Dakdragers Aldi

TWouters

Nieuw lid
Ik zag in de folder van de aldi weer dakdragers staan.

http://www.aldi.nl/aldi_dakdragerset_48_5_20477_34035.html

Volgens mij heb ik deze dragers op het forum eerder voorbij zien komen en schijnen deze goed op de octavia te passen. Heeft iemand ervaring met deze dragers.

Voor €39,95 lijkt me dit een aardige aanbieding mits ze passen natuurlijk.

Mijn skoda moet nog geleverd gaan worden dus kan ze helaas niet direct zelf passen.

Hoop op jullie reacties.
 

fonzamundo

Forumguru
Zien er mij dezelfde uit als die van de Lidl (waarschijnlijk ook van hetzelfde Italiaanse merk - waarvan de naam mij ontsnapt).

Op dit forum is er al veel geschreven over die laatste: iedereen is er heel tevreden van, al kan je een beetje windgeluid hebben door de "open" gleuven aan de onderkant (maar dit is op te lossen met duck of zwarte/grijze tape).
Voor die prijs kan je het eigenlijk niet laten dus...

Heb zelf die van de Lidl gekocht op aanraden van dit forum.
Maar ook hier is de OIII er nog niet, dus een foto kan ik je niet laten zien :bloos:
 

Cordoba

Forumguru
Er is één punt waar je altijd even op moet letten: de breedte van de dakdragers en de 'spoorbreedte' van de dakrails, of dat past. Regelmatig zie je dat er verschillende breedtematen zijn, en niet elke maat past op elke auto. Die breedte van de dakrails kun je natuurlijk ook even checken bij de dealer (er zal vast wel een exemplaar in de showroom staan om te meten, en mogelijk dat ie de breedte van de dakrails al op papier heeft staan).
 

Wallieweb

Actief lid
Die van Lidl/Aldi passen op de O3 hoor.
Dit is een model dat onder verschillende 'merknamen' wordt verkocht.
 

DannyG

Forumguru
TIP: Let ook op de dikte van de dragers. Ik heb zelf de dragers van SKODA bij de OIII besteld en ben er dit weekend achter gekomen dat onze vier fietsdragers van 15 jaar oud er niet op passen. De haken die onder de dragers door grijpen zijn te kort en zelfs met de klemscrhoeven maximaal uitgedraaid kom ik er niet. :banghead: Dus dan maar hals over kop Thules besteld en hopen dat deze nog vóór aanstaande vrijdag geleverd worden. Anders kunnen we niet op vakantie vertrekken :bloos:

Dus wanneer je al fietsdragers van vroeger hebt, best eerst eens nagaan of die dragers wel op de dwarsliggers zullen passen.

(overigens staan die originelen te koop onder het desbetreffende rubriekje ... mocht iemand interesse hebben :pieker:)

D.
 

Canon-Eye

Forumguru
De haken die onder de dragers door grijpen zijn te kort en zelfs met de klemscrhoeven maximaal uitgedraaid kom ik er niet.
Soms kom je nog een heel eind door die haken te vervangen door bv. (slot- of gewone) bouten van de gewenste lengte en dikte.

Op die manier heb ik toch een kajaksteun kunnen bevestigen op de achterste drager, nadat ik deze drager had voorzien van een extra uitschuifsteun (maakt het mogelijk om alvast een uiteinde van mijn ruim 5 meter lange kajak even te 'parkeren' op de uitgeschoven steun naast de auto,vervolgens het andere end optillen en in de voorste kanosteun leggen, daarna het achtereind in de achterste steun tillen en de uitgeschoven buis weer terug inschuiven en borgen). Hierdoor moest ik voor die kajaksteun bijna 3x zo lange bouten hebben als standaard.
 

DannyG

Forumguru
Soms kom je nog een heel eind door die haken te vervangen door bv. (slot- of gewone) bouten van de gewenste lengte en dikte.

Op die manier heb ik toch een kajaksteun kunnen bevestigen op de achterste drager, nadat ik deze drager had voorzien van een extra uitschuifsteun (maakt het mogelijk om alvast een uiteinde van mijn ruim 5 meter lange kajak even te 'parkeren' op de uitgeschoven steun naast de auto,vervolgens het andere end optillen en in de voorste kanosteun leggen, daarna het achtereind in de achterste steun tillen en de uitgeschoven buis weer terug inschuiven en borgen). Hierdoor moest ik voor die kajaksteun bijna 3x zo lange bouten hebben als standaard.

Soms kunnen die slotbouten een oplossing bieden maar dikwijls ook niet. De oude Thules hebben een boogje met aan het ene uiteinde een soort van T-vormpje dat je aantrekt. De beugel gaat dan onder de dakligger door. Aan de andere kant heb je een uitsparing waar een bout inpast dat op zich ook weer een T-uiteinde heeft. Daar ben je met slotbouten niet veel mee.

Ik bedoel maar dat je met dakliggers sterk moet oppassen indien je al fietsdragers voor op het dak hebt. Moet je alles nog kopen, dan maakt het minder uit maar let er dan toch ook maar op.

Vandaag trouwens Thules bij de Auto5 gaan halen. Blijkt dat er in één van de poten een spanmoer ontbreekt waardoor ie niet vast kan geklemd worden :banghead:.
Het lijkt wel alsof we aanstaande vrijdag niet mogen vertrekken met de fietsen op het dak :facepalm:.

Morgen maar weer langsgaan en hopen dat we het pakket kunnen omruilen (en dat er iets op voorraad is wat op de OIII past).
 

TWouters

Nieuw lid
Soms kom je nog een heel eind door die haken te vervangen door bv. (slot- of gewone) bouten van de gewenste lengte en dikte.

Op die manier heb ik toch een kajaksteun kunnen bevestigen op de achterste drager, nadat ik deze drager had voorzien van een extra uitschuifsteun (maakt het mogelijk om alvast een uiteinde van mijn ruim 5 meter lange kajak even te 'parkeren' op de uitgeschoven steun naast de auto,vervolgens het andere end optillen en in de voorste kanosteun leggen, daarna het achtereind in de achterste steun tillen en de uitgeschoven buis weer terug inschuiven en borgen). Hierdoor moest ik voor die kajaksteun bijna 3x zo lange bouten hebben als standaard.

Volgens mij kun je de rubberstrip in het midden ook verwijderen en hier t-bout in rail van de drager schuiven dan hoef je geen beugel onder de drager door te halen. Ik had hiervoor originele dragers van ford maar die waren zo breed dat er geen beugel paste oplossing was hier ook om t-bout te plaatsen moet je fietsdrager wel geschikt zijn.
Ik heb de Mont Blanc Barracuda hier kun je kiezen voor beugel of bout beide zijn dan bijgeleverd.

Dragers zijn overigens van merk Menabo type Brio ben ik achter gekomen.

op de site van producent heb ik instructie gevonden waarbij ze zelf dus ook de opening aan de onderzijde opvullen met een optioneel verkrijgbare strip, cv-buis isolatie lijkt me ook een prima oplossing waarschijnlijk ook voordeliger.
http://www.m-way.it/mwy_upload/1447336775_98_istrBrio-500011600001.pdf
 
Bovenaan Onderaan