Cruise Control/Knipperlicht schakelaar

QuantumCat

Donateur
Mijn cruise control / knipperlichtschakelaar is ws defect, althans het cruis control gedeelte.
Ik heb soms een werkende cruise control tot ik met mijn dikke vingers aan de schakelaar zit, en dan valt de cruise control af (en soms krijg ik hem dan ook niet meer aan)
En dan bedoel ik: ik probeer mijn snelheid + or - bij te stellen of ik knipper naar links of naar rechts

De dealer gaf ook aan dat het probleem was in de schakelaar zit.

Hoe kom ik erachter -zonder de oude uit de auto te schroeven- welke welke cruise control/knipperlichschakelaar ik nodig heb?
 

Bijlagen

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 34

haggard

Senior Member
Is een “standaard” kwaal van deze hendel.... Als je een beetje handig bent kun je het zelf fixen... Je kunt de hendel (het dikke gedeelte) uit elkaar halen door je nagel of een dun stukje plastic er aan de bovenkant tussen te friemelen.... De achterkant van de hendel komt dan los en kun je het printje met de druk en schuifschakelaars er uit halen (zit met een stekkertje vast). Plastic gedeelte van het printje kun je er af halen door de 2 kleine torx schroefjes er uit te draaien.... Voorzichtigheid is hierbij geboden dat je de sleepcontacten niet verbuigt... De glijcontacten op de print even schoonmaken met bijvoorbeeld een gummetje (potlood). Daarna alles weer in elkaar zetten en terugplaatsen in hendel.... Klaar en ca. € 170,- gespaard!

P.s. Geen contactspray oid gebruiken!!! Maakt het probleem alleen maar erger...
 

QuantumCat

Donateur
Dat wist ik niet. Dat het zelf op te lossen was,B
bedoel ik.
Dit gaan we zeker proberen!

Thanks!

Is een “standaard” kwaal van deze hendel.... Als je een beetje handig bent kun je het zelf fixen... Je kunt de hendel (het dikke gedeelte) uit elkaar halen door je nagel of een dun stukje plastic er aan de bovenkant tussen te friemelen.... De achterkant van de hendel komt dan los en kun je het printje met de druk en schuifschakelaars er uit halen (zit met een stekkertje vast). Plastic gedeelte van het printje kun je er af halen door de 2 kleine torx schroefjes er uit te draaien.... Voorzichtigheid is hierbij geboden dat je de sleepcontacten niet verbuigt... De glijcontacten op de print even schoonmaken met bijvoorbeeld een gummetje (potlood). Daarna alles weer in elkaar zetten en terugplaatsen in hendel.... Klaar en ca. € 170,- gespaard!

P.s. Geen contactspray oid gebruiken!!! Maakt het probleem alleen maar erger...
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
het uitvallen van de CC kan ook een aankondiging zijn van een accu of een dynamo die op zijn eind loopt.
Gemakkelijk te controleren.
Been there, seen it.
 

QuantumCat

Donateur
Hoe kom ik bij de CC Hendel? Hoe verwijder ik de afdekplaten:
Ik kan maar is 1 schroef vinden.
Is er maar een schroef?
 

turboturbo

Forumguru
Heel grote kans dat het idd de knopjes/contacten zijn.

Bij mijn O1 was het echter de flexkabel of een ander snoertje van de CC hendel thv onder het stuurkolom de boosdoener (kabelbreuk); telkens wanneer ik richting aangaf naar links viel die daarom uit.
De hendel zelf mankeerde niets en rijd met deze reparatie al weer langere tijd probleemloos rond.

Edit; mocht je er zelf niet uit komen; Morris van MT Automotive in Wijk bij Duurstede is een handige kerel met gouden handjes en heel schappelijke prijzen. Hij had mijn CC ook gerepareerd.
 
Laatst bewerkt:

QuantumCat

Donateur
Bij mij, als de CC het doet, valt deze uit na het aanraken van de Hendel, bijv. bij richting aangeven

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 

turboturbo

Forumguru
Precies daarom poste ik mijn antwoord omdat het bij jouw F1 misschien ook draadbreuk kan zijn.
De symptomen komen min of meer overeen nl.
 

QuantumCat

Donateur
Thanks.
Om bij de rest te komen moet de stuurkolom mantel eraf
Deze bestaat uit 2 delen, boven- en onderkant.
Ik kon maar één schroef vinden, nabij de hoogte verstel Hendel. Klopt dat het er maar één is?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 

turboturbo

Forumguru
Er zit er denk ik links en rechts een. Zie je die niet wanneer je het stuur danwel links danwel rechts draait?
 

QuantumCat

Donateur
Daar heb ik nog niet gekeken, wel onder.
De laatste keer dat ik dit gedaan heb, was bij een Ford Escort, deze had er 4 aan de onderkant, dacht ik, vandaar dat ik daar niet aan gedacht heb.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Verwijderde strip tussen stuur-klokken.jpg @QuantumCat Te zien aan de foto heb je een F2 en geen F1 zoals @turboturbo noemde, maar mogelijk zit het zeer vergelijkbaar met de F1. Bij de F1 kun je ook het onderste deel uit de omlijsting van de klokkenwinkel er zo uittrekken, en daarachter zitten weer schroeven waar het één en ander van de afdekking rondom het stuur mee vast zit. Volgens mij heb ik daar ook foto's van staan in het topic van mijn oude F1 (linkje is te vinden in mijn handtekening onder elk bericht van mij).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan