Contactslot

Bigfoot1

Nieuw lid
Hallo,
Heb onlangs een multimediasysteem ingebouwd, nu begint vrij plotseling zich voor te doen dat het systeem niet meer automatisch uitschakeld als ik de sleutel uit het slot haal. Ben er inmiddels achter door van alles te proberen dat als ik de sleutel naar de nulstand draai er uit haal en direct weer in het slot en naar de start stand draai en direct weer terug en de sleutel verwijder alles wel uit gaat. Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn.
 

Tees

Donateur
Wat @Canon-Eye zegt is sowieso een goede test. Maar het eerste wat mij te binnen schiet is dat de sleutelsensor die in het slot zit (die registreert of de sleutel er nog in zit of niet) niet meer werkt. Is hier op 't forum wel eens vaker omschreven, weet uit m'n hoofd niet meer of daar een reparatie voor is, of dat het een nieuw contactslot betekent.
 

Bigfoot1

Nieuw lid
Hallo Tees en CanonEye,
Heb op dit moment de auto niet hier, zodra ik hem terug heb zal ik de door jullie aangeveven handelingen uitvoeren, jullie vernemen de resultaten.
Bvd
 

EdK

Forumguru
Zat ervoor een Swing in ?
En wat heb je er voor terug ingebouwd ?

Zelf een yeti gehad ( 1e serie met ronde lampen ) en daar ook de Swing verwijderd en er een Zenec voor terug geplaatst.
Hierna moest ik hem wel aanmelden met VCDS in de BCM..
De unit word uitgeschakeld door de canbus , vandaar dat je ook 2x12V constant op de unit hebt zitten, en niet zoals vloegel een constante plus en een geschakelde plus.

Nu weet ik niet of je een navi ook in de nieuwe unit hebt zitten, en dat het niet uitschakelen misschien gebeurd als je hem in de navi stand hebt en zodra als hij in radio stand staat wel gewoon werkt.

Of wat een mogelijkheid kan wezen is dat de canbus draden knel zijn komen te zitten en voor rare storingen zorgen...
 

Bigfoot1

Nieuw lid
Hallo EdK,
Toen ik de auto kreeg hij is van 2010 zat er een Pioneer radio in. Van een vriend had ik een Chinese multimedia systeem overgenomen en deze hebben we ingebouwd. Wel vonden we aan de stuurkant een losse rode en zwarte draad aan die zo te zien vanaf het contacrslot komen functie is mij onbekend. Als het systeem via twee keer bedienen van de contactsleutel wel is uitgegaan start hij vervolgens gewoon weer op, het heeft vlgs mij niets met het GPS systeem te maken hoor
 

EdK

Forumguru
Wel vonden we aan de stuurkant een losse rode en zwarte draad aan die zo te zien vanaf het contacrslot komen functie is mij onbekend.
Ga er maar van uit dat dit een geschakelde plus is ( rood ) en zwart misschien een massa (nul) draad is
Snel achter te komen, universeelmeter eraan hangen en meten , contact uit geen spanning , contact aan wel spanning.

Maar krijg indruk dat die niet meer gebruikt worden nu, en dat nieuwe unit schakelt door de canbus.
Maar als er dus geknoeid is aan de bedrading en waarschijnlijk ook dus bij contact slot , zal me niets verbazen dat je daar ergens moet zoeken.
 

Bigfoot1

Nieuw lid
EdK, Hemi24,
Door het juist twee keer moeten gebruiken van de contactsleutel ben ik juist bang dat het contactslot de dader is, maar zal jullie voorstellen gaan doorlopen dus ook kijken of hij na openen en sluiten portier uiteindelijk ook uit gaat,
Dank jullie!
 

Bigfoot1

Nieuw lid
Hallo EdK, hemi24,
ben net even met de auto bezig geweest, het volgende is er aan de hand,
- ik draai de sleutel op contact en het multimediasysteem start op,
- draai de sleutel weer terug in de nulstand en verwijder hem, systeem blijft spelen, open de linker deur en sluit hem weer en doe de auto met de drukknop van binnenuit op slot, binnenverlichting gaat na enige tijd samen met de radio uit! Is het systeem op een foutieve draad aangesloten, wat zeggen jullie hier over!
b.v.d.
 

Tees

Donateur
Normaliter hoort de radio (en ik dacht ook de binnenverlichting) uit te gaan op het moment dat je de bestuurdersdeur opent (als de sleutel er tenminste uit is). Maar dat gebeurt dus bij jou niet.

Wat betreft die loshangende zwarte en rood/zwarte draden: ik heb even in ElsaWin gekeken naar de stroomloopschema's, en het enige wat ik daar in de buurt kan vinden zijn 2 draden, de ene (zwart) loopt van het regelapparaat stuurkolomelectronica (waar ook het contactslot op aangesloten zit) naar het regelapparaat elektrische installatie en de andere (rood/zwart) loopt naar het motorregelapparaat. Ik kan helaas niet vinden wat de functie van die draden is, maar als ik alles zo bij elkaar trek vermoed ik dat het toch wat met die losse draden te maken heeft...
Ze horen in een 16-polige steker te zitten, op positie 14 (zw) en 6 (ro/zw).
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe lang is "na enige tijd"?

Het is normaal dat zo'n 30 minuten nadat het contact is uitgeschakeld radio en binnenverlichting vanzelf uitgaan, en wel ongeacht of de sleutel er nog in zit of niet. Ik weet dat omdat ik nog wel eens een poosje in de auto zit te lezen terwijl mijn vrouw wat winkels afstruint: na een half uur moet ik de radio (en eventueel mijn leeslampje) opnieuw inschakelen.

Na het afzetten van het contact hoort de radio wel onmiddellijk uit te gaan zodra je je deur opent, ook zonder dat je die weer dichttrekt. Of dat afhankelijk is van de sleutel uit het slot weet ik niet meer van de Fabia, omdat het eruit trekken van de sleutel normaal gesproken vrijwel synchroon verliep met het openen van de deur om uit te stappen. En de Leon heeft t KESSY, dus dit kan ik niet testen.
 

Tees

Donateur
In mijn Fabia 1 is het (zo uit m'n hoofd gezegd tenminste...) zo dat sleutel eruit de radio aan houdt, en vervolgens deur open radio uit. Maar de Yeti is weer een behoorlijk aantal jaar jonger, dus weet niet hoe die werkt.
 

EdK

Forumguru
dus weet niet hoe die werkt.
Bij mijn Yeti was het zo dat als ik de sleutel uit contact trok de radio uitging.
Is heden ten dagen ook met de Fabia zo !
Dus zou toch met die 2 losse draden eens een bezoek brengen bij de dealer.
Kan zijn dat die zijn losgehaald vanwege die Pioneer toen.
Heb dat met me Fabia 1 of de RR gehad dat ik ook een aftermarked radio erin liet zetten toen deze werd afgeleverd. en toen moesten er ook 2 draden los genomen worden uit de ISO stekker ivm anders kans op beschadigen van de BCM
 
Bovenaan Onderaan