DAB-antenne (raammontage) achteraf inbouwen

andrehj

Forumguru
Ik heb het plan opgevat om mijn S2C te gaan opwaarderen met DAB ontvangst. Dat lijkt een bescheiden klus, ware het niet dat mijn S2 geen DAB antenne heeft. Die moet er dus in.
Eerste gedachte was om de originele antenne te kopen, maar na een lange speurtocht weet ik nu zeker dat die in de achterruit zit, wat dus betekent dat een compleet nieuwe achterruit + impedantieomvormer nodig zou zijn. Die optie kunnen we dus wegstrepen.

Tweede optie is een haaievin bestellen waar ook DAB inzit. Probleem is dan dat die (voor het DAB deel) zo'n lelijke spriet hebben. Dat vind ik ook geen optie.

Dus dan blijft volgens mij zo'n raam plakantenne over. Maar de keuze is nogal groot. Heeft iemand ervaring met een bepaald type en/of een bepaalde inbouwpositie?

Of zie ik nog wat over het hoofd?
 

EdK

Forumguru
Tsja zou toch voor de eerste 2 optie's kiezen als je een goede ontvangst wil hebben.
Heb bij de Zenec ook de losse module erbij genomen van Zenec en krijgt hierbij een losse raamplak antenne erbij geleverd.
Wel die ligt al tijden in de vuilverbrandingsoven omdat de ontvangst hiervan gewoon tegenviel.
Nu een andere plakantenne aangeschaft via de Tijger en moet zeggen dat de ontvangst zeker verbeterd is maar nog steeds niet optimaal
Zit nu in de linker A stijl verborgen, maar zoals gezegd nog niet een goede ontvangst.
En moet hem als ik weer eens wat vrije tijd heb los nemen en dan steeds rijdend een paar dagen op andere lokatie's rond de voorraam plakken ( hangen ) om de beste plek te vinden.

Mocht je deze keuze niet erg vinden en ook de juiste plek willen zoeken dan gewoon doen.
Maar wil je het in één keer goed hebben ? Wel dan toch voor optie 2 of 1 kiezen al heb je ze nu als geen optie bestempeld
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Hm, inmiddels is er nog een optie bijgekomen:
- In de rechter C-stijl zit nu een diversity versterker voor de FM-antenne in de rechter achterruit. Daar zou ik een andere versterker voor in de plaats kunnen zetten die ook een DAB-uitgang heeft. Dan moet er alleen nog een extra kabel worden getrokken. Vraag is alleen of dit gaat werken met een antenne in die zijruit die niet specifiek voor DAB is...

Over mijn optie 1: Die kost inclusief een nieuwe ruit zo richting de 500 euro. Dat vind ik toch wat te gortig. Dan zou het optie twee moeten worden (met die lelijke spriet op de haaievin)...

Nog een vraagje voor de kenners: Heeft een Amundsen+ of Columbus phantoom-voeding op de DAB-antenneaansluiting?
 

FlavioX

Forumguru
Ik had in mijn vorige een auto een externe DAB antenne en nu in mijn Superb een binnenantenne met eigen voeding en in mijn beleving is de ontvangstkwaliteit gelijk. Het probleem met DAB+ is volgens mij dat er nog geen compleet landelijke dekking is, in het bijzonder voor de niet NPO zenders.
 

andrehj

Forumguru
@FlavioX : Weet je toevallig het merk en type van die binnenantenne? Want het lijkt erop dat een Columbus / Amundsen geen fantoomvoeding op de antenneaansluiting kan zetten (weet dit nog niet zeker), maar alle antennes die ik vind hebben dit wel nodig, en een adapter om die voeding op de kabel te zetten kan ik voor Fakra niet vinden...
 

andrehj

Forumguru
Merk en type weet ik niet maar deze ziet er exact hetzelfde uit. Volgens mij bij diverse carshops te koop.
Thanks, dat is de eerste actieve die ik zie waarbij de voeding apart aangesloten kan worden. De meeste actieve antennes verwachten een voeding via de antenneaansluiting.

Welke DAB-ontvanger zou je overigens willen monteren?
Ik overweeg de aanschaf van een Columbus met DAB. Grote vraag daarbij is of een Columbus een actieve DAB antenne kan voeden. En tot nu toe heb ik nog niemand kunnen vinden die me dat kan vertellen. Maar ook dat raadsel gaat in de komende dagen ongetwijfeld opgelost worden.
 

andrehj

Forumguru
Ja, degene die jij linkte wel, maar de meeste hebben die draadjes niet en verwachten die voeding door de antennekabel. Zoals deze twee bijvoorbeeld:
2015-11-04 09_50_59-DAB Antenna.jpg
 

AndreM

Forumguru
Misschien kom je met YouTube verder, daar wordt vaak weergegeven hoe je het moet installeren.
 

andrehj

Forumguru
Zit de DAB functionaliteit wel standaard in je huidige navigatie unit? Is het echt alleen maar een antenne versieren en ben je dan klaar?
Kwam onderstaande nog tegen, wellicht interessant?
http://www.carcommunications.co.uk/...-dab-oem-radio-tuner-for-volkswagen-ctdab-vw1

Nee, zie een paar posts hierboven, ik had het idee om de Amundsen in te ruilen voor een Columbus (met DAB). Bovenstaand AutoDAB kastje ken ik al,maar werkt via een FM modulator, en dat vind ik eigenlijk niet wat.

Momenteel weet ik alleen nog steeds niet of de Columbus een voedingsspanning op de DAB antennekabel zet...
 

andrehj

Forumguru
Ik heb de Alpine KAE-220DA geïnstalleerd tegen de achterste zijruit. Daar zit de antenne redelijk verticaal, en niet zo in het zicht als op een voorruit. Ontvangst is prima, net zo goed als die in een leenauto (met af-fabriek DAB) die ik een keertje van Vruggink mee had.
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb in mijn fabia een pioneer met pioneer DAB raamantenne op de voorruit. Werkt prima, dus aan het signaal kan het niet liggen. Of je moet natuurlijk net in een regio wonen waar ik nog niet geweest ben.
 
Bovenaan Onderaan