Cruise Control met DSG

Pim

Lid
Nog een fijne feature "ontdekt": Dit is mijn 4de auto met CruiseControl maar de eerste automaat. Normaal is het aanraken van de koppeling het einde van de CC-instelling.
De DSG schakelt echter keurig op door de versnellingen heen, perfect op 80km wegen met rotondes,je schakelt CC uit door te remmen, na het nemen van de rotonde tik je de handle aan en hij versnelt weer naar de ingestelde snelheid en schakelt daarbij keurig op van 3 naar 4 5 6.
Ook bij stevig afremmen op de snelweg voor een naar links uitwijkende vrachtwagen schakelt hij soms terug naar 5, indien de vrachtwagen weg is de handle aantikken en hij gaat weer richting 6 !

higgy

Forumguru
Ehhh, shoot me, maar dat is bij elke automaat en cc zo hoor... /forum/images/graemlins/crazy.gif
Wat niet wegneemt dat het voor jou nieuw is en inderdaad een prettig verschijnsel.

LazyLee

Nieuw lid
Remmen hoeft niet om de CC uit te schakelen. Het is voldoende om het tuimelschakelaartje van de CC een klein stukje naar links te bewegen (niet helemaal uitschakelen, maar echt een klein tikje).
Dan heb je eigenlijk hetzelfde effect als koppeling induwen bij een auto met handbak.

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Remmen hoeft niet om de CC uit te schakelen. Het is voldoende om het tuimelschakelaartje van de CC een klein stukje naar links te bewegen (niet helemaal uitschakelen, maar echt een klein tikje).
Dan heb je eigenlijk hetzelfde effect als koppeling induwen bij een auto met handbak.

[/ QUOTE ]
Tuimeltje naar RECHTS zul je bedoelen of heb je een Engelse Octi /forum/images/graemlins/winkie.gif

Pim

Lid
Met mijn naderingssnelheid bij een rotonde is het toch wel zinvol om te remmen !
In vorige VAG producten, toen het schakelaartje nog voor op de handle zat, heb ik het gebruik zo goed als afgeleerd, dit ging bijna niet zonder het grootlicht per ongeluk in te schakelen of je hand van het stuur te nemen en de handle te ondersteunen.
Het nieuwe schakelaartje is een hele verbetering.
Trouwens, in een Engelse Octi blijven de handles op dezelfde plaats, dus altijd naar rechts tikken.

ebagg

Nieuw lid
ik wil dat wanneer ik [piiieeep] roep de cc uitschakeld... serieus, had eens een huur auto in amerika die tiptronic had(amerikaanse tiptronic, dus wel een gewone hydraulische sloome) en wanneer je van versnelling veranderde de cc uitschakelde. Ik denk dat met een diesel dit wel lekker zou werken daar van 6 naar 5 je wat motor remkracht hebt en van te voren wat vaart kan verliezen. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk maar bedoel te zeggen dat terugschakelen dus de cc uitschakeld. tick, uit.

ebagg

Nieuw lid
[piiieeep] ????? eh eh eh, leuke feature, dat houdt het taalgebruik hier wel in het gareel... sorry, off topic.

maar dan ben je wel je opgeslagen snelheid kwijt....ik tik ook altijd even de rem aan en zodra het weer kan (van een 40km/h) pakt ie hem netjes weer.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
maar dan ben je wel je opgeslagen snelheid kwijt....ik tik ook altijd even de rem aan en zodra het weer kan (van een 40km/h) pakt ie hem netjes weer.

[/ QUOTE ]

Als je de cc uitschakelt met het tuimelaartje (flipper?) dan kun je gewoon weer terug naar de ingevoerde snelheid door even het knopje naar boven in te drukken.
Hij blijft de snelheid onthouden.

Vandaag nog even uitgeprobeerd.

Ik heb veel in de alpen gereden de afgelopen week en met cc aan schakeld hij terug als het te stijl wordt, maar dan houdt hij de ingestelde cc snelheid vast. DSG trekt je pijlsnel weer in je oude snelheid als je cc hervat.

SkodaMan

Actief lid
Mijn O2 2.0 FSI heeft een 6-bak automaat (hydraulisch en dus niet DSG) en schakelt in de stand "S" niet door naar 6 maar blijft in 5 hangen en dat is prettig want de auto reageert dan sneller. Zodra ik de Cruise Control aan zet schakelt de bak op naar 6. Zet ik de Cruise Control uit dan schakelt de bak weer terug naar 5. /forum/images/graemlins/smile.gif

Heeft een DSG bak dit ook?
Is er een lijst o.i.d. met dit soort eigenschappen?

Bovenaan Onderaan