Cruise Control zuiniger?

Rosinfield

† In Memoriam
Waarschijnlijk net als dsg, als je het eenmaal hebt, wil je niet anders meer. Ik mis het echter niet.
Ja en het spreekt eigenlijk wel voor zich dat je nooit achter het stuur moet gaan slapen met de CC aan.

hemi24

Forumguru
"...Het is mogelijk dat de bedieningskabel van de cruisecontrol blijft klemmen..."

Welke bedieningskabel, we hebben het hier over moderne auto's; een bedieningskabel voor de CC stamt ongeveer uit de jaren '80 / '90...

Bij de laatste service kreeg ik een leenauto mee die twee (voor mij) essentiele opties miste: CC én radio... Betrapte me er toch elke keer weer op dat ik op de zijkant van de richtingaanwijzer zat te drukken..!

LenK

Forumguru
Daarnaast dient de cruise-control na mijn mening ook niet altijd de verkeersveiligheid.

Er bestaat ook het gevaar dat de bestuurder niet meer goed oplet, omdat er niet zelf gas gegeven hoeft te worden.

Het is mogelijk dat de bedieningskabel van de cruisecontrol blijft klemmen en dat uitzetten van het systeem niet helpt. In dat geval blijft de auto doorrazen.

CC is voor mij wel een bijdrage aan de verkeersveiligheid.
1 Zet hem vast op de maximum snelheid en je gaat nooit te hard
2 Alle aandacht kan op de weg gericht worden en niet ook op de snelheidsmeter

Ennuh CC werkt niet met een kabel die kan blijven klemmen. Even de rem aanraken en hij is uit

Wijnand850

Forumguru
Ook bij tegenwind, bruggen en heuvel-op rijdt een cc zuiniger dan wanneer je zelf gas zou geven. De cruise control regelt de brandstoftoevoer namelijk veel nauwkeuriger af dan wat jij met je voet voor elkaar krijgt. Juist om die reden durf ik de stelling aan dat een cc per definitie zuiniger is (bij een gelijke gemiddelde snelheid). Of het altijd even handig is om 'm te gebruiken is een heel andere vraag (bijvoorbeeld in de bergen).

@zespri: de tijd dat de cc met een kabel werd bediend ligt alweer de nodige jaren achter ons. En bestuurders die in slaap vallen zijn sowieso levensgevaarlijk, of ze nu op de cruise control rijden of niet. Dat soort argumenten vind ik een beetje gezocht.

Het verbod langs sommige wegen in Belgie is niet echt van "sinds kort", onder andere langs de ring van Antwerpen staat dat bord er al jaren (en ik heb niet de indruk dat iemand zich er aan houdt....)

Een belangrijk voordeel heb je nog over het hoofd gezien: je zit bij gebruik van de cc veel meer ontspannen achter het stuur (en dus rijd je meer ontspannen). Ik moet er niet aan denken om nog richting de Alpen te rijden zonder cc.

Groet,
Wijnand.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik mis in deze discussie eigenlijk objectieve empirische onderzoeksgegevens. Dat zou interessant zijn, objectieve metingen van het verbruik met en zonder. Verder scheelt het weinig of deze discussie gaat als volgt: het voordeel van (geen) CC is dat je (geen) CC hebt.
Verder heel verhelderend om nu ineens de oorzaak te weten van al die snelheidsovertredingen: die mensen hebben geen CC! En heel veel ongelukken hebben als oorzaak dat de bestuurder totaal gefixeerd is op de snelheidsmeter!
Zo komen we hier natuurlijk geen stap verder. Interessant zou zijn om de voorstanders een standpunt tegen en de tegenstanders een standpunt voor te laten verdedigen.

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, natuurlijk niet uit de autobranche. Maar er zijn natuurlijk tal van instituten als TNO, ook in het buitenland. Lijkt me sterk dat daar geen verantwoord onderzoek naar is gedaan.

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, even googelen op CC and fuel consumption, levert heel wat op. Bottom line:
CC kan zuiniger zijn, door constante snelheid en minder gas. Veel bestuurders hebben hier moeite mee of zijn zich er niet van bewust dat ze de snelheid teveel laten varieren en teveel gas geven. Doe je dit dus als bestuurder zelf wel goed, dan maakt het niets uit. Iets anders is natuurlijk dat het op lange ritten met relatief weinig verkeer, wel zo gemakkelijk is.

Bovenaan Onderaan