cruise control afgeregeld op dieselverbruik?

Is de cruise control afgeregeld op het dieselverbruik? In mijn oude octavia (1.9 tdi, 66 kW) uit 1999 bleef hij er bergop aan trekken en hield hij de snelheid constant. In mijn 'nieuwe' (1.9 tdi, 81kW uit 2000) ga ik bergop met de cruise control steeds langzamer!? Mij viel op dat het verbruik bij mijn nieuwe octavia echter nooit boven de 10 l/100 km komt, bij de oude kon dat met gemak tot 20 l/100 km oplopen (bergop dan).
 

sunnyboy

Senior Member
Had de oude octavia een 4-versnellingsbak?
Je moet ook even op het toerental letten.
Het toerental is het gunstigst als deze tegen het maximum koppel aanligt.
Of je nieuwere octavia is "lui" ingereden.
Dat je cruise-control het niet kan bijwerken is gewoon omdat het vermogen ontoereikend is.
 
Dank je voor je antwoord, maar nee, dat is het niet. Want als ik zelf het gas intrap dan heeft hij voldoende vermogen over, dat had ik er natuurlijk bij moeten zeggen. (Is ook niet zo gek met 15kW/20pk meer dan de oude octavia). Beiden hadden/hebben een 5-bak.

Kwestie van vermogen is het dus niet.
 

sunnyboy

Senior Member
Als je bergop gaat via de cruise control en hij gaat langzamer rijden, trap je dan het gaspedaal in en heeft de motor dan toch nog vermogen over?
Als dat niet zo is.....
Misschien je luchtmassameter denk ik toch.
Anders zou IK het niet weten.
Misschien toch maar aan het analyse apparaat zetten? /forum/images/graemlins/confused.gif
 

rickske

Actief lid
Het is inderdaad het beste dat je eens bij de dealer langsgaat zoals sunnyboy schrijft er zal wel ergens iets defect zijn en je dealer spoort dat dan wel op met een analyse.
 
Ik denk zelf inmiddels ook aan de LMM. M'n collega heeft hetzelfde gehad met z'n Audi A4, zelfde motortype. Is gelukkig nog garantie.

Bedankt!
 
Bovenaan Onderaan