Dagrijverlichting i.c.m. achterlichten

andrehj

Forumguru
Dagrijverlichting is ook gewoon k*t, slechtste idee wat iemand ooit verzonnen heeft. Gelukkig is het tegenwoordig aan te passen en ik ben ook blij te lezen dat meerdere van jullie er zo over denken!
Lekker beargumenteerd... Wat is er volgens jou mis met dagrijverlichting?
 

Sjoerdb

Forumguru
meest stomme voorbeeld: dagrijverlichting in combinatie met een verlicht dashboard, de simpele ziel heeft niet in de gaten dat ze zonder achterlichten rijden. er wordt verwacht dat alles maar geregeld wordt voor ze, maar zelf opletten kunnen ze niet meer tegenwoordig.

spiegelen in reflecties en ramen om zelf te controleren of je verlichting nog in orde is, zoveel domme rijders die niet opmerken dat meerdere lampen defect zijn, dan nog gepikeerd zijn als een tegenligger signalen geeft met groot licht over zijn zichtbaarheid.

dagrijverlichting zuigt, mijn volvo v40 stond standaard aan met verlichting. en ik reed nooit langer dan 1 rit met een kapotte lamp, puur omdat ik oplettend ben en niet op het systeem vertrouw. leuk dat systemen meedenken maar vertrouwen zal ik ze nooit doen.
 

Henrik

Forumguru
Ik heb de knop altijd op ‘auto’ staan, waardoor ik nooit in het donker met uitsluitend de dagrijverlichting rij.

Daarnaast branden mijn achterlichten altijd mee met de drl‘s (VCDS aanpassing), dashboardverlichting staat ook altijd aan (ook VCDS), omdat ik dat mooi vind. Wat mij betreft is dagrijverlichting dus juist hartstikke mooi. Niet in de laatste plaats omdat sommige autofabrikanten er iets bijzonders van hebben gemaakt.
En met Full LED maak ik me niet zo veel zorgen over defecte lampen, LED heeft namelijk een uiterst duurzaam karakter, ook qua levensduur bedoel ik. En ja, ik check altijd de reflectie van mijn lampen in ruiten, of in de auto voor mij. Dus ik weet heel goed wanneer er iets kapot is.

Kortom: mits juist ingeregeld vind ik dagrijverlichting een topidee! :jaja:
 

Renkie

Forumguru
Ik heb de knop altijd op ‘auto’ staan, waardoor ik nooit in het donker met uitsluitend de dagrijverlichting rij.

Dat denkt de rest van de mensen ook, tot je overdag in de mist rijdt en alleen je DRL aan hebt omdat de 'auto sensor' daar niet mee om kan gaan.
 

Henrik

Forumguru
Daar heb je een punt @Renkie , bij mist gaan mensen nog wel eens de mist in. :D
Van mezelf durf ik te zeggen dat ik dan altijd overschakel naar dimlicht, al dan niet i.c.m. mistlampen.
Maar je hebt gelijk. Dat geldt niet voor iedereen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat mensen te weinig zelf nadenken en opletten wat er van ze verwacht wordt
Dat ligt dus niet aan de dagrijverlichting, maar aan de mens - dus is het onzin om de DRL daarvan de schuld te geven.

Alleen op het punt van de oorspronkelijk niet meebrandende achterlichten kan ik met je meevoelen: dat was bij invoer ervan een gebrek in de voorschriften m.b.t. DRL. Inmiddels wordt dat wel rechtgezet, maar het duurt nog jaaaaaren voordat de gevolgen ervan zo ongeveer zullen zijn uitgefaseerd.
Zelf heb ik bij mijn eerste auto met DRL al voor aflevering in 2011 de achterlichten door de dealer laten bijschakelen, zij het dat dit bij de Fabia alleen mogelijk was door de complete parkeerverlichting inclusief stads- (of stand-)lichten vóór via het contact te laten schakelen. Strikt genomen niet legaal omdat DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde", maar dat heb ik 7 jaar lang voor lief genomen zonder dat dit problemen gaf.
 
Bovenaan Onderaan