DAB+ vindt niet alle zenders

Wijnie

Actief lid
Ik heb een Superb uit 2021 waarvan ik niet alle zenders op mijn scherm krijg. Het rare is dat ik in Nederland en Duitsland alle zenders (inclusief alle DAB+) op mijn scherm krijg maar zodra ik in Oostenrijk, Tsjechië of Slowakije ben ik weinig of geen zenders kan beluisteren.
De auto staat nu al 4 dagen bij de dealer (het betreft een Slowaakse dealer, de auto is ook in Slowakije gekocht), ze hebben de kleine antenne (bij de binnenspiegel) en een kabel vervangen maar het probleem is helaas nog niet verholpen.
Nu hebben ze voorgesteld om de auto naar de importeur of de fabriek te sturen om daar naar het probleem te laten kijken omdat ze het niet meer weten.
Nu is mijn vraag of er iemand is die een suggestie heeft wat het kan zijn aangezien er op dit forum vaak meer informatie / kennis aanwezig is als bij de dealer.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

jesse_s93

Donateur
Heb je toevallig een dashcam gemonteerd? Ik had bij de Scala een dashcam voor voor en achter, en die van achter zat op de achterklep. Daar zaten ook de antennes en ik merkte dat dit storingen (af en toe wegvallen van signaal) gaf. Na het verwijderen van de dashcam nooit meer dit probleem gehad.
 

Tees

Donateur
Ik zou niet alleen naar een dashcam kijken, maar naar alle achteraf geïnstalleerde, mogelijk niet-OEM elektronische apparatuur. DAB+ is tenslotte een digitaal signaal en elektronische apparatuur van matige kwaliteit wil nog wel eens stoorsignalen uitzenden (zowel in RF als op de CANbus)
 

Wijnie

Actief lid
Ik had bij de Scala een dashcam voor voor en achter, en die van achter zat op de achterklep. Daar zaten ook de antennes en ik merkte dat dit storingen (af en toe wegvallen van signaal) gaf. Na het verwijderen .
Ik heb geen dashcam geïnstalleerd.

Of een USB lader in je 12V wcd onlangs geplaatst ???
Die Ali dingen storen op DAB en FM signalen.
Geen USB lader, er komt geen Ali spul in huis en dus ook niet in de auto;)

Ik zou niet alleen naar een dashcam kijken, maar naar alle achteraf geïnstalleerde, mogelijk niet-OEM elektronische apparatuur...........
Auto is in originele staat bij de dealer vandaan gekomen en er is achteraf niets extra's geïnstalleerd. Het vreemde is namelijk dat het probleem zich in het ene land wel voordoet en als je de grens over rijdt het probleem weg is, waardoor het voor de dealer ook lastiger is te traceren:banghead:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Herperduin

Forumguru
Hier spreekt iemand over zelfde probleem. Antwoord lijkt me niet bevredigend maar je staat niet alleen in je zoektocht…

Ik vond echter ook dit: “Ja. In Nederland worden DAB+ diensten uitgezonden op Band III. Veel Europese landen gebruiken ook Band III, hoewel sommige een andere band, L-Band, gebruiken. De digitale DAB+ radio’s in Nederland zijn geschikt voor Band III. Indien u de grens overgaat naar bijvoorbeeld Duitsland, dient u een autoscan uit te voeren, waardoor de radio de zenders van dat land zal vinden.”

Zou het kunnen dat je niet de juiste band hebt geselecteerd?
 

Wijnie

Actief lid
Geen idee, ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet wist dat er verschillende "banden" zijn voor de DAB+.
Ik ga het doorgeven aan de dealer.

Misschien een gekke vraag, maar betekent dat dat ik dan per land moet overschakelen naar een andere band?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Herperduin

Forumguru
Geen idee of en hoe je moet omschakelen. Ik lees hier dat Oostenrijk en Tsjechië ook band III gebruiken dus wellicht alleen dan scannen?
 

Wijnie

Actief lid
Ik ga het volgende week voorleggen aan de dealer.
Het is alleen raar dat als ik over de grens rij en na 25 kilometer een scan uitvoer, ik wel de zenders in Nederland en Duitsland krijg en in Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije krijg ik maar een heel beperkt aanbod.
We gaan het afwachten, alvast bedankt voor het meedenken:thumbsup:
 

AndreM

Forumguru
Ik zou eerst op internet eens zoeken welke zenders in Oostenrijk via DAB te horen zijn.
Bij mijn O3 van 2014 had ik eigenlijk geen DAB in Oostenrijk. Daar loopt men blijkbaar achter, terwijl wij toen in NL al een scala aan zenders hadden met DAB.
Ik heb met die auto 4 jaar gereden, daarna 5 jaar met een Opel Astra die ook een DAB radio had en ondertussen alweer 9 maanden een O4 met DAB, maar OE3 in Oostenrijk is nog steeds alleen via de FM te ontvangen.
Sterker nog, ik merk regelmatig dat Radio 538 niet te bereiken is via DAB en alleen te beluisteren via FM.
 

Wijnie

Actief lid
Hierbij een kleine update: de dealer vertelde eind van de middag dat we nu alle (DAB) zenders in de auto kunnen ontvangen. Ze hebben de antenne achter de spiegel vervangen en ze gaan ook nog één of twee kabels vervangen (die zijn niet op voorraad) want die begonnen al een beetje te verteren wat ik wel een beetje vreemd voor een auto van 3 jaar oud.
Dus als het goed is, is het probleem opgelost.
 

Herperduin

Forumguru
Goed nieuws dus! Idd wel vreemd dat na zo’n korte tijd de kabels al verteren. Hoop dat het hierbij blijft want geen dab ontvangst is nog wel te doen maar er zijn kabels die ik toch iets belangrijker vind ;)
 

Herperduin

Forumguru
@hemi24 Dat klopt. Toen ik 12 jaar geleden de Golf kocht van mijn moeder was dat omdat de dealer waar zij hem nieuw gekocht had en altijd in onderhoud had gehad vertelde dat hij niet meer door de keuring kwam, onbetrouwbaar was en veel moest worden vervangen. Daarna bij mij eigen garage nog drie jaar zonder vervangingen goedgekeurd. Klap op vuurpijl was dat koppeling aldus dealer sowieso vervangen moest worden. We zijn nu dik 90.000 km en 12 jaar verder en er is veel vervangen maar koppeling nog altijd intact.
 
Bovenaan Onderaan