Continu verbruik 1amp 12v ?

Hallo, ik heb een mifi router met simkaart in mijn auto... deze heb ik de kofferbak weggewerkt en aangesloten op de 12 volt aansluiting aldaar. Deze staat continu onder spanning. De lader is 1 amp. Ik ben bang dat ik binnenkort met lege accu sta of valt dat wel mee....?
 
Laatst bewerkt:

Beauri

Forumguru
Je bent wat karig met je info, maar als ik alleen werk met de info die je hebt gegeven:

1 12volt 1amp geeft een stroomverbruik van 12watt, dat zou het ouderwetse stroomverbruik kunnen zijn van een parkeerverlichting aan 1 kant met ouderwetse bolletjes.
2 Die 1Amp is enkel de max laadspanning die de lader geeft als daarom gevraagd wordt, met andere woorden als de lader niet aan het werk hoeft zal hij dat dan ook niet verbruiken, doch het is niet zo dat als hij niet aan het werk is maar nog steeds aangesloten is, hij geen stroom meer zou verbruiken.
3 Wat voor jou van belang is is het sluipverbruik, tegenwoordig moet dat door allerlei wettelijke eisen bij diverse apparaten zo laag mogelijk zijn en is dan ook maar een fractie van wat de lader verbruikt als hij volop aan het werk moet.

Nu weet ik door de wat karige info niet de precieze gebruiksomstandigheden van je MIFI Router, maar die zou je zelf wel moeten kunnen inschatten lijkt mij, immers als de Router niet aan het werk is, is er weinig tot geen verbruik. Je hebt misschien een Wifi router met ingebouwde accu die je ook nog mobiel buiten de auto kunt gebruiken???? Als de accu daarvan vol is, dan heb je enkel sluipverbruik.

Zou er niet wakker van liggen als je een knappe lader hebt, al las ik wel ergens een stukje over het aantal toegenomen woningbranden waarbij laders ook een duit in het zakje deden bij die woningbranden:D
 

Bakkertje

Forumguru
De lader kan maximaal 1A leveren waarschijnlijk, de vraag is hoeveel de router vraagt..
En zoals @Beauri al schrijft als het er 1 is met accu dan zal het allemaal wel loslopen.

Maareeuh, is de 12v in de kofferbak niet gewoon geschakeld? Of schakeld die zichzelf niet uit na verloop van tijd als de acculading te laag wordt?
 

Qarok

Lid
Naar mijn weten werken alle 12V aansluitingen ook bij uitgeschakeld contact. Deze schakelen (voor zover ik weet / kan terugvinden) niet automatisch uit bij een te lage accuspanning.

Dit geldt echter wel voor de optionele 230V aansluiting (mocht je die hebben).
Deze schakelt zichzelf uit bij:

1. Overmatige stroomsterkte;
2. Geringe laadtoestand van de accu;
3. Hoge stopcontacttemperatuur.

Als een van deze oorzaken er niet meer is, activeert deze weer automatisch. Mocht dit niet gebeuren, dan zou het moeten volstaan om het apparaat even te ontkoppelen en na enkele minuten weer aan te sluiten.
 
Bedankt voor jullie reacties. Alle 12v aansluiting blijven onder spanning staan als het contact uit staat. Het is inderdaad een mifi router met accu. De lader (belkin) geeft max 1 amp 5w (uitgang is usb).... ik weet niet of hij stopt met laden als de accu vol is. Ik zie in iedergeval geen laadt symbol meer als hij 100% is... Al met al kan ik hem gewoon laten zitten dus....
 

EdK

Forumguru
Als je je wagen weken lang voor de deur hebt stilstaan dan zou ik de lader losnemen
Maar als jij dagelijks de wagen gebruikt en af en toe een weekje voor de deur hebt staan dan ken dat ding gewoon aan laten blijven zonder startproblemen te hebben....
 

Beauri

Forumguru
Een USB lader voor in de auto, de bij je Mifi geleverde lader is dan bescheiden vergeleken wat veel in de auto gebruikt wordt, wil je de huidige aansluiting in je kofferbak optimaliseren dan zou je bijvoorbeeld de onderstaande kunnen overwegen, ongeveer 5x de waarde van je huidige lader en je hebt dan ook nog een aansluiting over. Zou me geen zorgen maken over het sluipverbruik van de lader, heb ook zoiets in de vorige auto gehad en dat ding heeft er wel eens maanden ingezeten zonder dat ik er ooit wat van gemerkt heb. Even goed de gebruiksaanwijzing van je Mifi router doorlezen en kijken of ze iets vermelden over het stroomverbruik in standby modus, over het soort lader zoals hieronder zou ik me geen zorgen maken, eerder over de apparaten die je erop aan kunt sluiten.

Voorbeeld:

De Belkin autolader is voorzien van twee poorten: je kunt dus twee apparaten tegelijk opladen. Beide poorten bieden universele compatibiliteit en zijn geschikt voor alle apparaten met USB-A-ondersteuning. Dankzij het totale uitgangsvermogen van 24 watt en 4,8 ampère heeft elke poort een eigen vermogen van 2,4 ampère, waarmee je jouw smartphone, tablet of een ander apparaat oplaadt.

Belangrijkste kenmerken:

1. Twee universele USB-A-poorten om elke smartphone mee op te laden, waaronder die van Apple, LG, Samsung, Google en Huawei.
2. Totaal vermogen van 24 W/4,8 A betekent 2,4 A per poort
3. Ledlampje geeft oplaadstatus aan
4. Strakke, zwarte vormgeving past perfect in uw auto en bij jouw apparaten

9200000065860029_533.jpg


9200000065860029_535.jpg

Meerdere apparaten opladen

Wil je meerdere apparaten tegelijk opladen? Met de BOOST↑UP™ 2-poorts autolader kan dat. Je kunt twee apparaten tegelijk aansluiten en opladen. Elke poort heeft een eigen uitgangsvermogen van 2,4 ampère en is geschikt voor alle apparaten met USB-A-ondersteuning.

Universele compatibiliteit

De lader is geschikt voor elk apparaat dat via USB-A kan worden opgeladen. Dat betekent dat je een smartphone, tablet, powerbank, smartwatch, sportbandje, actiecamera, draagbare luidsprekers of een ander apparaat met USB-A-ondersteuning kunt opladen. Met deze autolader houdt je de apparaten die je nodig hebt altijd opgeladen, of je nu onderweg naar je werk bent of een weekendje weggaat.

9200000065860029_536.jpg

Totaal uitgangsvermogen van 4,8A

Een totaal uitgangsvermogen van 24 W/4,8 A betekent 2,4 A per poort voor het opladen van apparaten, zoals een smartphone of tablet. Zo kunt je jouw apparaten snel en veilig opladen.
 

LdN

Forumguru
Ik wil niet zeuren maar dit doet als elektrotechnicus en elektronica man toch een beetje zeer
1 12volt 1amp geeft een stroomverbruik van 12watt
Stroom geef je aan in A [ampères] de hoeveelheid vermogen geef je aan in W [watts] Energieverbruik geef je aan in watts per tijdseenheid b.v. kWh [kilowatt per uur].
2 Die 1Amp is enkel de max laadspanning die de lader geeft als daarom gevraagd wordt
Wederom; Stroomsterkte geef je aan in A en is dus geen spanning die je nl in V [volt] aangeeft

Uitgaande dat het een USB lader is waar de TS het over heeft dan is de uitgangsspanning 5V wat bij 1A dus 5W is.
Aan de ingang neemt hij dan bij een geschat rendement van 90% een max. vermogen van 5/0,9 = 5,56W
Dat levert bij 12V dus een stroom van c.a. 0,46A op (dus dat doet hij alleen bij vol uitgangsvermogen).
Heb je een accu van b.v. 45Ah dan trekt de lader die dus theoretisch in 45Ah/0,46 = c.a. 98 uur leeg wat dus bijna 4 dagen is.
Nu word de capaciteit van loodaccu's opgegeven bij een theoretische ontlaad tijd van 10 of 20 uur tot een eindspanning van 1,8V
per cel dus 10,8V voor een 12V accu, 45Ah betekend dus eigenlijk dat je een 100% geladen 45Ah accu gedurende 10 uur kan ontladen met
een constante stroom van 4,5A. Bij een lagere ontlaad stroom kan de accu wat meer leveren en zal je rond de 50Ah uitkomen
dus op c.a. 108 uur echter de spanning mag daarbij niet onder die 10,8V komen want dan ben je de accu aan het z.g. "diep-ontladen"
wat de accu letterlijk onherstelbare schade toebrengt en gaat het te ver dan verniel je zelfs de accu volledig.
Nu zal het ding in de praktijk niet continue het volle vermogen trekken en zal het allemaal wel meevallen maar ik zou gewoon om
veilig te blijven de accu niet langer dan een week ongeladen laten staan om problemen te voorkomen.
 

Beauri

Forumguru
Sorry @LdN dat ik je een beetje zeer heb gedaan, gooi die begrippen elke keer een beetje door de war:jaja::bloos:

Buiten dat het slecht is voor een accu om bijna of geheel ontladen te worden, is het ook niet fijn om je auto zo aan te treffen, je krijgt dan alleen met een hoop geklooi je deur open(er zit een afgedekt sleutelgat in de Karoq) en dan moet je ook nog eens starthulp krijgen.

Bij je uitleg raakte je me helemaal kwijt bij, tot een eindspanning van 1,8V per cel dus 10,8V voor een 12V accu:sterretjes:

Maar denk dat de boodschap wel duidelijk is, voorzichtig dat je je accu niet ontlaad, maar dat weten we denk ik wel, jammer dat de leveranciers van de apparaatjes die we in de auto gebruiken niet altijd even duidelijk zijn.

Dank voor de uitleg, ook was die voor mij als minder elektrotechnisch onderricht niet helemaal duidelijk, zal me weer eens even in verdiepen en proberen de termen en begrippen wat beter te gebruiken, tis al weer een tijdje geleden dat ik het op de schoolbanken voorgeschoteld kreeg;)
 

LdN

Forumguru
@Beauri No hard feelings:D:D:D
Het is voor mij bijna dagelijkse kost en dan stoor je je er wel eens aan dat al die begrippen
door elkaar en verkeerd gebruikt worden maar dat hebben we ook aan ons zelf te danken.
Er staat voor veel mensen stroom op het stopcontact terwijl het toch echt spanning op de wandcontactdoos is.
Op zich is het niet zo moeilijk uit elkaar te houden als je het even anders noemt begrijpen veel mensen het beter.
Elektrische spanning en stroom kan je nu eenmaal niet echt zien of horen (wel voelen :sterretjes::sterretjes:) daarom blijven het vaak wazige
begrippen, maar zie de spanning nu eens als waterdruk en de straal water uit de kraan als stroom, de kraan is dan
de schakelaar (open dicht) of regelbare weerstand (meer & minder).
Hoe hoger de druk, en hoe groter de opening van de kraan des te groter is de stroom water en daardoor is je emmer
sneller vol.

Wat betreft de eindspanning van 1,8V, dat heeft te maken met de genormaliseerde capaciteit bepaling van accu's, de norm schrijft voor dat je dat bij loodaccu's moet doen met een constante ontlaad stroom gedurende 10 of 20 uur totdat de spanning per cel gedaald is tot 1,8V per cel.
De nominale celspanning van een loodbatterij is 2V per cel (daarom zitten er in een 12V dus 6 cellen, vroeger had je ook 6 vuldoppen) maar die spanning is niet constant hetzelfde, tijdens het laden van de accu is de aangelegde spanning tussen de 2,27V en 2,43V per cel wat dus tussen de 13,65 en 14,6V is voor een 12V accu.
Tijdens het ontladen gaat de celspanning dalen en voor de genormeerde test mag die dan dus niet onder de 1,8V per cel of 10,8V voor een 12V accu, komen.
 
Laatst bewerkt:

Beauri

Forumguru
Dank je @LdN met de iets uitgebreidere versie werd het allemaal wat duidelijker:thumbsup:, heb ook nog een beetje op het web "rondgebladerd" en moet bekennen dat ik eigenlijk alleen van de droge batterijen een beetje het voltage per cel wist, ongeveer 1.5 Volt voor de "normale" en 1.2 Volt voor de oplaadbare. Dat je je tegenwoordig wat minder met de auto accu bezighoud komt waarschijnlijk ook door die onderhoudsvrije gevallen, kan me de tijd niet heugen dat ik nog een fles met gedemineraliseerd water in de auto had, al kan ik het me nog wel herinneren dat ik vroeger wel eens wat heb bijgevuld.

De hogere spanning per cel van een auto accu had ik niet als parate kennis, is nu weer opgefrist, komt waarschijnlijk ook door de lange levensduur van accus's tegenwoordig. Van de afgelopen 25 jaar met een diesel accu bijna 5 jaar oud geworden, van een kleine benzine bijna 7 jaar en van mijn laatste auto die ik ruim 7,5 jaar heb gereden zit de 1e accu nog in en als hij niet gewisseld is voordat hij wordt/werd doorverkocht, dan krijgt de volgende eigenaar hem toch waarschijnlijk wel binnenkort. Accu's hebben allemaal een doorsnee gebruik doorstaan, veel korte ritjes afgewisseld met wat langere ritten.

Ja, sta er eigenlijk weinig meer bij stil tegenwoordig, mijn vorige had geen parkeerverlichting en als je de deur op afstand op slot deed, ging alles automatisch uit, je kon eigenlijk nooit iets vergeten. Verlichting staat bij de Karoq nu ook op auto en parkeerverlichting gebruik ik niet, moet weer helemaal goed komen.

Begrijp wel de zorg van mensen zoals @Karoq079 met zo'n Mifi die constant is aangesloten en wat dat dan voor een invloed heeft op je accu status. Als het goed is, zou daar volgens mij toch wel iets over geroepen moeten worden in de gebruiksaanwijzing van de Mifi router en anders contact opnemen met de leverancier/fabrikant.

Leuk om weer eens even stil te staan bij de accu van je auto, al kan ik zelf weinig doen om hem het acculeven wat te verbeteren, al gebruik ik het auto stop/startsysteem zo min mogelijk, voor de rest moet hij mij het leven wel veraangenamen, heb niet voor niets de extra opties genomen:)

Nu nog wel mijn hoofd er bij proberen te houden als ik het heb over watt spanning vermogen volt ampere en verbruik, bedoel het heus wel goed, maar het gaat zo gemakkelijk mis:bloos:
 
Bovenaan Onderaan