Dakrails en dakdragers

bramv

Nieuw lid
Ik heb een mooie fabia uit 2004 gekocht, dus ik neem aan een Fabia I.

Nu probeer ik een beetje goedkoop darkdragers te regelen om grote spullen zoals surfplanken te vervoeren, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat nou de opties zijn.

Zover ik heb gezien zijn er dakrails+dakdragers en dagdragers die zonder rail kunnen.
Ik heb voor 15 euro dakdragers gekocht op marktplaats die op een fabia combi (uit 2000) hebben gezeten, maar volgens mij moeten die op een dakrails bevestigd worden... die ik niet heb...

Maar wat past nou wel en niet op de fabia? Dingen die op de fabia II passen, passen die ook op de fabia I, en dingen die op de fabia I combi passen, passen die ook? Kan ik beter dakrail erbij kopen (waar?) of gewoon dragers die zonder rail erop kunnen?

Ik heb geen idee nu wat ik waar moet zoeken...

Heeft iemand hier verstand van? Iemand tips over wat ik het beste kan kopen? (hopelijk 2e hands...)

bedankt!!!
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Bram. Stel je allereerst even voor in dit topicdeel, dat wordt zeer op prijs gesteld.

Verder heb je nu een combi, een HB of een sedan(vrij zeldzaam in NL)?

2004 is zonder meer een Fabia I (loopt tot 2007), de vraag is alleen of je een facelift(FL), of pre-facelift versie(PFL) hebt, maar dat is voor deze vraag niet relevant. Bij een facelift heb je ronde mistlampen (of uitsparing daarvoor), bij een PFL heb je 'rechthoekige' mistlampen, ook heeft de FL andere achterlichten: bij de PFL heb je 2 losse 'witte' strepen in elk achterlicht, bij de FL zijn die 2 streepjes met elkaar verbonden. De meeste zaken op een FL en PFL zijn uitwisselbaar, en ook met de Fabia II zijn nog aardig wat zaken uitwisselbaar.
 

Joske

Forumguru
Verder vraag ik me wel af, of de auto dan überhaupt wel uitsparingen heeft om nog achteraf dakrails te monteren? Daar ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar.

Plus, dakrails, dan denk ik automatisch aan hemelbekleding losmaken ook.
 

turboturbo

Forumguru
Heeft je Fabia geen langsdragers? (dus een kaal dak?) Mogelijk heeft je Fabia dan wel zgn. fixpoints, dat zijn 4 montage voetjes in het dak, meestal verstopt in een plastic gootje in je dak.

Om te kijken wat je Fabia wel heeft kun je hier kijken voor alle verschillende systemen:
http://www.dakdragers-check.nl/dakconstructie-van-uw-auto-herkennen/
(die site lijkt het op dit moment echter niet te doen?)

Het mooiste is dan dat je dragers vindt die je daarop kunt monteren (die staan af en toe op MP of hier op dit forum) voor 25 tot 50 euro wel aan te komen. Die beschadigen je lak nl. niet, en ziet er vrij 'clean' uit.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Klopt. Ziet er zo uit:

17336-4b63e59162597183c200db7fd0ee880e.jpg



Gaan in deze gootjes op je dak:

17260-bb4b03a67eb197658ca0fd5d9c6901da.jpg



Zoiets: (random plaatje van google)

_vyr_262MLI0518_Big_1.jpg
 

Joske

Forumguru
in bijlage handleiding voor uitbouwen van de dakstrips indien je een drager wilt plaatsen zoals @turboturbo aangaf


EDIT: strips volledig uitbouwen is dus niet van toepassing, zie post hieronder
 

Bijlagen

  • dakstrip uit- en inbouwen Fabia 1.pdf
    42,1 KB · Weergaven: 17

turboturbo

Forumguru
@Joske nee dat hoeft er niet helemaal uit. In de plastic rails zitten 4 afdekkapjes, die wip je er zo uit. En dan steek je de voet van de dakdragers erin en zet je vast met een inbus.
 

Afrit13

Forumguru
Indien de topicstarter interesse heeft:

Ik heb een setje originele Skoda Dakdrager voor op de hatchback versie. De versie die door turboturbo worden beschreven. Zijn voor mij overbodig, omdat ik tegenwoordig een combi met dakrails heb.

Te bezichtigen / op te halen in 's-Hertogenbosch of Malden.
 

Bloem

Nieuw lid
Hoi luitjes
Ik heb een fabia bj 2003 station,ik had ook een kale station dat wilt zeggen dat ik geen langsdragers had.mijn achterneef heeft ze op de sloop meegenomen en met 1,5 uur aan werk zaten ze erop.
De gaten zitten er gewoon in en er zat wat afdicht tape erover,die heb ik laten zitten en rondom de draadstang afdicht kit gedaan en de dwarsstangen in de gaten geduwd en de moeren aandraaien.
Je moet trouwens de hemel rondom los maken en voorzichtig omlaag duwen waar je de moeren aan moet draaien.
 
Bovenaan Onderaan