Cupra Terramar

hemi24

Forumguru
Afgelopen week de nieuwe Cupra Terramar even kort bewonderd die (alvast) in de showroom stond bij Pouw in Zwolle.
Om te zien een heel mooi model, met mooie lijnen.
Stiekem heeft het design wel wat weg van een kleine Porsche.

v22r7d0bryegll_1200.jpg

De auto wordt in de fabriek in Hongarije geproduceerd, naast de Audi Q3, en dat merk je gelijk aan de kwaliteit van het interieur.
Een slimme zet van VAG/Cupra, want zo komen ze wel in een hoger segment.
Nadeel is ook gelijk weer dat de auto voorin prima is, maar achterin heb je als volwassene niks te zoeken; zowel been- als hoofdruimte zijn onder de maat voor een dergelijk formaat auto.

Kortom: verliefd op de verschijning, maar binnenruimte achterin was een koude douche…

leon-cupra

Forumguru
Cupra maakt tegenwoordig verschrikkelijk knappe bakken. Altijd al een fan geweest van Seat en nu Cupra designs. Eigenlijk beetje spijtig dat er geen Cupra op de oprit kan momenteel (alé, kan wel, maar EV is gewoonweg interessanter en bent echt wel 'verwend' met de Tesla).

Dat is toch niet overdreven klein achteraan?? Of is het de zithouding?? Of bedriegt deze foto ??

1729359787921.png

Wat ik wel niet snap, hun keuzes in opties en kleuren. Wil je een lederen interieur in zo een Terramar, ben je verplicht om zo een kleur te nemen die niemand wilt. Ok, het past in het concept, dat is mooi voor in de folder, maar niet om dagelijks in te rijden. (of is dit een keuze van de BE-importeur want fotos hierboven is precies wel een zwart 'lederen' interieur?)

1729360444822.png

marco_b

Forumguru
Erg lekker geworden. Ik weet niet of ik er nou direct een Macan in zie, maar dat hoeft ook niet. Mooie scherpe lijnen. Wij hebben gelukkig nog nooit een auto hoeven kiezen voor de achterbank. Is het krapper dan hebben de bijrijders pech :LOL:.

marco_b

Forumguru
Die bijrijders moet je inderdaad wel rekening mee houden. mijn bijrijders zijn mensen die niet bij ons wonen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

ertromp

Forumguru
In onze zoektacht naar een opvolger voor de Sejat deze week wezen kijken/proefrijden bij PON in Leusden

20250102_140841.jpg

20250102_140753.jpg 20250102_140731.jpg 20250102_141109.jpg

Mooie auto! Kleur super en doet me denken aan m'n O2.
Maar...................
Interieur en dan vooral de stoelen vond ik tegenvallen en daar zie je toch de verschillen met een duurdere Tiguan of Kodiaq.
Dashboard in een Tiguan een stuk mooier en dan natuurlijk het grote scherm. Stoelen in een Tiguan een stuk beter, betere zit en langere zittingen. Rijden was prima en het DCC onderstel doet z'n werk prachtig. Verlichting (koplampen) in de Tiguan ook stuk beter dan Terramar. Terramar heeft LED Matrix maar ander systeem dan Tiguan. Verkoper raadde me de Matrix op de Terramar zelfs af want ze ervaren veel geknipper van tegenliggers omdat systeem niet snel genoeg reageert.
Gereden met de 1.5TSI Hybrid met 272pk wat een top aandrijflijn is

ertromp

Forumguru
Nee de Terramar niet.
Op de short(long)list
Honda CR-V (afgevallen)
Toyota RAV-4 (afgevallen)
VW Tiguan
Cupra Terramar (afgevallen)
Ford Kuga (afgevallen)

leon-cupra

Forumguru
dikke proficiat @ertromp !! Mooie configuratie.
Familielid heeft ook een nieuwe Tiguan ... wel een crisisuitvoering ... zou ik persoonlijk voor zo een wagen nooit doen (maja, ze kosten al genoeg, zelfs in een crisisuitvoering). In onze familie hebben we nu de laatste drie generaties Tiguan. De laatste is een serieuze evoluties tov de vorige generaties.

ertromp

Forumguru
Grootste plus voor ons is dat bij alle geteste auto's van de Terramar tot de Tiguan em de CR-V tot Kuga de hoge zit echt top is.
De Sejat heeft het FR onderstel dus 15mm af fabriek lager. Sinds december 2023 op Den Helder geplaatst en de rit Apeldoorn - Den Helder vv. kom ik echt straffer uit de rooie bolide. Dat is bij de hogere modellen en vooral de geteste SUV's wel anders. De ervaring leert nu dat voor mij het meubilair in de auto echt een belangrijk item is waar ik eerder minder belang aan hechte al zijn de zetels in de Sejat verder prima hoor.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Mooi zo'n Tiguan. :jaja:
Maar was het ook niet gelijk zo'n beetje de duurste van je hele lijst? ;)

Want als ik de opties op vw.nl ff snel bij elkaar klik, zit je toch gauw aan de 64k€. Wow; alsof je een emmer leeggiet.

ertromp

Forumguru
Nee niet de duurste. :D De Honda CR-V gaat door de 70K en heeft niet top multi media zoals in de VAG producten vind ik. Afwerking interieur en exterieur is bij CR-V wel subliem. Naden plaatwerk bijvoorbeeld zijn bij Honda echt overal even breed.
Tja een beetje auto kost veel centen tegenwoordig ;) Effe weer aan de boom schudden en voila

EdK

Forumguru
Maar over 10 jaar dan moet je toch al aan de scootmobiel ???
Joh dan heb je aan je uitkering genoeg hoor....... ehhhh pensioen.. :koffie:

Bovenaan Onderaan