DAB problemen

dutchman79

Senior Member
Als ik van zendertype wissel (stond altijd op FM) naar DAB, zie ik geen zenders. Na een korte scan verschijnt de foutmelding " A5 geen ensemble mogelijk".

Heeft iemand een soortgelijk probleem (gehad) en een oplossing ?

Falcon

Donateur
Eigenlijk zou je even het systeem op engels moeten zetten en daarna nogmaals de foutmelding reproduceren. Daarna zoeken op de engelse melding via Google.

Youri

Nieuw lid
Of het is de goedkope USB adapter in de sigarettenaansteker.... zie het andere topic hierover. Een goedkope adapter kan het DAB signaal verstoren, als er helemaal geen bruikbaar signaal overblijft dat resulteert dit na een scan in de betreffende melding ('geen ensemble').

dutchman79

Senior Member
Ok, een USB adapter gebruik ik nooit, gebruik de hele sigarettenaansteker eigenlijk nooit. Dus dat kan ik uitsluiten

Youri

Nieuw lid
Heb je überhaupt wel eens ergens DAB ontvangst gehad? Wanneer je een scan doet (zeker in de randstad), dan moet hij op twee kanalen zenders vinden: kanaal 12C (NPO) en kanaal 11C (commerciele omroepen, kanaalnaam 'DAB+'). Mocht je op een plek zijn waar echt geen ontvangst is, dan krijg je ook jouw foutmelding. Op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-npo-f2.jpg vind je een dekkingskaart.

dutchman79

Senior Member
Dat is een goede vraag en tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik nu ( 4 a 5 maanden na aankoop) pas het DAB uitgeprobeerd heb,
Ik rij wekelijks vanuit het zonnige Zuid Limburg naar Dordrecht en vice versa, echter kom op dat stuk geen zenders tegen. Alhoewel ik het nog niet op de hele route geprobeerd heb.

Youri

Nieuw lid
Dat zou de verklaring kunnen zijn, in Zuid Limburg zijn er plekken met minder dekking. Maar vlak bij Maastricht, of verderop vanaf Eindhoven, en zeker in Dordrecht, moet je gewoon dekking hebben. Dus: daar een keer een scan doen, zenders opslaan onder een voorkeurtoets, en zorgen dat in de settings de optie 'automatisch omschakelen van DAB naar FM' aanstaat. Als je dan ontvangst hebt op de DAB voorkeuzezender, dan zul je zien dat hij op enig moment naar FM omschakelt.

andrehj

Forumguru
In Zuid Limburg zal je misschien geen NL zender vinden, maar dan toch zeker wel Duitse. Hier in de regio Arnhem haal ik behalve de NL zenders ook nog een hele serie Duitse DAB zenders uit de lucht. En allemaal kraakvrij en in goede kwaliteit. Ik vind het een vooruitgang.
Jammer dat mijn Superb toen ik die bestelde nog niet leverbaar was met DAB.

Bovenaan Onderaan