cruise control steeds terug naar laatste geheugenstand

oghkru

Lid
Ben een redelijke verse fabia greenline gebruiker (maandje in bezit). Heb toch nog even een vraagje over de cruise control. Had hiervoor een Ford Focus en daar gebruikte ik nooit de "set optie". Bij de Fabia lijkt dit onmogelijk want elke keer als ik hem aandoe (via de linkerschakelaar licht indrukken) dan ben gaat die naar waar die het laatste is gebleven qua snelheid. Zeer onhandig want als ik op een 100 km weg rij en ik heb hem laatste keer bij 90 km. uitgezet dan zakt die 10 km. qua snelheid.
Maakt het uit of ik b.v. rem/koppeling indruk en hem uitzet hiermee of via de hendel de cruise control op off zet? Hoe weet ik zeker dat als ik hem inschakel dat die deze snelheid direct exact vast houdt?
Sorry, wellicht doe ik iets stoms maar uit de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer. Wat ik graag wil weten is hoe ik hem uitzet en die eigenlijk niet vanuit het geheugen meer verdergaat of hoe ik het toch beter/anders kan doen.
 

FabiaGL

Actief lid
@oghkru, je zou het onderste knopje eens moeten proberen. Het onderste knopje is voor de actuele snelheid, de bovenste knop(die heb jij gebruikt)is voor de laatst opgeslagen snelheid.
 

oghkru

Lid
Beste FabiaGL,
Heb tot nu toe inderdaad altijd het bovenste knopje ingedrukt en dan gaat gelijk de CC aan (zie je ook in in verlicht verschijnen als symbool) maar ik heb nooit geprobeerd om het onderste knopje (dus waar set op staat) te gebruiken. Is die dan ook direct actief zonder laatst opgeslagen snelheid?
 

Jkz

Lid
Als je aan de bovenkant van de hendel drukt gaat hij naar de snelheid die in het geheugen staat! Wat je dus het laatst hebt gereden. Wanneer je op het onderste gedeelte drukt pakt hij de snelheid die je op dat moment rijdt en zet deze dan in het geheugen! Je kunt met het bovenste deel de snelheid opvoeren en met de onderste verminderen! Wil je niet dat hij naar de snelheid gaat die je het laatst hebt gereden zul je dus het onderste deel moeten indrukken dan houdt hij de snelheid aan die je dan rijdt!!
Succes!

Inderdaad die is dan direct actief!!!
 

oghkru

Lid
Allen bedankt voor de snelle reactie (en dan om dit tijdstip), ga het binnenkort direct uitproberen. Handig zo'n forum.
 

Noord26

Forumguru
Bij aflevering is ook uitgebreid verteld waar alle knopjes etc voor zijn. Kennelijk heeft je garage dit niet gedaan?


:winkie:
 
Ik vind het best prettig om wat ik lees/begrijp te toetsen met anderen.
@oghkru ... heb je de mooie dagen gebruikt om met de CC te spelen? Leuk speelgoed he.
Naast Set (naar beneden) en Resume (naar boven) als je het knopje wat langer vasthoudt wordt het respectievelijk langzamer en versnellen.
Daarnaast als je het schuifschakelaartje aan de bovenkant helemaal naar binnen schuift totdat het vastzit (schakelaartje blijft dan rechts staan) RESET je de CC (gaat ie weer naar 50 km/u (beginstand))

Als ik de CC op 90 wil zetten, dan klik ik de CC op ietsje hoger dan 90, en met de knop de snelheid reduceren tot 90. Volgens mij rijdt het zuiniger.
Misschien kan anderen dit bevestigen?
 
Als ik de CC op 90 wil zetten, dan klik ik de CC op ietsje hoger dan 90, en met de knop de snelheid reduceren tot 90. Volgens mij rijdt het zuiniger.
Misschien kan anderen dit bevestigen?

Dat is natuurlijk onzin. Je vertelt de elektronica dat je 90 km/u wilt rijden en dan regelt de elektronica dat. 90 = 90 of je nu van boven of van onder naar die snelheid gaat.
 

FabiaGL

Actief lid
Als ik de CC op 90 wil zetten, dan klik ik de CC op ietsje hoger dan 90, en met de knop de snelheid reduceren tot 90. Volgens mij rijdt het zuiniger.
Misschien kan anderen dit bevestigen?
Dit is geen onzin. Het viel mij ook heel snel op maar ik dacht dat het onmogelijk was, want: 90=90 dacht ik. Misschien dat de boordcomputer het hogere verbruik te lang vasthoud als je van een lagere snelheid versnelt? Een logische verklaring is er volgens mij niet voor.
 

Polvo

Lid
Is volgens mij ook geen onzin.
Er lijkt een soort hysterese in te zitten.
Ook zonder cruisecontrol is dit waarneembaar.
Maar als je dan een vrachtauto tegenkomt en je "hangt" tegen de onderkant van de hysterese, zit je zo onder de gewenste snelheid en moet je weer gas bij geven.
Bij de cruisecontrol zal de snelheid wel gelijkblijven, maar het verbruik even toenemen.
Je zit met de methode om iets boven de gewenste snelheid te gaan zitten en dan af te laten vallen wel veel sneller op je minimun verbruik.
 

Ronnie

Forumguru
Cruise control is niets anders dan een soort geheugen voor de gasklepstand, snelheidspulsen van de ABS unit (wielsensoren) melden een bepaalde
"snelheid" aan de ABS computer, deze geeft het op zijn beurt door de instrumenten (ook de navigatie) om de snelheid te kunnen aflezen.
Wordt de CC ingeschakeld dan wordt het laatst gemeten aantal pulsen gehandhaaft voor de snelheid. Zakt de snelheid (pulsen nemen af) zal de boordcomputer de gasklep opdracht geven om verder te openen om het gewenste pulsaantal weer te halen.
Dus alle veranderingen in wegdek, tegenwind, hellingen enz. worden door de computer middels de electronische gasklep gecompenseerd.
Het is dus onzin te beweren dat het van "bovenaf" benaderen van de ingestelde CC snelheid zuiniger zou zijn; misschien voor de eerste kilometer, daarna zal de gasklep verder opengaan om de ingestelde snelheid te handhaven.
 
Als je eerst naar een hogere snelheid accelereert dan heb je meer brandstof daar in gestoken dan wanneer je naar de 90 gaat direct. En uiteindelijk met dezelfde snelheid en omstandigheden is in beide gevallen het verbruik gelijk.
 
Bovenaan Onderaan