daglicht schakeling

vinshi

Lid
hallo heeft hier iemand ervaring mee want bij wij waneer ik de dachtlicht schakeling heb ingeschakeld dan moet ik als het donker wordt alsnog de lichtschakelaar aanzetten anders heb ik geen dashbaordverlichting.
hoort dit zo of moet ik terug naar de garage.
b.v.dank

vincent

skoda roomster comfort panoramadak atria velgen capuchino beige parkeercensoren lpg g3 instalatie
 

Gieliovd

Forumguru
hallo heeft hier iemand ervaring mee want bij wij waneer ik de dachtlicht schakeling heb ingeschakeld dan moet ik als het donker wordt alsnog de lichtschakelaar aanzetten anders heb ik geen dashbaordverlichting.
hoort dit zo of moet ik terug naar de garage.
b.v.dank

vincent
Dat lijkt me nou niet zo praktisch!

Je hebt die automatische schakeling zodat je verlichting aangaat bij duister... dus ook de binnenverlichting!

Bezoekje aan de dealer me dunkt.
 

joergarms

Senior Member
Hoho, daglichtschakeling is niet automatisch geloof ik. Daglichtschakeling is een functie die na het omdraaien van de sleutel ervoor zorgt dat de dagrijlampen voor gaan branden, achter heb je dan geloof ik nog geen verlichting. of zit ik er nu helemaal naast??
 

Gieliovd

Forumguru
Oow, nu begrijp ik hem.

Ik zat te denken aan een soort Volvo systeem, starten en lampen aan indien het duister is. Vandaag daglichtschakeling. Geen daglicht, lampen aan.

Maar het is dus gewoon een verbetering voor je eigen zichtbaarheid overdag.

Nee, dan is het logisch.

Ik trek mijn antwoord terug.
 

vinshi

Lid
Hoho, daglichtschakeling is niet automatisch geloof ik. Daglichtschakeling is een functie die na het omdraaien van de sleutel ervoor zorgt dat de dagrijlampen voor gaan branden, achter heb je dan geloof ik nog geen verlichting. of zit ik er nu helemaal naast??


de verlichting voor en achter brandt dan.
 

joergarms

Senior Member
Bij audi zie je regelmatig alleen een paar komlampjes branden, achter helemaal niets.
Maar goed, kan zijn dat SKoda dat anders heeft geprogrameerd.
Maar er bestaat inderdaad ook volautomatische verlichting die de buitenverlichting meet a.d.v. fotocel, bij het ingaan van een tunnel, viaduct o.i.d. knippen die lampen al aan, om daarna weer uit te gaan tot het nacht wordt.
Opzich wel handig, maar ik denk toch dat het het beste is om altijd met verlichting te rijden en niet de auto uit te laten maken wanneer dat moet.
Want moet laagstaande zon werkt dat systeem niet en blijf je dus behoorlijk onzichtbaar.
 
hallo heeft hier iemand ervaring mee want bij wij waneer ik de dachtlicht schakeling heb ingeschakeld dan moet ik als het donker wordt alsnog de lichtschakelaar aanzetten anders heb ik geen dashbaordverlichting.
hoort dit zo of moet ik terug naar de garage.
b.v.dank

vincent

De daglichtschakeling is voor de veiligheid en voor landen waar het verplicht is. Hij gaat automatisch aan bij starten en uit bij het afzetten van de motor. Je kunt hem dus nooit vergeten aan of uit te zetten. Het klopt dat dan de dashboard-verlichting niet is ingeschakeld. Dit gaat via de vertrouwde draaiknop op het dashboard.
In het zekeringkastje zit overigens een knop waarmee je dit uit kunt zetten. Dit doe ik altijd in de zomermaanden.
 

Fabia

† In Memoriam
De daglichtschakeling is voor de veiligheid en voor landen waar het verplicht is. Hij gaat automatisch aan bij starten en uit bij het afzetten van de motor. Je kunt hem dus nooit vergeten aan of uit te zetten.


Zou van mij wel standaard op mijn Fabia mogen zitten, ik rij altijd met mijn lichten aan.
 

joergarms

Senior Member
Ja ik ben ook een voorstander van het voeren van verlichting, zichtbaar zijn scheelt een heleboel (bijna) aanrijdingen.
 

Gieliovd

Forumguru
Zou van mij wel standaard op mijn Fabia mogen zitten, ik rij altijd met mijn lichten aan.
Same here. Tis onnatuurlijk zonder lampen, net als zonder gordel.

Tenzij het heel zonnig weer is (lage zon uitgezonderd). Daarbij vind ik het zonde om dat vermogen te vragen van de dynamo!
 

Gieliovd

Forumguru
Zonder gordel voel ik mij naakt in mijn auto. Mijn vader was daar altijd erg streng in, we reden nooit weg voordat iedereen zijn gordel om had.
Zo eentje ben ik er ook. Kijk als ik met vrienden van in de 20 rondrij ga ik niet erop hameren gordel om te doen, vraag het wel soms, maar met kleine kids enzo, om die sjorbanden!

Papa Michiel :uitlachen:
 

Fabia

† In Memoriam
Zo reed ik een tijdje geleden in een vrachtwagen waar de gordels uit waren en dat reed niet echt prettig. Ik voelde me daar erg onveilig in.
 
Bovenaan Onderaan