Dakdragers Superb hatchback '17

DiVini76

Forumguru
Beter vroeg dan laat... dus met het oog op de zomervakantie, ben ik me een beetje aan het verdiepen in welke soort dakdragers er beschikbaar zijn voor mijn Superb hatchback '17.

Mooi en stil lijken me deze:

Makkelijk (aangezien ze al voorgemonteerd zijn :D) lijken me deze:

Of origineel Skoda:

Iemand ervaring met een van deze drie?

Mijn voorkeur gaat op dit moment naar de Yakima set uit.
Echter lijkt mij dit, als iemand met 2 linkerhanden, nogal technisch om ze goed gemonteerd te krijgen;
https://portal.yakima.com.au/api/3....AE5B-4C76-A927-F07EDC905345/instructions/K949 :lezen::pieker:

De dakdragers zullen alleen met de zomervakanties gebruikt worden, voor midweekjes of weekendjes weg is de kofferruimte in de Superb méér dan ruim genoeg. Maar als er in de zomervakantie spullen met wat afwijkende vormen (bbq, voetballen, e.d.) mee moeten, vrees ik dat het niet gaat passen allemaal. Ik ben namelijk iemand die de achterruit altijd vrij houdt en dus tot onder de hoedenplank stouwt.

Dus... ideeën, meningen, suggesties?
Laat maar komen... :thumbsup::D
 
Laatst bewerkt:

Wolf75

Senior Member
Staat me iets van bij dat jij toch het oude systeem nodig had? (Op gevangen in ander topic) Of verwissel ik je nu met iemand anders? Dit zijn allemaal wingbars voor het "nieuwere" systeem.
 

DiVini76

Forumguru
Dit is mijn dakkoffer met de haken die om de dakdragers moeten. Voor mijn Mazda 3 had ik ook al dakdragers die op de Yakima lijken, met dit zelfde dakkoffer.
Dus ik begrijp niet goed waarom ik nu een ander soort dakdrager zou moeten? 20230209_164652.jpg
 

Wolf75

Senior Member
In mijn belevingswereld zijn die haken voor om de oude vierkante stalen liggers en die wingbars moet je binnen in de kist met een draaiknop monteren. Bij mijn Thule kist gaat het beugeltje helemaal om de bar en met 2 "schroeven" in de kist vast. Jou beugeltje is net weer anders, waardoor ik twijfel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang die wingbars niet breder zijn dan de binnenbreedte van de afgebeelde haken, zouden die er ook gewoon omheen moeten passen.
 

Wolf75

Senior Member
@Canon-Eye het gedeelte waar die op klemt is alleen een stuk kleiner. Mijn U-beugeltjes passen niet eens om de wingbar, maar het zou inderdaad bij de beugeltjes van @DaVini76 zomaar wel kunnen. Mijn voorkeur zou het niet hebben, omdat de wingbars eigenlijk voor dit systeem bedoeld zijn. Kijken vanaf 4:20min.

 

DiVini76

Forumguru
Nu begrijp ik wat je bedoelt met het nieuwe systeem van de dakkoffers @Wolf75 en begrijp ik ook jouw eerdere opmerkingen hierover.

En jouw U-beugeltjes en mijn haken zijn dan nog eens andere systemen....
Hmmmm... :arghh:
 

Wolf75

Senior Member
Gewoon Thule dakdragers kopen. Is alles uitwisselbaar. Ik heb de voet die eerst geschikt was voor een Seat Altea met glad dak nu geschikt gemaakt voor de Superb met glad dak. Ik kan deze voeten ook gewoon op een wingbar drager schuiven.
 
Bovenaan Onderaan