Dakdragers verschoven onder het rijden

Topic in 'Octavia IV' gestart door Smeeuwis, 03-07-2021.

  1. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Mijn zwager gebruikt dit weekeinde voor het eerst zijn dakkoffer en dakdragers op zijn O4 combi. Tijdens het rijden is de dakkoffer 4 cm naar achteren verschoven! Terwijl we uiteraard de boel van tevoren goed hebben vastgezet volgens de handleidingen. Hij merkt het omdat de klep bij aankomst ineens tegen de dakkoffer aan kwam terwijl daar bij het afstellen bewust ruimte is gehouden. Dakdragers en koffer zijn van Farad, gewoon een prima kwaliteit.

    Iemand hier inmiddels ervaring mee?
     

  2. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Misschien de handleiding toch nog maar een keer goed doorlezen, want goed vastmaken en 4 cm verschuiven zijn 2 zaken die niet met elkaar overeenkomen..!

    Andere mogelijkheden zijn dat je zwager veel te hard heeft gereden (en ookal zou dat dan nog niet mogen), of hij heeft een verkeerd type voeten, of ze zij simpelweg defect.
     
    CDK en Smeeuwis vinden dit leuk.
  3. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Te hard zeker niet, netjes 120. We kregen ze met de hand niet vaster gedraaid dan vast. Flinke ruk met de hand en hup, 4 cm naar achteren…

    Maandag de leverancier maar eens bellen. Toen we het type voet opzochten kwam er een ander type naar voren dan eerder dus het lijkt alsof er iets verschil in zit.
     
    CDK vindt dit leuk.
  4. Tees

    Tees Forumguru

    Ik weet niet hoe het bij de O4 zit, maar bij m'n oude F1 (met de officiele dragers) maakt het vanwege de driehoekige vorm van de rails nogal uit of ik de dragers ietsjes optil als ik ze erop zet of los erop leg. Als ik ze iets optil kan ik ze zomaar een paar slagen extra aandraaien...
     
    CDK, Cordoba, Ceezzz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Dat kunnen we nog proberen @Tees tnx.
     
  6. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Nog een tip dan:
    Na een 1ste (kort) ritje; altijd ff checken en opnieuw aandraaien. Afhankelijk van temperatuursinvloeden 'zet' het materiaal zich losser/vaster.
     
  7. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Ook gedaan. Hij gaat morgen de leverancier bellen.
     
  8. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Dat zal een bijzonder gesprek worden:

    ik heb uw dakdragers vastgezet en toch zijn ze 4cm verschoven… nou meneer dan zat het dus niet goed vast!
    :pardon:
     
    CDK en hemi24 vinden dit leuk.
  9. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Volgens mij is het feit dat TS aangeeft dat de pasvorm mogelijk niet juist is (althans, er wordt nu een andere voorgeschreven) nog wel de belangrijkste.

    Gaat natuurlijk niet alleen om hoe hard je hem kunt vastdraaien, maar ook met welk oppervlak er wrijving wordt gecreëerd.

    Ben benieuwd.
     
    CDK en Tees vinden dit leuk.
  10. Ramonq

    Ramonq Senior Member

    Misschien een domme vraag, maar stel hem toch: Is de dakkoffer of zijn de dragers verschoven?
     
    CDK vindt dit leuk.
  11. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Ik heb één keer een dakkoffer open zien knallen met een vaartje van 130 km/u. Sindsdien ben ik redelijk allergisch voor niet goed vastzittende dakkoffers en/of dragers :D
     
  12. jongetje

    jongetje Forumguru

    Je hebt toch niet voor niets een combi? Gewoon alles in de achterbak. Ook geen gedoe met (open vliegende) dakkoffers.
     
  13. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Vooral de schaal lekker vernaggelen door er een spanbandje uit de €2-bak van de bouwmarkt eromheen te trekken…

    Terug on topic: Ben wel benieuwd hoe het gesprek met de leverancier verlopen is!
     
    Angel4141 en MarcoO2 vinden dit leuk.
  14. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Wat is dat nou weer voor onzin… die koffer zit er vast niet voor niets op.
     
    CDK en JeSko vinden dit leuk.
  15. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik heb begrepen dat een dakkoffer nog wel eens voor schoonmoeders gereserveerd wordt, en als je schoonmoeders niets vindt, dan zit die dakkoffer er toch echt voor niets. :jaja:
     
    Angel4141 en JeSko vinden dit leuk.
  16. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Ik zal niet in gaan op de onnodige opmerkingen over of een dakkoffer nodig is of niet. Hij heeft hem niet voor Jan L&l op zijn dak.

    De dakdragers inclusief koffer zijn op de heenreis een paar cm verschoven. Zaterdag opnieuw gemonteerd en afgesteld, vanmorgen hoorde ik dat de boel op zijn plek is gebleven op de terugreis. Dat is goed nieuws. Maar de kracht waarmee we dat vastzetten moesten doen blijft bizar. De sleutels tordeerden bijna. Dat kan niet kloppen. Ik heb nog niet gehoord hoe het belletje is afgelopen maar zodra ik wat weet laat ik het weten. Dank voor alle reacties.
     
    CDK, Cordoba, JeSko en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Ik heb Farad voor Seat. Past prima. Zijn soort aluminium wings. Seat heeft een dakrail waar je zeg maar niet met hand tussen rail en dak kan; de rail ligt direct op het dak.
    Zit soort plastic sleutels/torx bij waarmee je hem vastdraait. Stevig handvast is voldoende.
     
  18. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Ja dat zijn dezelfde rails als op de O4 inderdaad. Jij hebt hier dus geen problemen mee gehad begrijp ik? Wij moesten de boel zaterdag zo ontzettend vast zetten, tegen forceren aan, dat kan nooit kloppen. Mijn zwager heeft de leverancier gemaild, we wachten even af.
     
    PizzaPieter vindt dit leuk.
  19. fanSkoda

    fanSkoda Forumguru

    ehhh, als het probleem blijft iets van anti-slip (rubber van fietsband b.v.) er tussen klemmen?
    Kan tevens beschadigingen voorkomen.

    grtss
     
  20. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dan begin ik te vermoeden dat het misschien toch niet helemaal de juiste voetjes zijn...
     

Deel deze pagina