DAB inbouwen

guusd

Nieuw lid
In mijn Fabia 3 zit helaas alleen fm radio. Het verschil in kwaliteit maar ook het volume tussen de verschillende zenders is enorm. Soms is het signaal zo zwak dat het volume op 100% moet om het te horen.

Ik wist dit bij de aanschaf van de auto maar dacht dat DAB makkelijk achteraf in te bouwen was. De meerprijs was destijds 100 euro dus veel meer dan een insteekmodule oid kan het niet zijn, dacht ik.

Dit blijkt niet zo te zijn. Volgens de skodadealer moet de hele unit vervangen worden. Nu is mijn ervaring dat als er wat geknutseld moet worden, de skoda dealer je dit niet verteld. Daarom mijn vraag hier of er iemand dit achteraf heeft ingebouwd/werkend fekregen.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Hierin heeft de dealer helaas gelijk. De meeroptie is slechts 100 euro aangezien het een andere unit is met als toevoeging de DAB module en een andere antenne. Deze kun je herkennen aan de zwarte Fakra aansluiting op de achterkant. Voor het toevoegen van DAB is dus inderdaad een hele andere unit vereist. Destijds ook in een VW Up! gedaan. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat voor nieuwere units niet enkel een radio code vereist is, maar dat er ook sprake is van component protection.

Er zijn denk ik drie opties:
- Unit en antenne swappen voor een DAB-variant.
- Android auto unlocken en radio luisteren via bv. TuneIn radio
- Het zo laten
 
Bovenaan Onderaan