Dab op amundsen+

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik hoorde laatst dat eerdaags de fm eruit gaat. Ik vroeg me af wat de opties zijn als je geen andere radio wilt? Is er iets aan de radio aan te sluiten? Of zouden er dab+ spelers via Bluetooth kunnen worden gekoppeld.
 

Frup

Forumguru
Dat verschilt per land, denk ik. Ook moet je onderscheid maken tussen de kabel en ether. Dat analoge radio via de kabel stopt is de laatste tijd steeds in het nieuws.
In Nederland gaat FM via de ether tot eind van dit decennium door, volgens mij. Dus dan heb je dus nog wel een paar jaar de tijd. Ik zag echter dat Zwiterland bijv. al tegen eind 2022 stopt.
Er zijn vast DAB via bluetooth adapters te koop. Maar die zullen altijd een antenne (raam) en stroom nodig hebben. Ik heb geen idee of dat een fraaie en praktische oplossing oplevert. Persoonlijk zou ik nog een tijdje wachten en in een volgende auto direct DAB nemen (al dan niet after market).
 

fanSkoda-VW

Donateur
b.v. Radio 5 is al langere tijd niet meer via de FM.
Ook wordt er in de media al langere tijd informatie verstrekt over het verdwijnen op termijn van DAB+
Ik vrees dat die informatie langs je heen gegaan is.
Was het op de TV dat ik reclame langs zag komen van een programma waar je wat kon raden en als je won een DAB+ radio voor thuis kreeg?

De radio in m'n Scala kiest standaard nu voor DAB+ en valt dat signaal weg of is niet beschikbaar dan schakelt ze zich om naar FM. En terug.

Al gebruik gemaakt van de ehhhhh.... onvolprezen zoekmachine? Google eens op: DAB+ ontvanger voor auto
En zie: b.v. Kenwood KTC-500DAB - DAB+ adapter, werkt op je huidige audiosysteem d.m.v. een aux-in kabel of via FM transmissie.

grtsss
 
Bovenaan Onderaan