Cruisecontrol slaat op hol

Mijn adaptive cruisecontrol slaat met regelmaat op hol. In gesteld op een willekeurige snelheid rijdt de auto daar eerst netjes op om op een onbewaakt moment flink gas te geven. Ik zet de cruisecontrol dan uit en schakel weer opnieuw in.
Irritant en vooral gevaarlijk. Hoe kun je dat oplossen?

Bakkertje

Forumguru
Over welke auto gaat het?
Bij nieuwere modellen werkt de acc ook op basis van de geldende maximum snelheid op de plek waar je rijdt.
Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Het is een karoq uit 2020.
De auto herkent snelheidsborden langs de weg en schakelt dan op van bv 80 naar 100 km. Omgekeerd gebeurt dat ook. Mijn probleem geschied los van deze snelheidsborden. Ik rijd bv 100 en dan schiet de auto door naar 117.

Tees

Donateur
Heb je de verkeersbordherkenning al eens uitgezet? Lijkt mij toch de meest waarschijnlijke oorzaak, ook al heb je niet het idee dat het daaraan gekoppeld is.

red2003

Actief lid
Klopt, ik heb dit ”probleem” ook gehad bij mijn Karoq uit 2020. Zo rij je 100km p/h en krijg je op je digitale display een melding “ bocht vooruit 70 km/h” en gaat de auto in de ankers…. Oplossing is idd verkeersborden herkenning uitzetten.

Bakkertje

Forumguru
Wellicht scheelt het ook als je de acc op eco zet, de auto reageert dan wat minder abrupt. Bij scheelt het een hoop of ik hem op sport of eco zet..

Captain Hook

Forumguru
Dat van die eco versus sport stand herken ik ook. Bij een hele andere auto (mijn Ford Kuga PHEV).
In de eco stand reageert de ACC ook veel beheerster, niet dat schielijke...

Inmiddels de bordenherkenning uitgezet en de cruisecontrol functioneert zoals bedoeld. Bedankt voor de tip. Voor het afremmen in de bochten zoek ik nog het juiste vinkje. Iemand een idee.

hemi24

Forumguru
vinkje wat er direct onder (of boven) staat: "voorspelling trajectverloop"

1760378854533.png

Via deze site kun je de handleiding van je wagen raadplegen, wel zo handig voor een hoop functies:

Bovenaan Onderaan