Daglichtschakeling niet goed aangesloten??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tallguy

Forumguru
De Fabia van vriendin-lief heeft redelijk kort na het uitkomen van de Skoda daglichtschakeling deze gekregen. Dit is een aanpassing die door de dealer gedaan kan worden zodat je dimlichten aangaan zodra je het contact aanzet.

Is 3/4 jaar geleden door de dealer gemonteerd en werkt ook. Maar...ik blijf me erover verbazen dat bij het contact aanzetten alleen de lampen aangaan en niet ook de dashboard verlichting.
Mij komt dit vreemd over want toen ik zelf nog een Golf IV had heeft de VW dealer daglichtschakeling aangebracht en daarbij ging wél de dashboardverlichting mee aan.

Heeft de Skodadealer dan toch iets vergeten mee aan te sluiten? Wie van jullie heeft dit ook laten doen en heeft wel een werkende dashboardverlichting (zonder de knop in stand "aan" te zetten)?

Jpoers

Lid
jpoers roept: DJNEO, die heeft het namelijk gedaan.
iets van een draadje doorverbonden op de schakelaar

DJNeO

Actief lid
Ik heb inderdaad bij mijn fabia de daglicht schakeling...
maar niet de 100 euro kostende oplossing die jij hebt.

Ik heb 1 draadje doorverbonden achter de licht schakelaar...
Ik zal thuis bij daglicht een foto ervan maken... overigens moet ik bij mijn oplossing wel de schakelaar op stand "aan" laten...

Vind het erg ideaal, sleutel in contact omdraaien en de lampen gaan branden, sleutel er weer uit en dan zijn de lampjes ook weer heel fijn uit!
laugh.gif

Tallguy

Forumguru
Ah, kewl. Als je dat zou willen doen. Ik ben geen persoon die kan solderen (ja, duh
blush.gif
), maar een kroonsteentje ofzo kan ook wonderen doen.
Misschien dat er een makkelijke oplossing hiervoor is want het is echt belachelijk dat de dealer dat destijds niet aan de praat wist te krijgen. Dat waren zijn eigen woorden notabene! Grrrr
biggthumpdown.gif

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />
Maar...ik blijf me erover verbazen dat bij het contact aanzetten alleen de lampen aangaan en niet ook de dashboard verlichting.
Mij komt dit vreemd over want toen ik zelf nog een Golf IV had heeft de VW dealer daglichtschakeling aangebracht en daarbij ging wél de dashboardverlichting mee aan.

[/ QUOTE ]

Lijkt me geen ramp. Vaak gaan displays ook mee op de nachtstand als het licht met een schakelaar wordt aangezet en dat maakt de zichtbaarheid niet beter overdag.

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Lijkt me geen ramp. Vaak gaan displays ook mee op de nachtstand als het licht met een schakelaar wordt aangezet en dat maakt de zichtbaarheid niet beter overdag.

[/ QUOTE ]

Is geen ramp, wel vervelend. Dashboard verlichting is dus niet gekoppeld aan daglichtschakeling. Overdag heb je die niet echt nodig, maar in de schemering wel. Je moet dan alsnog(!) je lampen op de normale "aan" stand zetten.
Nogal vervelend voor de levensduur van de lampen (Halogeen of, in ons geval Xenon).

We willen gewoon geen omkijken meer hebben naar de schakelaar. Contact aan -&gt; lampen (incl dashboardverlichting) aan.

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Misschien dat er een makkelijke oplossing hiervoor is want het is echt belachelijk dat de dealer dat destijds niet aan de praat wist te krijgen. Dat waren zijn eigen woorden notabene! Grrrr
biggthumpdown.gif

[/ QUOTE ]

T was nog geen 10 minuten werk... we waren langer bezig met het uitzoeken hoe je de schakelaar uit het dash moest krijgen dan de schakeling te realiseren...

VW dealer waar ik een keer was zei zelf tegen mij dat hun dit ook zo doen door het draadje door te schakelen...

Skoda dealer zij inderdaad dat er dan een ander relais moest worden geplaatst...
1884.gif

Tallguy

Forumguru
Ja, dat relaisverhaal ken ik ook. Dat zeiden ze ook tegen ons. Er zit dus nu zo'n relais in, dus weet ik niet wat het verbinden van een draadje dan voor gevolg heeft.

Anders ga ik wel eens mailen met Pon. Ik wil uiteraard dat het wel profi gebeurd zodat je later geen gezeur krijgt van de dealer, of Pon of een potentiele koper.

Tallguy

Forumguru
hehe, mailtje van Pon nav mijn melding over de dashboardverlichting:

Met betrekkeing tot de Dagrijverlichting van de Fabia kunnen wij u het volgende melden.
De dealer kan de dashboard verlichting zonder problemen aansluiten volgens het originele aansluitschema voor de dagrijverlichting zoals beschreven in zijn stroomloopschemaboek. De instrumentenverlichting zal dan gewoon met de dagrijverlichting mee aan gaan.

Dealer kan dus een belletje van ons verwachten
smile.gif

Tallguy

Forumguru
Fabia is vandaag bij dealer geweest en het werkt nu eindelijk. Men was 'niet blij' heb ik het idee, te horen aan hoe de chef v/d werkplaats communicatief reageerde (kortaf), maar ja...zij zijn degene geweest die het niet volledig hebben aangesloten, wij niet. Het werkt iig weer, dus...ook jullie bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan