Daar is ie weer: een storingslampje

Frup

Forumguru
Inzichten zijn welkom!
Paar weken terug tijdens vakantie het 'uitlaatgascontrole' lampje aan van mijn Yeti modeljaar 2017 (jan. 2021 geïmporteerd). Gelukkig geen noodloop en alles lijkt verder normaal. In de buurt naar een VAG garage gegaan die het (gratis) heeft uitgelezen. Volgens de monteur kon het geen kwaad. Gecheckt op schade marters (waar hij direct aan dacht), mogelijke oorzaak kon een relais zijn dat soms blijft hangen. Kon er veilig mee terug rijden (met caravan).
Daarna ging het lampje af en toe aan en dan weer uit. Paar weken uit geweest. Maar nu weer aan.
Bij mijn vertrouwde garage (VAG, maar geen officiële Skoda dealer) uitgelezen: P040100, P200200, P20EE00.
Hij heeft volgens handboek de druksensors vervangen, gecheckt op lekkages en proefrit gemaakt. Hij vermoed dat het de EGR klep is of de koeler voor uitlaatgasterugvoer. Hierbij zou mogelijk (voor 2.0 TDI) een 'grof filter' vervangen moeten worden (tussen roetfilter e EGR koeler). Dat filter zou nu anders zijn dan er oorspronkelijk in zit.
Nu de vraag: volgens de monteur gaat het om TPI 2048270/6 van 1-dec-2021. Daarom zou het een bekend probleem zijn, waardoor er mogelijk coulance voor zou bestaan. De auto heeft nog maar 70K gelopen. Ik moet nu naar een officiële Skoda dealer om te laten kijken of er inderdaad coulance bestaat. In dat geval vallen de reparatiekosten via hun veel lager uit.
Herkent iemand dit verhaal? Klopt het dat hiervoor een coulance regeling bestaat? (ik ben zelf niet zo technisch als het om auto's gaat, dus ze kunnen me alles wijs maken). Ben bang dat het een dure grap gaat worden...

PXL_20220608_094832871.jpg PXL_20220608_094805581.jpg
PXL_20220608_094848368.jpg
 

Thijs4motion

Forumguru
ik weet van actie niets,
het enige wat ik je kan vertellen dat coulance een heel verhaal gaat worden,
omdat de auto geïmporteerd is. zowieso krijg PON al een allergische reactie bij dit soort woorden
 

Tees

Donateur
Wordt inderdaad een lastig geval: import, coulance en Pon in 1 zin is een pittige cocktail. Niet omdat je geen gelijk hebt, maar krijg t maar eens bij Pon.

Maar ik vind dat je garage behoorlijk net voorwerk heeft verricht, ik zou dus met die kennis en documentatie en je auto naar een dealer rijden en het daar even rustig bespreken. Wie weet wat er dan mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@Bakkertje
Bedankt voor de tip. Goed idee om te overwegen inderdaad. Maar ik zit er mee dat ik dan, los van de afstand, vermoedelijk veel tijd kwijt zal zijn. Rit naar Duitsland, verlof opnemen, auto wellicht een dag of meer kwijt enzo. Zonder te weten wat het mij zal opleveren.
 

Tees

Donateur
Weet je niet waar de wagen origineel gekocht is? Dan kan je anders van tevoren even bellen of mailen en de situatie uitleggen. Weet je meteen of je voor niets zou rijden of niet.
 

Tees

Donateur
Tsja, dan heb je ook weinig aan die eventuele coulance, kost je dan net zoveel om daarheen te rijden..
Helaas is dit wel het risico van importeren, maar wie weet lukt het ergens toch nog.
 

hemi24

Forumguru
Dit is toch een aanpassing achteraf die vanuit de fabrikant is opgezet?
Volgens mij maakt het daarbij weinig uit of je nu een geïmporteerde wagen hebt of niet en kan de dealer via Pon aanspraak doen op coulance vanuit Skoda…
Ik zou het gewoon proberen!

Wat wou je anders doen? Met de storing blijven rondrijden en hopen dat het vanzelf weer over gaat?
 

Frup

Forumguru
@hemi24 ik ga zeker niet doorrijden met een storing. Vooral straks met vakantie en een caravan wil ik niet worden geconfronteerd met noodloop. Volgende week vrijdag staat afspraak met de dealer. Dan zie ik wel wat er uit komt.
Ik zal dat hier even terugmelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Frup

Forumguru
Korte update: na 4 weken wachten was de auto gisteren weer terug naar de garage. Om verder te speuren en een de oorzaak te verhelpen.
De boosdoener blijkt volgens de monteur een defecte EGR-koeler te zijn. Een nieuwe komt uit Tjechië, en zou er normaliter woensdag moeten zijn. In theorie zou de auto dan einde dag klaar zijn. Zodat ik donderdagochtend, zoals gepland, op vakantie kan. Fingers crossed.

Overigens nog een misser van de werkplaats meegemaakt. Ze waren bij het vorige bezoek vergeten de dop op de koelvloeistoftank terug te plaatsen. Maar wel de auto zo meegegeven. Waardoor op enig moment het koelvloeistof controle lampje ging branden. De tank was vrijwel leeg. Erg kwalijk. Mijn vertrouwen in deze dealer, wiens naam ik hier niet zal noemen, heeft i.i.g. een flinke deuk opgelopen.
 

EdK

Forumguru
De tank was vrijwel leeg.
Is dit over je blok etc gelopen ??
Zo ja spoel de boel dan even goed weg !!
Heb zo'n geintje met me motorfiets vloegel gehad ( losgesprongen slang ) en al de blanke lak van t blok liet hierna los.
Dealer was een slangeklem vergeten vast te draaien......
Kan vertellen is voor hem een duur klemmetje geworden...
Uit eigen beweging heeft hij toen gehele blok gedemonteerd en gereinigd en weer in lak gezet.
De week dat de motorfiets bij hem stond had ik een ruilmotor te leen for free
 

Tees

Donateur
Zorgelijker dan de lak die op de motor zit (zit er lak op een motorblok?) is dat de distributieriem/multiriem niet zo van KVS houdt. Meestal is t devies dat als dat er overheen gegaan is dat je die moet vervangen.
 

Frup

Forumguru
@Tees Dank voor tip. Ik heb alles met water goed afgespoeld. Maar dat was pas enkele weken later. Want ik had weinig gereden en niets gemerkt.
Ik zal de garage vragen in ieder geval naar de staat van de distributieriem te kijken.
 

Frup

Forumguru
Ter afsluiting een laatste update, vanaf een camping in Spaans Baskenland (!).
De betreffende EGR-koeler was er er woensdags (vorige week dus) nog steeds niet. De dealer zag in wel in dat ze iets moesten omdat het wel veel te lang duurde zo. Uiteindelijk zouden ze iemand naar Eindhoven sturen omdat ze er dáár een nieuwe hadden gevonden. Een dag later was de auto klaar, gewassen en al. Ze meenden, mede aan aan de hand van de printjes uit het 1e bericht, dat het toch wel mogelijk onder garantie zou vallen. Ik had dus geen kosten en twee dagen een leenauto als service. Ze zouden bellen als het toch niet (helemaal) onder garantie zou vallen.
We zijn met een dag vertraging op vakantie gegaan. Tot nog toe, via Frankrijk nu in Spanje, probleemloos gereden.
Bij de terugreis kijken of we via VAG Techniek kunnen rijden voor de tuning. Want daar kijk ik wel naar uit.
 
Bovenaan Onderaan