Daar zijn we weer!

Wijnand850

Forumguru
Goedemiddag allen! Na een kleine 3 jaar afwezig te zijn geweest, ben ik weer terug. De reden: Er is weer een Skoda op de inrit! Tussen 2009 en 2017 heb ik een geweldige Octavia 2 gehad:

octavia2.JPG

Destijds heb ik die ook voorgesteld op dit leuke forum:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/voor-het-eerst-een-skoda.7286/#post-121332

Die Octavia hebben we toen met veel plezier van 80.000 naar 310.000km gereden en ingeruild omdat er toch wel wat reparaties aan stonden te komen. En omdat we een auto wilden die net zoveel ruimte had maar veel minder in de maand kost.

Dat is toen een nieuwe Dacia Logan MCV geworden voorzien van alle leverbare opties en accessoires. Een Dacia? Ja, een Dacia. Volledig met de rekenmachine gekocht, maar in de praktijk bleek de MCV boven verwachting te voldoen. Lekker vlot, hoewel je dat van een 898cc 3 -pitter niet verwacht. Ook op de Autobahn naar Zwitserland blies het ding gewoon 150 km/h mee.... En op LPG goedkoper in aanschaf dan benzine. Gewoon een goede en leuke auto en goedkoper kun je niet rijden:

WP_20170426_16_36_43_Pro.jpg

Na 2,5 jaar begon het toch wel weer te kriebelen en stak het Octavia virus de kop weer op. Na wat bezichtigingen is het uiteindelijke deze bolide geworden:

IMG_20190824_133107.jpg IMG_20190824_133128.jpg IMG_20190824_133143.jpg IMG_20190824_133204.jpg

Het is een 1.2Tsi Ambiance Greentech Businessline van december 2014 met 95000km op de klok. Onderhoudsgeschiedenis is compleet en toont geen rare mankementen. De eerste 1000km heb ik er alweer mee gereden en wat went dat snel! Het zijn toch wel heel fijne auto's, die Octavia's! En lekker luxe. Hoewel ik de achteruitrijcamera die de Dacia had (tja, budget niet waar :D, toch wel een klein beetje mis. Een prettige ontdekking was dat Skoda tegenwoordig de kaartupdates gratis verstrekt, dus ik heb de Amundsen van een verse kaart voorzien. Daarmee zijn we helemaal klaar om er flink kilometers mee te maken!

Groet,
Wijnand.

Wijnand850

Forumguru
Dank je! Het is leuk om te zien dat na een drie jaar afwezigheid er nog veel bekende namen voorbij komen :)

Henrik

Forumguru
Ha, leuk dat je weer terug bent bij Skoda. En daarmee ook op het forum. Geen bekende naam hier voor jou, mar toch mijn hartelijke felicitaties voor jou :D

Je status als forumguru ben je nog niet kwijt in ieder geval!

Wijnand850

Forumguru
Ha, leuk dat je weer terug bent bij Skoda. En daarmee ook op het forum. Geen bekende naam hier voor jou, mar toch mijn hartelijke felicitaties voor jou :D

Je status als forumguru ben je nog niet kwijt in ieder geval!

Dank je! Het is altijd weer leuk om nieuwe mensen te leren kennen, zeker als je allebei liefhebber bent van hetzelfde merk!

Ja, ik had al eens rondgekeken. Ik zag dat Skoda autoteile.de een orginele aanbiedt voor 189 euro. Dat valt me nog wel mee, alleen het inbouwen is kennelijk nog wel een klusje. Ik zag in de klussenbank een beschrijving en die weerhoudt me nog even....

Wijnand850

Forumguru
Ga toch fietsen man, is veel goedkoper ;)

Fietsen? Wat is dat :)?

3 jaar alweer ?
mmm, voelt alsof je 3 maanden op vakantie bent geweest vanhier.

De tijd vliegt inderdaad... Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat ik de vorige Octavia bij Stam achterliet en met de Dacia naar huis ging...

Achja en dat er nog steeds vele bekende rond lopen hier is 2 ledig
1e onkruid vergaat niet.
2e Skoda's gaan zo lang mee...
En jij bent ook nog steeds niets veranderd :).

Dank allen voor het warme welkom!

Het viel mij op dat op en rond het dashboard van de Octavia best wel wat chromen randjes zijn te vinden. Daarom vond ik het vreemd dat de lichtknop en de schakelaars voor de raambediening in geheel matzwart zijn uitgevoerd, waar dat bij Volkswagen en Audi niet zo is. Daarom ben ik maar eens wezen shoppen bij ome Ali:

IMG_20190831_135642.jpg IMG_20190831_135704.jpg

Verbluffend snel in huis (de raamschakelaars zijn volgens track & trace nog in China...) en het past echt perfect. Waar ik bij de lichtschakelaar mij afvroeg of er niet toevallig stemmig rode VW verlichting in zou zitten, blijkt ook de verlichting mooi Skoda groen! En de schakelaars werken zoals het hoort De raamschakelaars voor in de andere portieren heb ik ook liggen, maar het is mij nu iets te warm om die er ook in te zetten. Dat volgt nog.

Cordoba

Forumguru
Welcome back Wijnand. Wat die Dacia betreft: ik denk dat je een beetje een bijzonder exemplaar hebt, omdat je voor een luxe uitvoering bent gegaan. In het verleden had ik een collega met een Dacia, en wat voor mij met een 14 jaar oude Cordoba standaard was - zoals centrale deurvergrendeling met AB - was op een Dacia iets heel bijzonders.

Wijnand850

Forumguru
@Cordoba : dat klopt, ik durf de stelling aan dat het de meest luxe MCV is die in Nederland rond rijdt. Bij de koop hebben we letterlijk de hele optie- en accessoirelijst aangevinkt. We hebben hem gekocht met de gedachte, prima dat we Dacia gaan rijden, maar we doen geen concessies op luxe. Het enige dat ontbrak was climate control, er zat een handbediende airco in. Maar wel leren bekleding en die achteruitrijcamera! Hill hold control af fabriek, en best wel een hoop kleine slimme dingetjes die niet in de folder staan. Degene die hem koopt (hij staat nu op Autoscout24), koopt een mooie, ruime en complete auto.

Wat ik ook heel mooi vind: er zit een af-fabriek LPG installatie in, waarbij de vulopening achter de tankklep zit. Niemand die ziet dat je LPG rijdt. Ook bijzonder: de motorkap was standaard van gasveren voorzien. Dat kent zelfs de Skoda niet... ik ben echt van mening dat Dacia door velen onterecht ondergewaardeerd wordt. Maar eerlijk is eerlijk, de rij-beleving in een Octavia is wel van een heel andere orde, die is vooral stiller en comfortabeler qua vering. De Dacia wordt pas comfortabel als je er met z'n vieren in zit, en ik zat er 95% van de tijd alleen in.

Maar... ik denk dat Dacia nog een één of twee generaties nodig heeft om een serieuze concurrent te worden. De laatste Duster ziet er in mijn beleving ook alweer een stuk beter uit (zeker qua interieur) dan de vorige versie. Uiteindelijk is Skoda ook zo begonnen.

robzie

Senior Member
Bekijk bijlage 75294

Verbluffend snel in huis (de raamschakelaars zijn volgens track & trace nog in China...) en het past echt perfect. Waar ik bij de lichtschakelaar mij afvroeg of er niet toevallig stemmig rode VW verlichting in zou zitten, blijkt ook de verlichting mooi Skoda groen! En de schakelaars werken zoals het hoort De raamschakelaars voor in de andere portieren heb ik ook liggen, maar het is mij nu iets te warm om die er ook in te zetten. Dat volgt nog.
Heb je toevallig een linkje naar Ali voor de raamschakelaars, die bevallen me wel.

Wijnand850

Forumguru
@robzie Ze worden door diverse verkopers aangeboden, ik heb de schakelaars voor het linker voorportier hier gekocht:

https://www.ebay.nl/itm/1Pcs-Chrome-Left-Front-Glass-Lift-Main-Switch-Fit-For-SKDOA-Octavia-5E0959857/183920458508?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

En voor de overige portieren hier:

https://www.ebay.nl/itm/3-Chrome-Window-Switch-Set-For-SKODA-Octavia/323879077110?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Ik heb het bewust gesplitst om gedoe over de BTW te voorkomen. En dat is gelukt want de spullen zijn zonder naheffing aangekomen.

Ik heb op Ali overigens ook een aanbieder gezien die een pakket aanbiedt van lichtschakelaar en alle deurschakelaars. Voor iets van 65 euro uit mijn hoofd. Dat kan ook interessant zijn. Ik had de lichtschakelaar al besteld toen ik de raamschakelaars ontdekte.

Wat ik nog niet heb ontvangen is deze:

https://www.ebay.nl/itm/New-Adjust-Window-Mirror-Switch-Folding-5ND959565F-For-VW-Jetta-Golf-GTI-Passat/301837151574?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Die ga ik gebruiken voor de spiegelverstelling. Op deze zit alleen een subtiel chromen randje, waar andere versies helemaal verchroomd zijn. En dat vind ik niet mooi. Als het goed is trek je die knop er zo vanaf en is het dan plug en play.

Edit: hierbij de link naar het pakket van lichtschakelaar/raamschakelaars:
https://nl.aliexpress.com/item/3299...chweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_52

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan