Dagteller en km stand gaan niet verder

Hallo,

Zoals de titel al zegt hangen de dagteller en de kilometerstand vast. Ik merkte daarstraks tijdens het rijden dat deze niet meer verder gingen.

De dagteller staat tussen de 000 en 001 vast en als ik hem reset gaat hij terug naar 000 en blijft daarna weer vasthangen.
De kilometer stand gaat ook niet verder.

Waar zou dit aan kunnen liggen en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Leroy.
 

Cordoba

Forumguru
Hoi Leroy: het kan zijn dat je nog een mechanische dagteller hebt (dus geen digitaal display). Dan kan het in de kabel, of in de aansluiting van de kabel zitten (achter op de teller, of juist aan de andere kant van de kabel op de uitgang van de versnellingsbak). Als het lukt, gewoon met beleid loshalen, en kijken of je kunt vinden waar het probleem zit.
 

Octavia32

Forumguru
Misschien heeft de vorige eigenaar er dan toch meer mee gereden dan dat jij in je voorstelling heb verteld. Of heeft hij het bij jouw nog gedaan.

Kan zijn dat de kilometer kabel vast is gerot.

Weet niet of de cockpit makkelijk gedemonteerd kan worden.
 
Hij heeft het bij mij wel nog gedaan ja, ik heb hem met 50189 gekocht.
Het is inderdaad een mechanische teller, ik weet alleen niet hoe makkelijk alles los gaat, bij mijn vorige auto kon dit er makkelijk uit maar dan moest wel het hele bovenste gedeelte van het dashboard eruit en dat ging makkelijk omdat die auto geen airbags had, dat heeft deze wel.

Ik zal eens gaan kijken hoever ik kom en dan laat ik het even weten!
 
Laatst bewerkt:

pansaebr

Actief lid
Leroy,

Vermoedelijk een tandwieltje defect er zit een worm / tandwiel combinatie in di ook al in de favorit versie regelmatig sneuvelde , vroeger was hier een herstelkit voor ik veronderstel dat je het best laat opmeten en dan met een 3D printer aan het werk gaat. 5 jaar terug was deze kit reeds niet meer te krijgen.
groeten
Bruno
 
Ik heb eens gekeken maar om bij de tellers te komen moet ook hier volgens mij het bovenste gedeelte van het dashboard eraf, dat durf ik eigenlijk niet goed met de airbag aan de passagierskant.
Mijn vorige auto had geen airbags dus daar was dat iets simpeler. Of is er nog een andere manier om erbij te komen?
 
Hallo,

Het is inderdaad gelukt. Zag er zo uit toen het eruit was:

mkiq04.jpg


Ik kwam vervolgens dit tegen, dit is volgens mij de kabel wat de km teller aanstuurt. Ik weet niet zeker of dit ook met de km stand is verbonden:

w85hlh.jpg


En die gaat op de tellerunit hierin:

dnlocm.jpg


Ik heb alle kabeltjes nagekeken, maar kon geen beschadigingen ontdekken. Ik heb ook de dagteller wat vooruit gezet maar dit hielp niet, er gebeurd nogsteeds niks tijdens het rijden. De km stand zelf kon ik niet (zonder heel veel kracht) vooruit draaien.

Zouden het dan de tandwielen van het hele mechanisme zijn?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ha ha. Nee, ik bedoelde bij wijze van grap eigenlijk de auto op zich. Dat die zo te kennen geeft dat het nu wel genoeg is geweest, als een soort euthanasie verzoek
 
Ohw zo haha, dat lijkt me eigenlijk sterkt. De auto heeft pas 50249 gelopen. Hij heeft 9 jaar stilgestaan en er is daarvoor weinig mee gereden. Ik heb deze auto pas gekocht, hij is van iemand geweest die in 2006 ziek is geworden en er toen niet meer in heeft gereden en nu helaas is overleden.
De auto is weer helemaal opgelapt, paar kleine dingetjes nog. En ik merkte dus een paar dagen terug onder het rijden dat de dag- en kilometerteller niet meer verder gingen. Verder is de auto nog bijna zo goed als nieuw.
 

Ronnie

Forumguru
Aan het stukje tellerkabel in het dashboard zit wss een vierkant uiteinde, en in de tellerbak zit dan een vierkant busje. Je kunt een horlogeschroevendraaier in dit busje steken en draaien met de vingers, dan zou de snelheidsmeter moeten bewegen. Eventueel er een schroefmachine opzetten.
Beweegt de wijzer dan wel, en de km stand niet, dan zijn de tandwieltjes binnenin versleten.
Werkt dit allemaal wel, dan is de kabel gebroken en moet vervangen worden.(zit op de versnellingsbak bij de aandrijfas)
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat het vierkante stukje van de kabel dat achterin de teller gaat, niet goed vierkant meer is, bijvoorbeeld doordat ie niet goed gemonteerd is. (ik heb het ooit bij een nieuwe slOpel meegemaakt dat binnen 20.000 km de complete teller vervangen moest worden doordat de aansluiting tussen kabel en teller niet meer in orde was, dus de km-stand zegt niet alles).

Indien mogelijk in zo'n geval ook de kabel vernieuwen, zodat ie weer strak in de teller zit. (als er wat speling in zit, dan komt het probleem vrij snel terug)

Alles nog een overdenkende: je hebt het alleen over de km-stand, niet over de snelheidsmeter, dus ik gok dat het probleem in het tellerhuis zit.

Ik heb 3 Felicia's voor je die bij sloperijen staan, waar je mogelijk onderdelen kunt scoren (en als je er naar toe gaat, kun je misschien ook wat opties of reservedelen, bijv. buitenspiegel, of lampunit, scoren voor een nette prijs):
- nr 1 (ik denk bij een sloperij van een NL-er net over de grens)
- nr 2 (zelfde adres)
- nr 3 (niet te geloven ook dezelfde sloperij)

Ik zie op de foto's bijvoorbeeld dat de eerste van binnenuit verstelbare spiegels heeft (via hendeltje aan de binnenkant van het driehoekje waar de spiegel op bevestigd zit).

Via de site die ik heb gebruikt (schadeautos.nl) kun je zelf ook zoeken, maar het aanbod voor Felicia zal beperkt zijn.
 
Bovenaan Onderaan