Daktent op een Octavia Combi, wie heeft er ervaring mee?

Rolle

Senior Member
Lijkt me niet direct een goed idee. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de maximum dakbelasting iets van een 50 of 75 kg.
 
Dat is de belasting tijdens het rijden ivm met de rijwind en daarbijbehorende krachten. Volgens mij is de stilstaan belasting veel hoger en kan je hem uitklappen en met twee personen er in slapen.
 

hemi24

Forumguru
... en dan stil blijven liggen?!? Als je teveel gaat draaien en woelen wordt je partner wellicht zeeziek...
 

Falcon

Donateur
Ik zou persoonlijk gewoon achterin de Occie gaan slapen en een (plastic) partytent met zijkanten meenemen. Het eerste heb ik ervaring mee en dat slaapt niet vervelend kan ik je vertellen ;)
 

Fabia

† In Memoriam
Je zal 's nachts er toch uit moeten voor een plasje..................:ahum:
 

heavy

Actief lid
Optijd wakker worden voor je plasje :winkie:

Is niet mijn ding, vindt c(r)amperen al helemaal niets, maar dit .... neem dan gewoon een tent of vouwwagen mee
 

Havana

Forumguru
Als je gemak en snelheid wilt, koop dan zo'n 2 seconden tentje van Decathlon. Kosten 40-60 euro per stuk en staan echt binnen 2 seconden. Vier haringen erin en klaar is kees. 12v pompje met een aerobed en je slaapt vorstelijk. Succes gegarandeerd. Die dingen zijn ook nog best degelijk ondanks het feit dat ze Frans zijn. Wel één maat groter nemen dan je nodig hebt want Fransen zijn dwergen.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Even een oud topic opgedoken.
Voor onze trip naar de Noordkaap (zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/noordkaap-herfsttrip-verlichting-banden-en-accessoires.38576/). Overweeg ik ook nog een daktent. Statische belasting van dakdragers is inderdaad een stuk hoger dan dynamische rijbelasting. Volgens daktenthuren.nl een factor 3 a 4.

Reden dat ik het overweeg is
* flexibiliteit (overal kunnen wildkamperen)
* van de grond (sneeuw/grind/ongedierte/etc.)
* matras + kussen + slaapzak direct slaapklaar
* weer eens wat nieuws
* huur slechts 110 tot 150 euro per week
Nadelen
* prijs
* max snelheid (ook door Duitsland) 120kmu volgens fabrikant

Slapen in de kofferbak van een Octavia met banken plat wordt te krap (ja, geprobeerd met luchtbed op een laag bagage, 1m breed is te krap, 60cm hoog ook, 190cm lang ook).

Een (weg)werptentje is beschikbaar maar die heeft niet alle voordelen van een daktent.

Iemand ervaringen met een daktent, op een Skoda of andere auto?
 

Canon-Eye

Forumguru
Over die maximumsnelheid van 120 zou ik me niet druk maken. Je rijdt grofweg zo'n 5000 km door Noorwegen en daar is 80 km/u de standaard, op sommige echte autowegen mag je volle 90 en dat is het. Het landschap is vaak adembenemend mooi en dat nodigt ook helemaal niet uit tot hard rijden, wel tot om je heen kijken en af en toe gewoon stoppen en genieten.

Ik weet niet welke (vaar?)route je neemt (wij gingen heen via Kiel/Oslo en terug Kristiansand/Hirtshals, beide met Colour Line), maar dat stukkie Duitsland stelde in ons geval weinig voor. Nou begonnen wij al vrij noordelijk, dat scheelt - ik kan me voorstellen dat je een veel langere aanrijroute hebt als je ergens in Brabant of Zuid-Limburg van start gaat. Maar dan nog: het is vakantie...

Wij hebben overigens geen daktent - een jaar of 5 geleden voor het laatst met de Karsten oppomptent weggeweest, maar vanwege de ruggen daarna op een caravan overgestapt. Wel deze zomer tot 2x toe heel fraaie daktenten naast ons zien staan. Dat werkt inderdaad vliegensvlug, een camper kan daar nauwelijks tegenop. Als ik een jaar of 20, 25 jonger was dan zou ik het wel weten: ik kocht in plaats van de Karsten nu een uitklapdaktent met tevens een tent hangend onder de uitklappende vloer, zodat je daaronder een overdekte zitruimte naast de auto hebt. Het wil wel eens regenen, ook (of vooral) in Noorwegen...

Bonustip: regel vooraf je Noorse tol (effe bij de ANWB langs), dan kun je overal zo doorrijden en het wordt automatisch afgeschreven (met keurige factuur thuis).
 

Chateau Rouge

Senior Member
Thanks voor de tips @Canon-Eye! Was ook niet van plan om plankgas door Duitsland te zien, meer een objectief overzicht van de voor- en nadelen :).
Vaarroute heen waarschijnlijk Hirtshals-Larvik. Terug mogelijk Malmo-Kopenhagen en alles over land.
De tol-pas die jij bedoelt is waarschijnlijk https://www.autopass.no/en/autopass. Ik las dat Noorse tolpoortjes veelal digitaal zijn. Op basis van je kenteken krijg je vanzelf een factuur thuisgestuurd. Voordeel van de autopass (gratis registratie) is dat je ook korting op veer-verbindingen kan krijgen en een online overzicht van je tolkosten hebt.
Ik voel me nog jong genoeg voor wat nachten in een daktent :). Ondertenten zijn niet altijd geschikt omdat daarvoor een hoogte van 1.80-2.20m nodig is onder je slaapvloer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ondertenten zijn niet altijd geschikt omdat daarvoor een hoogte van 1.80-2.20m nodig is onder je slaapvloer.
Niet om heen en weer te lopen, maar je kunt er wel (droog) zitten met een klein tafeltje waar net 2 glazen op passen.
Alleen uitkijken met uit je stoel opstaan... Overigens zag ik deze zomer ook een daktent op een tamelijk oude LandRover Defender. Daarmee hebben de meeste mensen opeens weer wél stahoogte naast de auto. Maar het is ook een stuk hoger klimmen naar je slaapplek...
 

Chateau Rouge

Senior Member
Nadeel is dat deze ondertenten bij een te lage auto (skoda ~150cm hoog) niet afgespannen kunnen worden naar beneden waardoor het een soort hangende zak wordt. Binnenkort eens wat modellen bekijken en proefliggen. Daarna is van een stuk landbouwplastic (dik) en wat klemmen vast ook een soort ombouw/windscherm te maken. Er gaat ook nog een tarp mee.
Heb zonder praktische ervaring de voorkeur voor een hardtop (stroomlijn, geen geklapper) en een uitklappende variant (groter bed, afdakje naast de auto) boven een verticaal 'uitschuivende' variant. Eens zien wat hiervan blijkt te kloppen!
 

Chateau Rouge

Senior Member
Heb je ook transparante vijverfolie? Als grondzeil begrijp ik het maar als ik op m'n campingstoeltje van het uitzicht geniet terwijl het miezert vind ik iets doorzichtigs wel prettig :)
 
Bovenaan Onderaan