Dacia Lodgy

AGTon

Forumguru
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18309/allereerste-over-dacia-lodgy

Als je het aan mij vraagt slaat Skoda hier totaal de plank mis. Juist van Skoda verwacht ik een ruime en betaalbare mpv. Nu hebben we natuurlijk wel de Roomster, wat een fijne en ruime wagen is, maar een slagje hoger, daar zit nog voldoende markt. Nu springt Dacia, Chevrolet (Orlando) in de goedkopere ruimere wagens waar mijn inziens Skoda ook tussen moest zitten.

Voor wat de Dacia gaat kosten (zal niet veel zijn) ziet hij er zeker niet slecht uit en wil ik best eens overdenken of ik dan een nieuwe Dacia koop of een 2e hands andere mpv
 

WouterO2C

Actief lid
Skoda haalt nimmer het prijsniveau van een Dacia (en moet dat ook niet willen denk ik).... maar ik ben het wel met je eens dat Skoda best ook zou kunnen slagen met een nieuwe (grotere) mpv (al ken ik de marktcijfers niet).
 

clapton

Senior Member
Kan me herinneren dat ik ooit een Touran heb gezien met Skoda-looks. Weet niet of daar nog steeds plannen voor zijn, alhoewel de Touran met zijn laatste facelift aan het rijden is.
 

clapton

Senior Member
@Bakkertje: inderdaad dat is tie, ondanks de leeftijd van het oorspronkelijke bouwconcept vind ik het toch beter smoelen dan de Dacia. Maar als hij komt dan is dat blijkbaar pas in 2013 en hij zal zeker een stuk prijziger zijn dan een Lodgy.
 

Ridley

Forumguru
volgens mij zijn jullie vergeten dat Skoda de ontwerper is geweest van de Touran, echter moederconcern VW vond het niet juist als er eerder een mpv rond zou rijden met een ander logo als VW. Daarna hebben ze het opgegeven denk ik :confused:
 

clapton

Senior Member
@Ridley: Nee dat wist ik namelijk niet. In feite kunnen ze dus gewoon de bouwplannen weer uit de keukenla halen ;)
 

Mark

Banned
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18309/allereerste-over-dacia-lodgy

Voor wat de Dacia gaat kosten (zal niet veel zijn) ziet hij er zeker niet slecht uit en wil ik best eens overdenken of ik dan een nieuwe Dacia koop of een 2e hands andere mpv
De Lodgy zou ongeveer de zelfde afmetingen hebben dan de Grand-Senic van Renault, dus groter dan de MCV die er waarschijnlijk uit gaat. 7 personen zouden er in alle confort kunnen zitten + alle bagage in kwijt kunnen in de kofferruimte. De prijs zou niet hoger zijn dan die van de MCV nu, en ESP/ASR zou er standaard inzitten samen met dagrijverlichting.
Een minpuntje is volgens mij de moterversie's, diesel is hier in België enkel nog intressant als je meer dan 20000 kilometer per jaar rijd, veel gaan dus voor de zwaarste benzine versie gaan namelijk de 1.6 16 105pk. Ik denk dat deze wat nipt gaat zijn voor deze wagen en zeker als je er ook nog een caravan wilt gaan trekken, de moter is ook niet echt zuinig maar hij loopt dan weer wel prima op LPG.
 

guitar_billy

Senior Member
helaas kun je niet zoeken op 3-letter termen als mpv, maar dit is een oude Skoda MPV thread
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?10947-Skoda-MPV

ben benieuwd of Skoda binnen VAG nog meer richting Dacia gebracht gaat worden, want op dit moment zit Skoda nog wel een paar trapjes hoger te opereren.
specifiek voor de MPV hoop ik het niet, want een Skoda MPV lijkt me een leuke opvolger van de O2 combi en ik ben niet zo dol op de huidige Dacia modellen als ik me voorzichtig uitdruk :D
 

Cyrus

Actief lid
Men zou bij VAG wel gek zijn om Skoda te downscalen naar het niveau van Dacia, daarvoor loopt het merk Skoda te goed. Daarnaast zullen veel bestaande Skoda-klanten gaan afhaken als de kwaliteit van de auto's omlaag gaat, ten gunste van een lagere prijs. Skoda is ondertussen ook in de zakelijke markt goed geaccepteerd (zeker de Octavia en Suberb doen het zakelijk erg goed) en dat gooit men dan ook meteen weg. VW schuift op dit moment steeds meer richting "premium" en het huidige Skoda is beslist op niveau dat VW een jaar of 5 geleden had (bij de intro van Golf V en huidige Passat), zo niet beter, dus vult die vrijgekomen ruimte in de VAG-merkenportefeulle mooi op.

Eerder is te verwachten dat VAG SEAT als merk zal gaan inzetten als concurrent voor Dacia, als VAG al aan een budgetmerk gaat beginnen. SEAT is op het moment toch volledig z'n identiteit kwijt... Het is ook het enige merk in de VAG-groep dat onvoldoende rendement levert. Plus dat de bouwkwaliteit van de gemiddelde Skoda beter is dan bij SEAT: Skoda heeft doorgaans mooiere materialen en een betere afwerking.

En anders kan nog het aloude NSU of Trabant van stal gehaald worden, de merkrechten daarvan liggen bij VAG.
 

Skoody Boo

Actief lid
hmmm, om nou nog een auto onder de naam "Trabant" uit te gaan brengen. Dan moet je toch echt wel lef hebben. Dat had dan toch in 1990 gemoeten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou... een nieuwe NSU lijkt me wel wat.
Maar dat zal deels wel jeugdsentiment zijn. Heb in een ver verleden een paar NSU's Prinz-4 gereden - was voor die tijd helemaal niks mis mee: ook toen al 1 op 18 à 20! En de benzine kostte toen ca. 54 guldens-centen. Kom daar nog 'ns om...
De Fiat 600 van een collega, met vergelijkbare motorisering, kon 'm in elk geval niet bijbenen, en was nog aanmerkelijk krapper ook.
 

Cyrus

Actief lid
@Skoody: bij wijs van spreken dan :D

@Canon-Eye: NSU heeft altijd een prima naam gehad, tot aan de Ro80 dan. De Prinz TTS was een bijzonder snel karretje! Vanwege het Ro80 debacle is het merk van de markt verdwenen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vergis je niet, de Ro80 was een fantastische auto, qua wegligging e.d. z'n tijd zeer vér vooruit. Audi heeft op die ontwikkeling nog heel lang kunnen teren!
Alleen die Wankelmotor had zo z'n problemen. Belangrijkste voordeel ervan was, dat je bij wijze van spreken de olie nooit hoefde te verversen bij een beurt, aangezien je tussen de beurten zo veel moest bijvullen dat je feitelijk continue aan het verversen was...

Daarnaast was het modellengamma erg onevenwichtig: je had de Prinz, een sportcoupé'tje op basis daarvan, de 1000 en de 1200 alsmede de TT(S)versies ervan - en dan een hele tijd niks tot aan die Ro80. Geen behoorlijke middenklasser te bekennen...

Maar om terug on-topic te komen: een (niet ál te grote) Skoda-mpv in ongeveer de Fabia-prijsklasse zou me ook wel aanstaan, al was het maar omdat je dan hopelijk net iets hoger zit dan in de Fabia. Daar heb ik de stoel in de hoogste stand, dan gaat het (voor mij) net.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja... ieder z'n smaak zullen we dan maar zeggen. Voor mij is dat te Kangoo- of Partner-achtig (c.q. Logan:icon_smile_dead:).
Een wat modernere Touran-variant spreekt me meer aan.
 

Cyrus

Actief lid
Vergis je niet, de Ro80 was een fantastische auto, qua wegligging e.d. z'n tijd zeer vér vooruit. Audi heeft op die ontwikkeling nog heel lang kunnen teren!

Alleen die Wankelmotor had zo z'n problemen. Belangrijkste voordeel ervan was, dat je bij wijze van spreken de olie nooit hoefde te verversen bij een beurt, aangezien je tussen de beurten zo veel moest bijvullen dat je feitelijk continue aan het verversen was...

Dat dus.... op die manier bedoelde ik "debacle" - de Wankelmotor was uiteindelijk een financiële ramp door alle nukken die allemaal onder garantie verholpen moesten worden.
 
Bovenaan Onderaan