPI betreft: ik heb het vermoeden dat de auto een paar jaar in een showroom van een dealer heeft gestaan, en daarom niet op kenteken is gezet. Dat kun je min of meer checken, door bijvoorbeeld bij kunststof onderdelen van de auto te kijken naar de produktiedatum: op allerlei kunststofonderdelen staat een soort kalendertje, waaraan je kunt zien in welke maand en welk jaar een onderdeel is gemaakt. Als er veel onderdelen 2002 aangeven als productiejaar, weet je eigenlijk al genoeg. Normaal gesproken zijn dergelijke onderdelen een paar maanden tot maximaal een maand of 10 voor de productie van de auto gemaakt.
 

machlo

Forumguru
Cordoba, je hebt gelijk wat betreft die brief/mail. Ik heb er net een verstuurd met een verzoek om een adequate oplossing. Laat wel even weten hoe het verloopt.
wat betreft het bj. Ik zal op korte termijn eens kijken her en der in de auto. Zou er niet van staan te kijken als bj eind 2003 is.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou er wel van staan te kijken, ik verwacht dat ie in werkelijkheid eerder de fabriek heeft verlaten. Als ik het goed heb, staat bijvoorbeeld op de binnenkant van de kap van de zekeringkast ook zo'n 'kalender'. Met een puntje in de gietmal wordt steeds de lopende maand aangegeven, en bij de volgende maand komt er een puntje bij, andere methode die je tegenkomt is jaartal in het midden met pijltje naar de maand, zoals hieronder een luchtrooster uit mijn Fabia (kenteken mei 2003, onderdeel dec. 2002):
onderdeel datering.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Mocht ie een jaar in een showroom gestaan hebben, is ie natuurlijk alsnog wel nagenoeg hagelnieuw als de auto verkocht en voor het eerst gebruikt wordt.... (toch....?)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo klopt, is wel nieuw zolang ie niet op kenteken gezet wordt, (en er ook niet met een garagekenteken mee gereden wordt bij bijvoorbeeld proefritten), maar betekent wel dat je voor onderdelen naar het echte bouwjaar moet kijken en niet naar het moment dat ie op kenteken is gezet. Overigens voor een auto van deze leeftijd maakt het niet meer zoveel uit, maar voor een veel jongere auto, betekent dat ook wat voor de waarde: een auto die 3 jaar op kenteken staat, en kort daarvoor direct uit de fabriek is gekomen, heeft meer waarde dan een auto die daarvoor al 1 of 2 jaar in een showroom heeft gestaan, en toen pas op kenteken is gezet. Op zich ook logisch: bepaalde verouderingsprocessen zijn al eerder begonnen bij het showroommodel, en ook bepaalde modificaties/verbeteringen zal het showroom-exemplaar nog niet hebben.
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
Na onderzoek van wat onderdelen vond ik in de kap van de accu een productie datum van december 2002. Dus een bouwjaar ergens in 2003 ligt dan voor de hand?!

Het hele sensorenverhaal is geregeld nu. Het gebrek aan communicatie zat me dwars, dealer heeft zich geëxcuseerd. Toch waren de sensoren vlg hem slechte "aftermarket" dingen. Er zouden er nog 2 in hebben gezeten van inferieure kwaliteit. Daarnaast blijkt dat achteraf ingebouwde accessoires niet onder BOVAG vallen (heb het nagekeken op de site) en dus ook buiten garantie!
Aanbod van dealer.....50% korting op nieuwe ingebouwde sensoren of afstandsbediening op de cv met sleutel en inleren voor 100-.
Heb gekozen voor de afstandsbediening. De PDC is een leuke optie maar kan gemakkelijk zonder. Ik vind die afstandsbediening toch stukken makkelijker en nuttiger.
In ieder geval voor een volgende auto een goede les geweest nu!!
 
Bovenaan Onderaan