Dagrijverlichting niet automatisch aan. Wel mistlamp voor onder bumper ?

Volkertjacob

Nieuw lid
Hallo goedemiddag,

Wij hebben een Skoda Roomster uit 2015. Een week geleden deed één van de stadslichten (links voor) het niet meer. Bij een garage een nieuw lampje er in laten zetten. Dat werkte weer, Echter met deze lichten uit (en de dashbord verlichting dus ook), doen de dagrijverlichtingen onder de bumper het niet meer. Ze deden het voorheen automatisch als we de auto startten voordat we het stadslicht aandeden. Als we die laatsten aandeden, gingen de dagrijverlichtingen onder de bumper automatisch uit.

Wat heb ik geprobeerd:
- De mistlampen doen het wel als ik die inschakel. Zijn dat dezelfde als de dagrijverlichting ?
- De zekeringen onder het stuur nog eens goed aangedrukt en een aantal gecontroleerd of ze er goed uitzagen. Misschien kun je het niet zien. Ik heb wel nieuwe zekeringen. Maar sinds de mistlampen branden (voor), die op dezelfde plek onder de bumper zitten lijkt mij dat het dezelfde zijn en die dus niet allebei stuk zijn.
- In de gebruiksaanwijzing van de auto heb ik niks kunnen vinden.
- Er is in dit type Roomster geen aan/uit knop voor de dagrijverlichting bij de zekeringen.

Heeft iemand een tip of idee war het aan kan liggen ?
 

EdK

Forumguru
Ik kan me van me RR tijd niet herinneren dat er dagrij verlichting in/op zat !
En visueel een zekering controleren is geen wijze van storing zoeken
Pak of koop een beetje knappe universeelmeter en ga daar eens mee aan de slag.


En een tip: stel je even voor in " meet en greet " word zeer op prijs gesteld door vele actieve leden hier.
En daarna komen er ook vaak helpende handen opeens in je topic met ideeën.....:lezen::pardon:
 

Volkertjacob

Nieuw lid
De lampen onder de bumper voor aan de auto doen het niet als ik de auto start.
Als ik de mistlampen aan doe, branden de lampen vóór onder de bumper wel. Het licht dus niet aan de lampen zelf.
 

Monteurtje

Forumguru
Onder het stuur zit een kapje. Daarachter zitten de zekeringkast, EOBD aansluiting. En een schakelaar voor de dagrijverlichting (als dat van toepassing is)
 

hemi24

Forumguru
Als je radio het nog gewoon doet, zou het niet de zekering moeten zijn.
(Dit zou ook inhouden dat je een auto met Start/stop hebt..)

Misschien eens proberen om de dagrijverlichting weer te activeren met de werkwijze zoals omschreven in het instructieboekje :

upload_2020-9-7_21-27-19.jpeg
 

Volkertjacob

Nieuw lid
Allen bedankt voor de ideëen.

Ik ga in elk geval de zekering van de dagrijverlichting vervangen om het zeker te weten. Die instructiepagina heb ik bekeken.

Morgen weer proberen...
 

hemi24

Forumguru
Als je radio nog werkt zou de zekering het probleem niet mogen zijn, gezien het feit dat dit volgens het boekje dezelfde zekering (nr. 35) is..?

vreemd trouwens dat je in eerste instantie niets in je handleiding kon vinden...
:pieker:
 

EdZ

Donateur
Wat monteurtje zegt al nagekeken? In de mijne uit 2010 zat een aparte schakelaar in het zekeringenkastje.
 

guidoscm

Senior Member
Bij mijn roomster zit een aparte schakelaar die de DRL automatisch laat starten.
Bij mijn scout waren dit de normale lichten, ik heb deze alleen omgezet naar mijn mistlampen.
 
Bovenaan Onderaan