Dagrijverlichting Fabia 1

joergarms

Senior Member
Zo ik ben via Ebay de gelukkige eigenaar geworden van een mooi setje led- dagrijverlichting.
Als het goed is komen ze volgende week binnen, dan zal ik ze wanneer ik tijd heb gaan monteren, wil dat wel netjes doen, en er dus goed de tijd voor nemen.
Had er al behoorlijk lang naar zitten kijken, en nu kon ik voor een mooi prijsje een set kopen, die prijzen verschillen trouwens enorm.
Als het één en ander binnen is, en gemonteerd is, dan komen er vanzelf weer wat foto's van.

Octavia_II

Actief lid
Zo ik ben via Ebay de gelukkige eigenaar geworden van een mooi setje led- dagrijverlichting.
Als het goed is komen ze volgende week binnen, dan zal ik ze wanneer ik tijd heb gaan monteren, wil dat wel netjes doen, en er dus goed de tijd voor nemen.
Had er al behoorlijk lang naar zitten kijken, en nu kon ik voor een mooi prijsje een set kopen, die prijzen verschillen trouwens enorm.
Als het één en ander binnen is, en gemonteerd is, dan komen er vanzelf weer wat foto's van.

Hoi Joergarms,

LET OP!

Alleen als deze lampen een R87 goedkeur hebben (eigenlijk alleen lampen boven de 50 euro) mogen deze gebruikt worden als dagrijlichten.
(Indien dit niet expliciet vermeld stond in de advertentie kun je er vanuit gaan dat dit NIET het geval is!)

Veel van de lampen die op EBAY aangeboden worden (en vooral die van onder de 50 euro hebben wel een E-keur (E4) maar mogen NIET gebruikt worden als dagrijverlichting enkel als "positielicht".

Hier gelden iets andere regels voor wanneer ze dan wel en niet aan mogen en ook de inbouwmaten zijn iets anders.

't is maar dat je het weet.........

Groet,

Charlie

joergarms

Senior Member
Ik weet zo uit m'n hoofd niet of ze de goedkeuring hebben, maar ik ga ze wel zo schakelen dat ze uitgaan bij het inschakelen van de gewone verlichting.
Ik kan me niet voorstellen dat ze je dan zomaar aanhouden om te kijken wat voor soort verlichting het is, zeker als het mooi weggewerkt wordt, wat wel mijn plan is.
Ze zaten sowieso onder de 50 euro, dus we zullen wel zien.
Levert het wel problemen op, dan koop ik wel een duurdere set. Ik heb ze wel gezien met die R87 keuring.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll...494857&translate=no&ssPageName=LanguageToggle

joergarms

Senior Member
Ik weet dat ze niet goedgekeurd zijn, maar daar maak ik me niet druk om.
Er rijden meerdere auto's met dagrijverlichting rond, en die worden niet zomaar aangehouden om het type lamp te controleren.
Dus zo'n vaart loopt dat niet.

Ik heb ze trouwens binnen, zal kijken of ik er dit weekend aan toekom.

joergarms

Senior Member
Ik probeer er vanmiddag even aan te gaan knutselen, als het weer het toelaat tenminste.
Ff snel naar de Brezan om een relais te halen en dan kan ik het zo aansluiten.
Het aansluiten is het makkelijkste, het mooi plaatsen van de lampen het lastigste, maar uiteindelijk ook het leukste.
Zodra ze gemonteerd zijn maak ik er een foto van.

YeMii

Senior Member
Ik ben even nieuwsgierig naar de status van je dagrijverlichting.
M. vr. gr. Mctreb

in de nieuwe business line zit ook dagverlichting, maar dit houd in dat gewoon de verlichting altijd brand

floris

Lid
in de nieuwe business line zit ook dagverlichting, maar dit houd in dat gewoon de verlichting altijd brand

fout! dagrijverlichting zijn twee lichten buiten de normale verlichting om.

dagrijverlichting mag alleen bij daglicht aan zijn en niet in combinatie met stads en dimlicht

joergarms

Senior Member
Dagrijverlichting is een losstaande groep, die direct brandt zodra je de contactsleutel omdraait.
Bij het inschakelen van de totale verlichting moet de dagrijverlichting dan ook automatisch uitschakelen.
Die functie die hieronder beschreven wordt is niet meer dan de automatische verlichting, maar dan gaat alles branden.
Ik heb ze inmiddels geinstalleerd en ben er blij mee, werkt goed en valt lekker op.
Het is niet dat setje van ebay geworden, heb naderhand duurdere bij een andere winkel gekocht die kwalitatief ook beter zijn.

Bijlagen

• DSC02058.jpg
    DSC02058.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 91
  • DSC02059.jpg
    DSC02059.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 85
Ja.. :bye:

weet ook niet waarom skoda het dan dagrijverlichting noemt maar zoals je kunt zien staat het er....

Maar ik heb gewoon een schakelaar waarbij de verlichting inderdaad gewoon altijd aanstaand. maar die functie heb ik uit gezet.
Ik zet liever ze liever zelf aan.

trouwens ziet er strak uit hoor die verlichting... echt gaaf!
netjes gedaan ook

joergarms

Senior Member
Hey Tielenaar (Soetie) ik heb jaren in Maurik gewerkt.

Bedankt voor het compliment, was trouwens een hele klus, vooral de draden naar binnen werken achter het dashboard, dat viel echt tegen.
Maar ben nu ook wel blij met het resultaat.
Dit zijn tenminste ook goedgekeurde, met een E merk erin, dus dat geeft ook geen problemen.

He... das inderdaad in de buurt ja...

Echt gaaf man die verlichting.. volgens mij heeft mij overbuurman ook zoiets gemonteerd op zijn wagen`.. zal wel lastig geweest zijn maar is het werk meer dan waard! :489:

Dit zijn tenminste ook goedgekeurde, met een E merk erin, dus dat geeft ook geen problemen.

Update voor de Belgen:

Mijn Fabia heeft gisteren zijn jaarlijkse 'priodieke keuring' ondergaan, met over de hele lijn een groene kaart. Na 9 jaar en bijna 300000 km op de teller toch niet te verwaarlozen.

Sinds maart rijd ik met aan R87 en R48 normen beantwoordende DRL's rond.
De Belgische wetgeving erkent deze normen al sinds 1998 door de Europese regelgeving terzake te erkennen.

Dat dacht ik toch, tot gisteren.

Toen kreeg ik een opmerking op mijn keuringsverslag omdat ik 'illegale" en "niet op de openbare weg te gebruiken verlichting" op mijn wagen had.

Uit de uitleg van de inspecteur heb ik begrepen dat GOCA (het Belgische overkoepelende orgaan van o.a. de autokeuringsstations) een omzendbrief zou verzonden hebben dat verbiedt after-market DRL's goed te keuren.

't Reglement van GOCA zou dus achterop hinken bij de wetgeving en/of actuele technische toestand op de automarkt (net zoals de toestand met die nieuwe Fiat 500 in de Belgische keuringsstations).

Enfin, als er iemand positieve respons kan geven met betrekking tot goedgekeurde after-market DRL's in Belgische keuringsstations is hij altijd welkom om dat hier te posten.

Ondertussen rijd ik dus met wettelijk in orde, maar tegelijkertijd illegale DRL's rond.

Rolle

Senior Member
Update voor de Belgen:

Mijn Fabia heeft gisteren zijn jaarlijkse 'priodieke keuring' ondergaan, met over de hele lijn een groene kaart. Na 9 jaar en bijna 300000 km op de teller toch niet te verwaarlozen.

Sinds maart rijd ik met aan R87 en R48 normen beantwoordende DRL's rond.
De Belgische wetgeving erkent deze normen al sinds 1998 door de Europese regelgeving terzake te erkennen.

Dat dacht ik toch, tot gisteren.

Toen kreeg ik een opmerking op mijn keuringsverslag omdat ik 'illegale" en "niet op de openbare weg te gebruiken verlichting" op mijn wagen had.

Uit de uitleg van de inspecteur heb ik begrepen dat GOCA (het Belgische overkoepelende orgaan van o.a. de autokeuringsstations) een omzendbrief zou verzonden hebben dat verbiedt after-market DRL's goed te keuren.

't Reglement van GOCA zou dus achterop hinken bij de wetgeving en/of actuele technische toestand op de automarkt (net zoals de toestand met die nieuwe Fiat 500 in de Belgische keuringsstations).

Enfin, als er iemand positieve respons kan geven met betrekking tot goedgekeurde after-market DRL's in Belgische keuringsstations is hij altijd welkom om dat hier te posten.

Ondertussen rijd ik dus met wettelijk in orde, maar tegelijkertijd illegale DRL's rond.

Typisch Belgisch met andere woorden, welke kaart heb je gekregen?

Bovenaan Onderaan