Dagrij verlichting after market

Vandaag dagrij verlichting in mijn RS ingebouwd.
Bedrading moet nog aangesloten worden maar het resultaat wil ik jullie niet onthouden.
Totale kosten slechts 23 dollar voor 2 waterdichte ledstrips in aluminium behuizing die mooi in de originele RS gril passen en een DRL relais om te zorgen dat ze uitgaan wanneer het dimlicht uitgaat :-)
En uiteraard een paar uurtjes knutselen......
20141022_162407.jpg

Pendragon

Donateur
Dat was ook mijn eerste gedachte...hoe ga je dat storingsvrij aansluiten. Ben heel benieuwd. Als het werkt, heel mooi!

Op de schakelmodule zit ook een draad die je op de + van de knipperlichten kunt aansluiten. Dan knippert de ledlamp samen met de richting aanwijzer.
Heeft er iemand toevallig een schema van de ovale stekker die op de koplamp zit?
Draad 10 is het dimlicht, dat weet ik, die heb ik ook nodig om het relais aan te sturen maar ik heb geen idee welke van de 14 draden het kniperlicht is...

floyd2

Forumguru
Dat lijkt me zeker de goede manier anders branden je dagrijlampen ook met stadslicht aan.:pieker:

andrehj

Forumguru
Behalve het aansluiten (ze horen uit te gaan bij het inschakelen van het stadslicht, veel after-market setjes hebben hier gewoon een schakeldraad voor, de andere kan dan naar een plus geschakeld met het contact, en klaar is klara), is vooral de lichtopbrengst belangrijk.

Vanochtend rond 7:45 kwam ik op de fiets (in het half donker) ook weer zo'n koekenbakker tegen, die dus twee dingen fout deed:
  1. Hij reed in het halfdonker met z'n Chinese "dagrijlampjes", zodat ie dus zonder de broodnodige achterlichten reed.
  2. Z'n "dagrijlampen" gaven nog minder licht dan een gloeiende sigarettenpeuk, zodat ie ook vanaf de voorkant nauwelijks zichtbaar was.
Om dergelijke bagger te voorkomen, moeten dagrijlichten in de EU voldoen aan de daarvoor geldende norm, ECE 87. Deze beschrijft onder meer de minimale lichtopbrengst.

Om zeker te weten dat ik kwaliteit kocht en aan de normen zou voldoen, heb ik in onze tweede auto dagrijlampen van Hella geïnstalleerd, en deze netjes uitgelijnd (recht naar voren). Deze zijn zeer fel, doen wat ze beloven en voldoen aan bovenstaande norm.

floyd2

Forumguru
Schakelen moet met de stadslichtdraad, omdat je anders niet aan de voor dagrijlampen geldende wetgeving voldoet.

Dat bedoelde ik ook:jaja:
Ik borduurde eigenlijk voort op Peter-036.
Als de schakeldraad op dimlicht wordt gezet kan namelijk de dagrijverlichting bij alleen stadslicht samen branden wat wettelijk niet toegestaan is.
En er zijn inderdaad mensen die dagrijlicht een beetje teveel gebruiken.(soms overigens ook door het blinde vertrouwen op het automatische lichtschakelsysteem,dat bleek laatst wel weer met de mist)

Ze worden aangesloten volgens dit schema:

http://milotec.de/media/content/pdf...1.pdf?XTCsid=a861dd435d9d2e5ac7bf3d442eff84e5

Het relais is hetzelfde, alleen kost een set bij Milotec meer dan 300 euro en eerlijk gezegd vind ik die van mij er beter uitzien :-)
Zonder de verdikking van de Milotec oplossing.
En ik ben iets minder kwijt, hier heb ik het gekocht:

Ledverlichting:

http://www.aliexpress.com/item/Free...ing-Lights-12V-Waterproof-Car/2001244624.html

Relais;

http://www.aliexpress.com/item/New-...-Car-Controller-On-Off-Switch/1298468274.html

andrehj

Forumguru
Ik wil je niet te veel teleurstellen, maar deze lampjes zijn per definitie illegaal in de EU, omdat ze niet over het vereiste keurmerk beschikken. Als nou de lichtopbrengst voor elkaar is, is dat misschien niet zo erg, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. De specs vermelden slechts 70 - 90 lm, wat, gezien dit Chinese specs zijn misschien 50 lm is... En dat is niet bepaald veel.
Ter indicatie: Volgens deze documentatie van Hella heeft een 21W gloeilampje (wat in de S2 en O2 voor dagrijlicht wordt gebruikt) al een lichtopbrengst van 460 lm....
En dan is er nog het zeer compacte formaat: Als die kleine behuizing veel warmte moet afvoeren, wordt ie te heet en zal de levensduur van de LED drastisch afnemen, dan kan het zo maar zijn dat je na 100 uur totaal geen lichtopbrengst meer hebt.

Als ik jou was, zou ik ze na ontvangst niet direct inbouwen, maar ze eerste eens aansluiten en dan het volgende doen:
1. Vergelijken met af-fabriek gemonteerde dagrijlichten van een andere auto.
2. Stroomverbruik meten.
3. Laat ze eens een paar uur aan staan en voel of de behuizing niet te warm wordt.

Ik heb ze al een paar uur laten branden op een 12 volt voeding en het stroomverbruik is iets van 0,5 A per strip.
De lichtopbrengst is erg goed, zal wel een foto maken als ze branden. Je kunt er bijna niet inkijken zo fel.
De behuizing is volledig van aluminium en is na een uur branden nauwelijks warm, dus wat dat betreft valt het allemaal wel mee.
En niet legaal, ach....
Als ze de APK maar doorkomen.
En de lampjes van Hella worden ook in China gemaakt....

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En de lampjes van Hella worden ook in China gemaakt....

Tsja ongetwijfeld dat ze in chinatown worden geproduceerd , alleen wel naar onze specs die men aan chinatown opgeeft en vandaar de wat hogere prijzen.
En dan gaat men ze copieren daar in chinatown maar om goedkoper te zijn worden de specs volledig genegeerd om nog wat er aan te kunnen verdienen....

Zie hier het resultaat, lampen zijn na een uur rijden gewoon koud. Wordt uiteraard ook gekoeld door de rijwind, zeker in de luchtinlaat.
Legaal of niet, CE keuring of niet, ik ben tevreden en klaar voor amper 15 euro.
En het moet gezegd worden, de kwaliteit is prima, waterdichte connectoren en noem maar op.

verlichting.jpg

Bovenaan Onderaan