Controlelampje electronische motorregeling brand.

Ik heb een skoda Fabia 1.4, waarvan nu net het controlelampje van de electronische motorregeling gaat branden.

Uiteraard op zondagochtend, dus even bij de garage langsgaan zit er nu niet in, maar ik lees dus in het boekje dat dit betekent dat ik niet meer ermee mag rijden behalve naar de eerste de beste skoda dealer.
Hoe serieus moet ik dit nemen?

Volgens het boekje is er dan een storing in het regelapparaat van de motorelectronica resp. uitlaatgassysteem aanwezig, wat moet ik mij hier bij voorstellen als echte leek?
 

EdK

Forumguru
denk dat je dit zeker wel serieus moet nemen...
En wagen zal naar aller waarschijnlijkheid ook in noodloop rijden.
Maw hij rijd voor geen meter..
Maar onlangs zelf gehad met bedrijfswagen ( Caddy diesel ) en was het de verstuiver.
Na reparatie paar dagen later weer in noodloop, dus weer naar vluchtstrook en auto uitgezet.
Na een kleine 5 minuten weer gestart en wagen was weer uit noodloop vandaan en dus weer volledig vermogen.
En nadien ook niet meer gehad.

Maar de wagen zal uitgelezen moeten worden om te kunnen zien wat er excact aan de hand is.
Als je lid bent van ANWB kun je die nog bellen, die kunnen ook vaak beperkt uitlezen en bepalen wat er aan hand is en misschien ter plekken oplossen. !!??
 
merk er gek genoeg niks aan en ga ook zeker naar de garage morgen, maar moet eerst werken, dus daar zit ik nu even mee. Geen lid van ANWB trouwens.
 

turboturbo

Forumguru
Het kan weliswaar ook iets relatiefs onschuldig zijn zoals een Lambdasonde die einde levensduur tegemoet gaat. Heb je veel/grote ritten gepland staan?

Rijdt de auto idd in noodloop @Claud ? (auto gaat niet meer dan bepaald toerental en niet harder dan ong 80km/u)
 
Niet gemerkt @turboturbo , maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat het lampje pas na het doen van boodschappen na mijn werk (verzorg paarden van anderen, dus elke ochtend vroeg een paar uurtjes en zijn ritten van totaal 30km), daarstraks voor het eerst aanging en dat is nog geen 5 km van mijn huis af en dan kom ik niet boven de 80 uit.
Twijfel of ik morgen werk afzeg en eerst naar garage ga, of dat ik zit te miepen om een lampje en gewoon eerst kan werken en dan naar garage...

Wat is een lambdasonde?
 

turboturbo

Forumguru
Een sensor die de verhouding zuurstof en andere gassen meet in de uitlaat.
Als die bijv defect raakt (er zijn er totaal 2) dan kan het motorregelapparaat niet meer garanderen dat de uitlaatgassen 'goed' zijn (mileu eisen) en dan kan je een dergelijke melding krijgen.
Maar dit is maar een voorbeeld van wat er aan de hand zou kunnen zijn, hoor.

Je miept zeker niet, het is zeer aan te raden eerst even langs de garage te rijden om de auto even uit te laten lezen. Mocht het nl. geen onschuldige fout zijn, waarbij doorrijden voor vervolgschade kan zorgen, dan wil je dat natuurlijk weten voordat je er weer verder mee rijd. Als de garage zegt dat je ermee door kan rijden, heb je al een indicatie van hoe erg het is.

Vraag ook vooral of ze de nummers van de foutcodes voor je willen opschrijven (en niet alleen wat er precies aan de hand is)

Als je die nummers hier plaatst, dan kan er met je meegedacht worden. Zonder die nummers (codes) is het gissen voor ons.

Op de website Gerritspeek.nl vind je een soort bibliotheek met zelfhulp aan de hand van de precieze codes. Daar kan je dan verdere informatie vinden:

http://gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.html
 
Laatst bewerkt:
Ok thanks, dan ga ik eerst maar naar de garage, zit er inderdaad niet op te wachten om onderweg te komen te staan, als de garage ook op nog geen 5 km van huis zit.

Weten ze bij de garage dan vaak niet wat er aan de hand is als ze de foutcodes zien? Je bedoelt daarmee dat er niet maar van alles gerepareerd gaat worden ofzo?

En dat uitlezen? Doen ze dat direct, of zou je daar eerst een afspraak voor moeten maken? Hoe lang duurt zoiets gemiddeld en wat zijn de kosten?
 

turboturbo

Forumguru
Een uitlees apparaat geeft altijd de door de auto opgeslagen codes (nummers) en vaak meteen daarbij een omschrijving voor welke storing die code staat.

Meerdere codes kunnen op min of meer dezelfde omschrijving van diezelfde storing uitkomen. Maar om precies te zijn, is het belangrijk de precieze code(s) te weten, omdat het soms heel nauwkeurig komt wat er precies aan de hand is....

Oa hier op dit forum (maar natuurlijk overal op internet) zijn idd in het verschillende ervaringen te vinden van garagisten die soms rücksichtslos onderdelen vervangen. Dat is helaas ook soms nauwelijks te voorkomen denk ik.

Een juiste diagnose stellen is altijd het alles belangrijkst en dat is nu juist het lastigste. Daarom is het handig als je, naast het advies van je monteur, hier gebruik kunt maken van zeg maar' wisdom of the croud'.
 
Ik begrijp het en ga mijn best doen. Gelukkig heb ik groot vertrouwen in deze garage, want als ik weer eens aan kom met een geluidje wat ik hoor, zijn ze gelukkig ook de eersten om te zeggen dat ik de muziek wat harder moet zetten, want het is niets van belang...
Maar goedkoop zijn ze niet, dus maak graag gebruik van jullie wijsheid als het slecht nieuws is.
 

oco1979

Forumguru
hebt verschillende foutcodes.
sporadische foutcodes : ga de wagen meestal "niet" doen stilvallen/niet starten of noodloop gaan.
constante foutcodes : deze kan je nog onderverdelen in dat de wagen niet meer zal rijden of eerder wel maar in noodloop.
Wat is noodloop : de wagen zal nog starten en rijden maar met zéér beperkte vermogen.
Je merkt dat je wil gas geven maar de wagen reageerd niet echt op.
Dat is dan "NIET" de gaspedaal die stuk is, want sommige denken dat direct.
Orange motorstoringslampje is redelijk veilig(maar moet daarvoor geen weken of maanden met zo lampje rijden)
Rood niet oké
Zal dat eventueel ook zelf merken.
Start de wagen normaal ?
Geluid van de motor na starten normaal ? niet op 3 of 2 cilinders staan draaien.

Beste is dat je deze zo vlug mogelijk laat uitlezen en je mag gerust hier de foutcodes vermelden.
"We" kunnen dan mee denken moest het niet opgelost geraken of meeleren.
 
@oco1979 ; kan dat motorstoringslampje dan ook rood worden eigenlijk? Want hij is nu oranje en brand wel constant, dus knippert niet.

Maar het kan dus van alles zijn uiteindelijk als ik het goed gelezen heb op internet; van een sensor tot wel grote en dure reparaties, of is dan die lambdasensor eigenlijk het grootste en duurste euvel wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Ben stiekem gek op mijn skoda hoor, maar heeft mij in die 3mnd na aankoop al net zo veel als het aankoopbedrag aan onderhoud gekost, dus ben er een beetje bang voor...
 

turboturbo

Forumguru
Dat motorstoringslampje zal altijd geel blijven (kan niet rood worden)
Het komt wel eens voor dat die vanzelf weer uit gaat, maar de storingscodes blijven wel opgeslagen in de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Bij uitlezen is het vooral een kwestie van ervaring en de combinatie van foutcodes om in één keer de juiste diagnose te stellen. @Claud Ik weet niet welk motortype (motorcode) je hebt, en wat het bouwjaar en km-stand is, dat kan helpen om veel voorkomende zaken te selecteren. Ik heb het zelf een 2 jaar terug gehad, dus dat zal rond de 150.000 km geweest zijn, dat ie ook aanging, dat leverde 3 foutcodes met als conclusie dat de eerste lambdasonde vervangen moest worden.

Een kapotte lambdasonde hoeft voor het gevoel geen verschil op te leveren met rijden, maar kan wel betekenen dat de auto extra brandstof verbruikt, en dat daardoor ook half verbrande brandstof in de uitlaatgassen zit, waardoor de katalysator sneller het eind van de levensduur zal bereiken. De 1e lambdasonde (zit vóór de kat in de uitlaat) is de duurste, en kostte bij mijn auto ruim 200 euro nieuw in een VW-verpakking. Dezelfde sonde maar dan met Skoda-verpakking, was zo'n 60 euro duurder. Dit is zelf te doen als je een beetje handig bent, maar is wel een rotklus.

In jouw geval kan er van alles aan de hand zijn: één van de lambdasondes, maar er kan ook totaal iets anders aan de hand zijn, daarom eerst de auto uit laten lezen op foutcodes, en zorg dat je het nummer van de foutcode hebt. De omschrijving, en wat er aan gedaan kan worden kun je van internet plukken bijv. via de site van Gerrit Speek, de omschrijving die je van garages krijgt bij uitlezen, is vaak uitermate slordig, en regelmatig zelfs onjuist (je krijgt nogal eens een omschrijving die net bij een andere foutcode hoort).

Uitlezen van foutcodes is afhankelijk van de vaardigheid typisch 10-15 minuten werk (incl. doorgeven van de codes), maar de kosten lopen sterk uiteen, van service (gratis) tot 50 euro, dus vooraf afspreken wat het kost. Verder is het belangrijk dat apparatuur gebruikt wordt die specifiek is voor VAG (VW, Seat, Skoda, Audi) omdat dan álle foutcodes gevonden worden, algemene apparatuur vindt vaak maar een deel van de foutcodes.

Rijden met een kapotte lambda, moet je wel beperken maar niet overdrijven. Als ook je brandstofverbruik in de boordcomputer niet sterk afwijkt van normaal, kun je rustig een paar honderd kilometer rijden zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:

bert66

Nieuw lid
Heb hetzelfde meegemaakt met mijn Skoda mpi 16V. Zie topic kilometerteller met kuren.
Kon niks merken als dat de cruise control niet werkte,bleek heel de kabelboom verrot te zijn...
 

memoscan

Senior Member
Advies is ook om lamdasonde te vervangen met 160.000km, had ook melding op O1 van Kleinzoon van 2000 na uitlezen 00525 met melding G39 lamdasonde defect ]zie speek] nieuwe besteld via autodoc merk NGK met vaste stekker kosten 53,18 euro , na montage storing opgelost en verbruik drastisch omlaag. let op als storing terugkomt kan ook de krukassensor stuk zijn, meten is weten!
 
P1141 Belastingsopname waarde onplausibel
P0441 Brandstofverd. regeneratiesysteem doorvoer onjuist
P0116 koelmiddel temperatuur sensor signaal niet logisch.

Garage kon er weinig mee en heeft het gereset voor mij.
Er staat trouwens al ruim 240.000 km op de tellen is uit 2001.

Ben alleen zo stom geweest om op de terugweg niet op te letten en met band langs boom te schampen, dus toen konden ze gelijk iemand langs sturen om band te wisselen en de kapotte te gaan maken. Nu maar hopen dat mijn velg niet onherstelbaar kapot is...
 
Laatst bewerkt:
Bij mij t zelfde monteur zegt dat ik door mag rijden zolang t lampje niet knipperd. Van de week nieuwe lambdasonde erin a 190 euro.
Grt Heino
 
Bovenaan Onderaan