Controlelampjes ABS & handrem blijven branden

Steen045

Nieuw lid
Beste mede Skoda fanaten!

Sinds kort branden de controlelampjes van de ABS en handrem continu, ook piept het 3x bij het starten van mijn Skoda.
Ik ben er mee naar de keuring gegaan en er was niks mis met de ABS en handrem.
Nu had ik iets gelezen over slechte contacten op de printplaat van het dashboard. Nu is mij dat te ingewikkeld om dat na te kijken.
Is er een mogelijkheid om een of andere zekering eruit te halen, zodat het lampje niet meer brandt en piept? Ik had in het instructieboekje gekeken, maar ik zag nergens iets van een handrem staan.
Hopelijk weet iemand van jullie dit? Of een andere tip wat ik er tegen kan doen!

Met vriendelijke groet,

Remco Steenbakker
 

Bijlagen

  • 71651ED9-4A2D-44EA-BB59-ED0C3AA6EEFA.jpeg
    71651ED9-4A2D-44EA-BB59-ED0C3AA6EEFA.jpeg
    569,6 KB · Weergaven: 2

Cordoba

Forumguru
Niet toevallig remblokken die bijna versleten zijn (en dus remblokken met slijtage indicator)?
 

kobus1960

Nieuw lid
Op de accu zit een zekeringkast, hier zitten aantal afwijkende zekeringen in, soort plaatjes.
Deze lijken heel, ik heb precies hetzelfde gehad, bleek er toch eentje kapot te zijn.
Wel doorgemeten, optisch niets te zien, losgehaald door pientere monteur, voila.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt heb ik ook gehad gescheurde zekering van de ABS-pomp, maar dan brandt alleen het ABS-lampje, niet het lampje voor de remmen/handrem. Bij mij was het overigens omgekeerd: chef monteur kon het niet vinden, en wilde een complete module vervangen, zelf de kapotte zekering gevonden.
 

Steen045

Nieuw lid
Op de accu zit een zekeringkast, hier zitten aantal afwijkende zekeringen in, soort plaatjes.
Deze lijken heel, ik heb precies hetzelfde gehad, bleek er toch eentje kapot te zijn.
Wel doorgemeten, optisch niets te zien, losgehaald door pientere monteur, voila.
Thanks voor je input, ik ga er mee aan de slag
 

hemi24

Forumguru
Je auto geeft een melding dat er een storing zit in het remsysteem en het enige wat bij jou opkomt is het trekken van een zekering zodat je de melding niet meer krijgt?!?
 

CharlesTucker

Forumguru
Nou ja, hij heeft het ABS-systeem en de handrem wel eerst laten controleren schrijft hij in z'n openingspost, en dat was allemaal OK. Maar toch, zekering trekken lijkt me toch geen goed idee, je krijgt dan ook geen melding meer als er daadwerkelijk iets mis is. Ik kan me een uitzending van Air Crash Investigation herinneren waar het bij een bepaalde luchtvaartmaatschappij ook de gewoonte was om middels het trekken van een zekering een bepaald waarschuwingssysteem uit te zetten vanwege valse alarmen, tsja, dat liep op een gegeven moment toch ernstig verkeerd af. Maar als het vinden van de daadwerkelijke oorzaak lastig is is het wel frustrerend ja.
 

Tees

Donateur
Die melding komt érgens vandaan. Een zekering eruit halen is een van de slechtere oplossingen, want dan schakel je een bepaald systeem (is dit geval waarschijnlijk ABS) helemaal uit. Dan heb je mogelijk geen lampjes meer (al betwijfel ik dat, want het systeem dan detecteren dat de ABS niet werkt), maar werkt dat veiligheidssysteem niet. Lijkt me een bijzonder onverstandige manier.
De zekering van de teller unit trekken lijkt me ook een slecht idee, dan heb je ook geen snelheidsmeter meer.

Wat heeft de garage gedaan om te constateren dat ABS en handrem goed zijn? Heeft die het foutgeheugen uitgelezen of alleen mechanisch gekeken? Een persistent lampje moet een foutcode genereren. Als dat niet zo is, dan zit er mogelijk idd een fout in je teller unit, en moet je die aanpakken (zijn bedrijven die dat kunnen). Al denk ik dat als er 2 lampjes branden én een geluidssignaal, dat het niet aan de tellerunit ligt, hooguit aan de ECU. En dat laatste is veel vervelender, want niet zonder meer te repareren.
 
Laatst bewerkt:

Steen045

Nieuw lid
Je auto geeft een melding dat er een storing zit in het remsysteem en het enige wat bij jou opkomt is het trekken van een zekering zodat je de melding niet meer krijgt?!?
Dit was zeker niet het enige dat in mij op kwam, ik heb eerst zelf gezocht op internet en handleiding, de monteur had de remmen en abs nagekeken en er was niets mis mee.
Toen las ik iets van los contact of roest op het printplaatje van het dashboard. Aangezien ik niet zo een handige Harry ben daar in, was mijn vraag of ik een zekering eruit kon halen.
Ik kreeg de melding toen ik plotseling remde en de handrem aantrok toen ik nog langzaam aan het rollen was. Ik was de achterklep vergeten dicht te doen.

De auto is ook uitgelezen en er kwamen geen foutcodes tevoorschijn.
Nogmaals, ik ben een leek met autotechniek, vandaar dat ik het skoda forum heb opgezocht voor eventuele antwoorden en tips
 

hemi24

Forumguru
Het kan haast niet anders, of er moet wel een foutmelding zijn opgeslagen in het geheugen..!

Hoe zit het met de laadstroom en de leeftijd van je accu?
 
Bovenaan Onderaan