Dakantenne Octavia 2

sam

Nieuw lid
Ik ben in afwachting van mijn Octavia Wagon 2.0TDI elegance
en wil graag een kombi dakantenne monteren, haaievin model
zoals Audi gebruikt, heeft iemand hier ervaring mee of je
deze kan uitwisselen met de standaard 16V antenne waarmee
de Octavia wordt afgeleverd. Ik weet dat je dan wel een
extra kabel moet trekken voor bijvoorbeeld je GSM of GPS. Maar is de gatmaat overeenkomstig?
[afbeelding]http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-audi/78548731-orginele-gsm-dakantenne-audi.html%3Fxref%3D1[/afbeelding]

henk_de_bruin

Actief lid
de antenne's van audi en of volkswagen is alleen voor navi,
de antenne voor de radio zit in de auto ingebouwd.
model haaievin kan volgens mij niet op de skoda.

higgy

Forumguru
Volgens mij Henk, klopt dat niet.
Haaienvin kan wel, maar van die keus zijn al wat mensen teruggekomen.
Antenne ingebouwd was tot medio 2006 voor een aantal VW's zo, is men op teruggekomen naar ik weet omdat dat zo'n beroerde ontvangst gaf.

Ik heb zelf een 3-in-1 antenne klaarliggen, maar het komt er maar niet van die te monteren. Mijn antenne is voor radio, GSM en navi.

henk_de_bruin

Actief lid
higgy je zal ongetwijfeld gelijk hebben.
ik heb in juni 2006 via een volkswagen dealer een (haaievin) antenne gekregen,maar met het overbouwen geen ontvangst.
even terug gegaan en samen hebben we even goed in het systeem van vw gekeken en wij kwamen toen tot de conclusie dat de antenne's alleen voor navi waren.
gr henk

p.s. higgy het begint goed weer te worden dus kan je de antenne wel even plaatsen en een foto maken voor het forum.
ik ben wel benieuwd wat voor antenne jij dan heeft.
xyxthumbs.gif

Okki

Forumguru
Ben op een site diverse haaievin antenne's voor VW tegengekomen. Deze zijn echter voor of alleen NAVI of NAVI en GSM. Radio ontvangst niet!

Matra_Murena

Actief lid
Bijna overal kan je haaievin antennes krijgen voor radioontvangst. Zelfs bij de Autostyle.... Als je ervan houdt gewoon doen, maar ik denk zelf dat het niet staat...

sunnyboy

Senior Member
Heb zelf in juli vorig jaar een "haaievin" antenne op het dak laten monteren.
Helaas was de ontvangst zo beroerd dat'íe er gelijk weer afgehaald werd. Terug naar origineel.
Mogelijk dat er nu antennes zijn met een betere ontvangst, maar dat zou je aan bv Hirschmann kunnen vragen/mailen.

LenK

Forumguru
Zo'n vin heeft ie geen spanning nodig om goed te werken (antenneversterker) of externe versterker?. Moet je ook nog een draadje bijtrekken (en geeft dat geen storing op de boordcomputer).

En zou nou eerlijk: is dat vinnetje nou echt zo mooi. Als een BMW of Volvo zie, nee dat is dat uitsteksel toch niet mijn ding.

Peter79

Actief lid
Volgens mij is er een andere oorzaak: de antenne is te klein voor de frequentiegolven goed op te vangen. Er is een bepaalde formule voor om uit te rekenen hoe lang deze moet zijn. GSM antennes moeten bijvoorbeeld tussen de 3 en 6 cm zijn voor het goede ontvangst. En met de radiogolven is dit niet anders.

Deje

Lid
Volgens mij is er een andere oorzaak: de antenne is te klein voor de frequentiegolven goed op te vangen. Er is een bepaalde formule voor om uit te rekenen hoe lang deze moet zijn. GSM antennes moeten bijvoorbeeld tussen de 3 en 6 cm zijn voor het goede ontvangst. En met de radiogolven is dit niet anders.

Wel eens van "actieve" antennes gehoord?
http://www.elektuur.nl/default.aspx?tabid=27&art=91007781
Elektronika heeft de halve en hele golflengte antennes al lang ingehaald...

ad5000

Actief lid
Wel eens van "actieve" antennes gehoord?
http://www.elektuur.nl/default.aspx?tabid=27&art=91007781
Elektronika heeft de halve en hele golflengte antennes al lang ingehaald...

Er is inderdaad sprake van actieve of passieve antennes.
Bij de VW groep worden over het algemeen alleen actieve antennes geinstalleerd.

Het 'haaievinnetje' dat je veel ziet op VW & Audi is niet voor de radio, maar voor de GSM en/of de GPS. De radioantenne's van deze auto's zit verwerkt in de achterruitverwarming of in een van de zijruiten (vaak bij combi's/stations).

Een actieve antenne verwisselen voor een passieve en omgekeerd resulteerd in een uitermate slechte ontvangst.

Ik zou zelf best een haaievinnetje er op willen, maar zal dan toch een extra interne FM antenne moeten plaatsen.... Voor ongeveer 20 euro kan je originele VW GPS/GSM antennes kopen dus dat is het probleem niet. Wel dat je de halve auto uit elkaar moet sleutelen om de extra bekabeling te trekken.

Voor 60 euro kan je overigens ook gewoon een originele Skoda combi GPS/GSM/FM kopen via eBay.

Bij de VW groep worden over het algemeen alleen actieve antennes geinstalleerd.

Verdomme, dan heb ik nu (na bijna 2 jaar) EINDELIJK datgene wat ik al die tijd al wilde weten, maar wat niemand (ook de dealer) me kon vertellen.
Dan binnenkort maar weer eens mijn navi/receivercombinatie eruit slopen en zo'n fantoomadaptertje (dat +12V op de binnengeleider van de antennekabel zet) ertussen mikken.
Misschien heb ik dan éindelijk weer fatsoenlijke ontvangst van radiozenders. Zit nu al bijna 2 jaar zonder. Alleen jammer dat het zoveel werk is. :(

R

Rambolito

Op Ebay kun je voor een paar euris een korte versie van de standaard antenne bestellen. Ik weet (nog) niet wat de ontvangst van deze antennes is, maar voor die 8 eurotjes ga ik het wel proberen

http://cgi.ebay.nl/9cm-Antenne-1A-E...7QQihZ009QQcategoryZ57341QQrdZ1QQcmdZViewItem

Heb even gekeken, maar je krijgt er geen 'voet' bij zo te zien, de antenne op de nieuwe Octavia kun je er niet afschroeven alleen omklappen, dus zal deze in zijn geheel vervangen moeten worden. Overigens: Heeft iemand hier al ervaring mee? Is de antennekabel verzonken met de voet of kan deze simpel in een nieuwe geplugd worden?

Heb even gekeken, maar je krijgt er geen 'voet' bij zo te zien, de antenne op de nieuwe Octavia kun je er niet afschroeven alleen omklappen, dus zal deze in zijn geheel vervangen moeten worden. Overigens: Heeft iemand hier al ervaring mee? Is de antennekabel verzonken met de voet of kan deze simpel in een nieuwe geplugd worden?

Je kunt met een klein beetje subtiel geweld deze antenne er gewoon aftrekken. Er zit een soort beveiliging in waardoor het lijkt alsof deze er niet af kan, maar het kan gewoon hoor... Dus een voet is niet nodig

tim

Lid
@ravdlinde: Heb je de antenne al geprobeerd? En?

Mijn antenne heb ik een beetje krom gewassen in de wasstraat dus denk erover om ook zo'n korte versie aan te schaffen.

R

Rambolito

Je kunt met een klein beetje subtiel geweld deze antenne er gewoon aftrekken. Er zit een soort beveiliging in waardoor het lijkt alsof deze er niet af kan, maar het kan gewoon hoor... Dus een voet is niet nodig

Zaterdag heb ik mijn auto opgehaald bij de dealer, heb toen ook meteen even de antenne losgeschroefd en inderdaad gemerkt dat 'ie niet helemaal uit te schroeven is, zoals je al aangaf, ik ga een 9cm stokje eerst even bestellen voordat ik de huidige lostrek. Thanks voor de info!

Bovenaan Onderaan