Bij uitlezen is het vooral een kwestie van ervaring en de combinatie van foutcodes om in één keer de juiste diagnose te stellen.
@Claud Ik weet niet welk motortype (motorcode) je hebt, en wat het bouwjaar en km-stand is, dat kan helpen om veel voorkomende zaken te selecteren. Ik heb het zelf een 2 jaar terug gehad, dus dat zal rond de 150.000 km geweest zijn, dat ie ook aanging, dat leverde 3 foutcodes met als conclusie dat de eerste lambdasonde vervangen moest worden.
Een kapotte lambdasonde hoeft voor het gevoel geen verschil op te leveren met rijden, maar kan wel betekenen dat de auto extra brandstof verbruikt, en dat daardoor ook half verbrande brandstof in de uitlaatgassen zit, waardoor de katalysator sneller het eind van de levensduur zal bereiken. De 1e lambdasonde (zit vóór de kat in de uitlaat) is de duurste, en kostte bij mijn auto ruim 200 euro nieuw in een VW-verpakking. Dezelfde sonde maar dan met Skoda-verpakking, was zo'n 60 euro duurder. Dit is zelf te doen als je een beetje handig bent, maar is wel een rotklus.
In jouw geval kan er van alles aan de hand zijn: één van de lambdasondes, maar er kan ook totaal iets anders aan de hand zijn, daarom eerst de auto uit laten lezen op foutcodes, en zorg dat je het
nummer van de foutcode hebt. De omschrijving, en wat er aan gedaan kan worden kun je van internet plukken bijv. via de
site van Gerrit Speek, de omschrijving die je van garages krijgt bij uitlezen, is vaak uitermate slordig, en regelmatig zelfs onjuist (je krijgt nogal eens een omschrijving die net bij een andere foutcode hoort).
Uitlezen van foutcodes is afhankelijk van de vaardigheid typisch 10-15 minuten werk (incl. doorgeven van de codes), maar de kosten lopen sterk uiteen, van service (gratis) tot 50 euro, dus vooraf afspreken wat het kost. Verder is het belangrijk dat apparatuur gebruikt wordt die specifiek is voor VAG (VW, Seat, Skoda, Audi) omdat dan álle foutcodes gevonden worden, algemene apparatuur vindt vaak maar een deel van de foutcodes.
Rijden met een kapotte lambda, moet je wel beperken maar niet overdrijven. Als ook je brandstofverbruik in de boordcomputer niet sterk afwijkt van normaal, kun je rustig een paar honderd kilometer rijden zonder problemen.