Controlesysteem voor uitlaatgassen

zmen

Lid
Hallo,

Ik heb een Fabia II Combi Greenline. In juni dit jaar ging het lampje branden "controlesysteem voor uitlaatgassen". Monteur kon niets vinden en heeft het systeem gereset. Lampje was inderdaad uit. 2 Dagen later ging het lampje weer branden. Weer konden ze niets vinden. Monteur heeft er een nieuwe sensor ingezet. Nu, 3 weken na de garantie, gaat lampje weer branden. Nu blijkt ineens de EGR-klep kapot te zijn. Schade is ongeveer 800 euro. Krijg wel Coulance. Volgens de dealer had de twee voorgaande meldingen niets met de EGR-klep te maken. Zelf voel ik mij er niet prettig bij en hou het gevoel dat ik belazerd word. Iemand nog een idee wat ik kan doen?

Chatslet

Forumguru
Rechtsbijstand verzekering bellen als je die hebt. Anders de dealer per aangetekend schrijven in gebreke stellen en aangeven dat er sprake is van non-conformiteit. Dan laat je in ieder geval zien dat je dit niet pikt. EGR klep is trouwens een bekend euvel en is bij veel mensen onder garantie vervangen.

LT83

Forumguru
Wanneer dit niet met de dealer te regelen valt gewoon een uitgebreide brief naar de importeur (PON) sturen met beschrijving van het hele verhaal en hierin aangeven dat je verwacht dat dit kostenloos wordt opgelost. De dealer krijgt waarschijnlijk op dit moment geen gehoor bij PON m.b.t. volledige coulance, de importeur draagt eigenlijk zorg voor de garantie en de dealer claimt deze tegen vaste tarieven wanneer hier aanspraak op gemaakt wordt.
Kan mij helemaal vinden in jouw gevoel dat hier iets niet helemaal correct gaat.

zmen

Lid
Chatslet en Luuk dank voor jullie reactie.

Wat ik ook opvallend vond, bij het uitlezen van de storing gaf de computer aan dat de storing 12 november is opgetreden. Het lampje echter begon 21 november te branden. Is dit normaal?

The bone collector

Senior Member
Ik zou in ieder geval niet akkoord gaan met wat ze voorstellen. Het is sowieso al veel te vroeg dat die EGR-klep kapot gaat, 3 weken na de garantie. Zeker omdat er al eerder (en vrij recent) storingen geweest zijn die hoogstwaarschijnlijk verband houden met die EGR-klep die al aan het overlijden was.

Volgens de letter van de wet kunnen ze het afhandelen zoals ze voorstellen, maar als ze eerlijk en correct zijn, maken die 3 weken totaal geen verschil. Het gaat hier duidelijk om een constructie/productiefout waar jij helemaal niet voor moet opdraaien. Dat weten ze bij PON en bij de dealer maar al te goed. Ik zou volledige garantie voorstellen en als ze daar niet mee akkoord gaan toch de rechtsbijstand van de verzekering inschakelen.

peperskoda

Forumguru
Je dealer is je aanspreekpunt voor dit soort zaken. Dat deze vervolgens met Pon in de slag moet om de kosten van het vervangen vergoed te krijgen is voor jou niet van belang. Geef ze middels een aangetekende brief de kans om dit voor jou kostenloos op te lossen binnen een redelijke termijn. Maak in de brief duidelijk welke geschiedenis je mbt deze storing hebt doorlopen. De storing was er namelijk al eerder als het verlopen van de garantie en daardoor heb je recht op volledige schadeloosstelling. Succes!!

nicpat

Nieuw lid
Hoi,
Ook ik heb het zelfde probleem. Mijn skoda fabia Greenline is net de 40.000 km gepasseerd en het dito lampje ging vandaag branden. Skoda dealer geeft idd aan dat de EGR-klep vervangen dient te worden. Morgenvroeg krijg ik antwoord of de reparatie binnen de coulance-termijn kan worden uitgevoerd. Zo ja, kost het grapje 470,-, indien dat niet het geval is kunnen de kosten oplopen tot wel 900,-. Mijns inzien mag dat niet gebeuren. De wagen valt net een maand buiten de garantie-termijn. Ik koop juist een nieuwe auto omdat ik ervan uit mag gaan dat ik dan voor de komende jaren geen grote onderhoudskosten mag verwachten. Waar vind ik de gegevens van de 'PON' en wat houdt dat precies in? Dit is toch belachelijk voor woorden?

The bone collector

Senior Member
Hoi,
Ik koop juist een nieuwe auto omdat ik ervan uit mag gaan dat ik dan voor de komende jaren geen grote onderhoudskosten mag verwachten. Waar vind ik de gegevens van de 'PON' en wat houdt dat precies in? Dit is toch belachelijk voor woorden?

Zelfde verhaal dan voor jou, reageren, dat klopt gewoon niet. PON is trouwens de Nederlandse invoerder van VAG, contactgegevens kan je wel via internet vinden.

nicpat

Nieuw lid
Ik sta natuurlijk wel nu voor een probleem. In eerste instantie moet de wagen gerepareerd worden. En indien er kosten zijn zal ik die moeten betalen anders repareren ze misschien mijn auto niet. Ik gebruik mijn auto voor het werk en kan niet zonder.

nicpat

Nieuw lid
Ik sta natuurlijk wel nu voor een probleem. In eerste instantie moet de wagen gerepareerd worden. En indien er kosten zijn zal ik die moeten betalen anders repareren ze misschien mijn auto niet. Ik gebruik mijn auto voor het werk en kan niet zonder.

Noord26

Forumguru
Hoi,
Ook ik heb het zelfde probleem. Mijn skoda fabia Greenline is net de 40.000 km gepasseerd en het dito lampje ging vandaag branden. Skoda dealer geeft idd aan dat de EGR-klep vervangen dient te worden. Morgenvroeg krijg ik antwoord of de reparatie binnen de coulance-termijn kan worden uitgevoerd. Zo ja, kost het grapje 470,-, indien dat niet het geval is kunnen de kosten oplopen tot wel 900,-. Mijns inzien mag dat niet gebeuren. De wagen valt net een maand buiten de garantie-termijn. Ik koop juist een nieuwe auto omdat ik ervan uit mag gaan dat ik dan voor de komende jaren geen grote onderhoudskosten mag verwachten. Waar vind ik de gegevens van de 'PON' en wat houdt dat precies in? Dit is toch belachelijk voor woorden?

In het Europese recht is bepaald ongeacht de garantie termijn je er vanuit mag gaan dat een bepaald onderdeel een verwachte levensduur heeft. Het grijze gebied is dat het niet is vast gelegd welke termijn of uren voor een bepaald onderdeel staat, dat is nergens vast gelegd. Maar afgezien daarvan is 40.000km voor een EGR-klep en 1 maand buiten garantie typisch een gevalletje wat onder dit recht valt.

Om je dealer of PON te wijzen op de rechten die je hebt, daar heb je 'speciale' mensen voor die dat vriendelijk, doch zeer dringend en nadrukkelijk dat hun wijs kunnen maken. In de vorm van bijvoorbeeld een rechtsbijstand oid zoals Chatslet aan gaf.

Het lijkt het verstandigste om het bedrag voor te schieten, als je helemaal afhankelijk bent van de auto. Of je moet de optie hebben om het later te mogen betalen. En alvast je rechtsbijstand te bellen. Die smullen van dit soort zaken.

ericb

Actief lid
Ik heb iets soortgelijks gehad, de befaamde kettingproblemen met een tsi motor. Weliswaar met een Volkswagen en bij een leeftijd van de auto van 3 jaar en 65000 km maar dat maakt niet uit.
Je moet duidelijk aangeven dat je je niet beroept op de garantie maar op het conformiteitsbeginsel.
In eerste instantie moest ik iets van 2400 euro betalen, na 1 dreigement met een jurist uit coulance 600 euro en na een beetje volhouden en de nodige mailtjes hoefde ik niets te betalen.

Je moet je vooral niet door de dealer laten afschepen richting PON, jij hebt bij de dealer de auto gekocht en hebt ook alleen met hem te maken.
Volgens mij heeft de consumentenbond trouwens standaard brieven beschikbaar voor dit soort zaken, ik ben geen lid jij wellicht wel. Anders is er met een beetje goochelen vast wel iets te vinden van een voorbeeldbrief.

nicpat

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties. Inmiddels ben ik al een stap verder en heb rechtsbijstand ingeschakeld en met PON gebeld. Die laatsten vroegen mij de historie van de wagen te mailen en binnen drie dagen zou ik een reactie krijgen, dito bij Rechtsbijstand. Nog vandaag word ik gebeld door de dealer of mijn geval binnen de coulance regeling valt, zo ja, dien ik 470,- te schokken voor iets wat eigenlijk, met de rijstijl van mijn vrouw, makkelijk 100.000 km zou moeten mee gaan.
In afwachting nu maar we'll keep you posted!

nicpat

Nieuw lid
Zmen, de dealer probeert het voor mij op te lossen maar ik heb daar nog niets van vernomen. Ook hij vind het niet echt normaal en is voor mij in onderhandeling bij PON. Zo hoort het ook natuurlijk. Je dealer is aanspreekpunt en laat je vooral niet afschepen met door het zelf dan maar uit te zoeken!

zmen

Lid
Net de auto naar de dealer gebracht. Moet voor de repartie 260 euro betalen. Heb de dealer verteld, dat ik niet akkoord ga met dit voorstel. Dan gaan wij het niet repareren was het antwoord. Laat nu wel de reparatie uitvoeren, maar ga aangeven dat ik de rekening onder protest betaal. Uiteraard wijst de dealer met zijn vinger richting PON.

Chatslet

Forumguru
Nog wel even middels aangetekende brief bevestigen dat je onder protest betaald en dan het stukje non conformiteit uit de brief voorbeelden die ik eerder poste aanhalen. Als afsluiting verzoek je tot terugbetaling van de reparatiekosten. Dan sta je in ieder geval sterk mocht het een zaak worden.

MacManiac78

Forumguru
Een kapotte EGR kan ook gevolg zijn van een bepaalde rijstyle. Door TE vroeg te schakelen kan er door de lage toeren van de turbo (lagere turbulentie in de EGR) makkelijker roet vastzetten in de EGR, waardoor de klep niet goed meer kan sluiten. Af en toe doorblazen kan dus echt geen kwaad. Daarnaast is een EGR ook goed schoon te maken. (Deze hoeft niet altijd vernieuwd te worden.) Maar inderdaad... garantie is garantie... dus laat ze hem maar vernieuwen!

Bovenaan Onderaan